Jag har funderingar på att skaffa solvärme. Jag vill ha tappvarmavtten och lite till värmebehov, jag eldar med ved i vanliga fall. Vad är det jag behöver mm? Taket lutar 45grader och kl 12.00 idag så står solen mitt framför taket på huset. Så från tidigt på morgonen till ca kl 16.00 så lyser solen på taket.

Jocke
 
Du verkar ha perfekta förutsättningar!
Du behöver solfångare, drivkrets, en reglercentral och en värmeväxlare i eller utanför acktanken.
 
Som sagt - du verkar ha goda förutsättningar för solvärme. Var dock varsam om du handlar upp hantverkare för installationen. Det finns många "lycksökare". Tyvärr tar ofta inte de "större" tillverkarna något slutkundsansvar, utan överlåter det helt till återförsäljare. Dessa å sin sida kan ibland ge sig på VVS-jobb utan någon som helst kunskap om värmesystem, VVS-arbeten eller annat. Vi har själv en skräckinstallation från Aquasol bakom oss.

Det vi lärt oss är: Läs på ordentligt innan så du noggrant kan kontrollera hantverkarna medan de håller på. Kontrollera också direkt med tillverkaren om det är rätt utrustning som installeras. Och säkerställ att återförsäljaren har god ekonomi - inget kul med konkurs mitt i (som sagt - räkna inte med någon backning från tillverkaren).
 
joru08 skrev:
Som sagt - du verkar ha goda förutsättningar för solvärme. Var dock varsam om du handlar upp hantverkare för installationen. Det finns många "lycksökare". Tyvärr tar ofta inte de "större" tillverkarna något slutkundsansvar, utan överlåter det helt till återförsäljare. Dessa å sin sida kan ibland ge sig på VVS-jobb utan någon som helst kunskap om värmesystem, VVS-arbeten eller annat. Vi har själv en skräckinstallation från Aquasol bakom oss.

Det vi lärt oss är: Läs på ordentligt innan så du noggrant kan kontrollera hantverkarna medan de håller på. Kontrollera också direkt med tillverkaren om det är rätt utrustning som installeras. Och säkerställ att återförsäljaren har god ekonomi - inget kul med konkurs mitt i (som sagt - räkna inte med någon backning från tillverkaren).
Jag hade tänkt koppla in allt själv, eventuellt att kompisen (rörmockare) är med och hjälper till. Han håller på mycket med värmeinstallationer mm.

Vad ska man satsa på för grejor? Jag kommer även att skaffa en ack tank på ca 1500-2000l med solslinga till att börja med.

Jocke
 
Ska du ha en tank på 1500 liter så är nog inte en solslinga det vettigaste.Ett säkert kort är att ta ett snack med någon i svenska solgruppen (www.solgruppen.se) dom finns över hela landet.
 
Varför så stor tank?
Bättre med 500-750 liter och vill man ha mer skall man ha två tankar .
Har man för stor tank så blir det svårt att utnytja solen på vår och höst då solen inte orkar få upp tempen i en stor tank tillräckligt.
Ta och kolla in http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=65.0
Här finns massor med solfångar nördar!
 
eddie skrev:
Varför så stor tank?
Bättre med 500-750 liter och vill man ha mer skall man ha två tankar .
Har man för stor tank så blir det svårt att utnytja solen på vår och höst då solen inte orkar få upp tempen i en stor tank tillräckligt.
Ta och kolla in [länk]
Här finns massor med solfångar nördar!
Och det är då man ser till att kunna ladda på mer än en nivå!
 
eddie skrev:
Varför så stor tank?
Bättre med 500-750 liter och vill man ha mer skall man ha två tankar .
Har man för stor tank så blir det svårt att utnytja solen på vår och höst då solen inte orkar få upp tempen i en stor tank tillräckligt.
Ta och kolla in [länk]
Här finns massor med solfångar nördar!
Därför för att jag eldar med ved i vanliga fall.

Jocke
 
Kolla på http://www.vvfs.dk/ där står rätt mycket intressant att läsa om man tar sig igenom danskan. Jag tycker hans systemuppbyggnad är bra, mycket kommer från Tyskland och Österike där man kommit långt med solvärme.
Det finns några svenska undersökningar ( www.serc.se )om hur man bygger effektiva anläggningar, där har man bl.a kommit fram till att det är bättre med värmeväxlare utanför tanken istället för slingor, både till tappvarmvattnet och solslingan.
 
Jag har en solvärmeanläggning som jag har installerat själv, (är utbildad teletekniker som idag jobbar med godsvagnar) och det var inga större problem att göra installationen. Jag köpte mina prylar från Energiverkstan i Falun en seriös och hjälpsam firma, jag har haft lite problem i uppstarten men det har min åf löst utan några som helst problem. Jag satte upp 6 st Lesol 5 solfångare och kopplade dem till en 500 liters tank med solslinga och dubbla varmvattenslingor, har även en 500 liters slavtank. På sommaren önskar jag att jag hade en tank till för jag får lite mer energi från solen än vad mina tankar klarar.
Det som krånglade för mig i början var ett överhettningsskydd i drivutrustningen som löste alldeles för tidig, men det gick att höja med några enkla knapptryckningar och så var det problemet löst. Hade även från början ett för litet expansionskärl vilken resulterade i att värmebäraren kokade ur mitt system några gånger, men efter samtal till min åf så löste vi det lätt med ett större kärl och nu fungerar det som det ska.
En bok som kan rekommederas är "Solvärme i vårt hus" en bok från svenska solvärmegruppen, i den står det mycket matnyttigt.
 
Kör på en 2000 l tank som isoleras riktigt ordentligt (30 cm i sidorna o 40-50 cm topp) sen kör du antingen med vvx o en solfångarstyrning som fixar laddning på 2 nivåer i tanken el 2 st 15 meters slingor där en är i toppen o en i botten, Även dubbla 15 meters slingor för vv el en tappvattenautomat typ baxi 53..
Lägst kostnad blir det med vvx för sol o vv
 
http://www.sfinxsolar.e-butik.se/ har färdiga solfångarpaket. Jag har köpt deras grejor och monterat själv (med lite hjälp av en rörmockare), fungerad mycket bra.
 
Ursäkta kommentar i en gammal tråd... men jag blev nyfiken på detta.

Nybyggarn skrev:
Det finns några svenska undersökningar ( www.serc.se )om hur man bygger effektiva anläggningar, där har man bl.a kommit fram till att det är bättre med värmeväxlare utanför tanken istället för slingor, både till tappvarmvattnet och solslingan.
Så en plattvärmeväxlare skulle vara mer effektiv än en solslinga i en tank?
 
Så en plattvärmeväxlare skulle vara mer effektiv än en solslinga i en tank?
Det beror nog lite på hur de ser ut. Ofta går det att få en bättre skiktning med en yttre värmeväxlare. Det beror bla på att man kan styra flödet på både primär och sekundärsidan och att skillnaden i temperatur mellan framledning och retur är hög. Är tanken inte någorlunda skiktad från början så spelar det nog mindre roll.

Inbyggd kapillärrörsvärmeväxlare med klaffördelningsrör skall också vara ett bra alternativ just av anledningen att skiktningen påverkas minimalt.

God skiktning är alltså A och O.
 
Det som Dansken skriver om platten är högintressant ( och kan stämma, men beroende på flöde mm.) är att den effektivare avger solkretsens energi i accatankens vatten. P.ga att slingan har sämre överföringseffiktivitet.

Men det finns ju mycket annat som spelar in också. Säg att det i en effektiv vanlig anläggnin spara 10-15%. Då äts det nästan upp av driften till extra cirk.pumpen, på detta har du investeringen


Kan man däremot få in ännu mer kWh från taketpg.a olika laddhöjder mm. Så betalar det ju sig.

3 höjdersinladdningen är nog inte fel. Men det behövs ventiler med el eller termiska. Sista utväg blandningsventiler.

Variationen av tempdiffen och flödet är också intressant läsning.


Ska ta och tröska igenom allt han skrivit någon dag i mån av tid. Får väl lov att säga, hans hemsida är lika väl strukturerad som min hjärna. Alltså halvt till total kaos.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.