Jag tycker även boken "Vårda och renovera trähus" av Sören Thurell är bra. Och om ni står inför så stora renoveringar som det verkar ovan så kan även den första delen i Byggnadsvård i praktiken vara läsvärd även om ni inte ska flytta något hus. Man lär sig mycket om konstruktion etc i den boken.

Men som sagts ovan...förr byggdes hus ofta på väl valda platser, högt läge och fuktfritt varför just mullbänk och torpargrund inte utgör något problem. Däremot fungerar det ibland sämre vid dagens nybygge som ofta byggs på mindre lämpliga ställen.
 
Ja, jag gillar också Sören Thurells bok skarpt. Det bästa skulle jag dock säga är att ta in så mycket som möjligt, för man får verkligen olika perspektiv och infallsvinklar på saker och ting.
 
Ja läsa, läsa och läsa innan man gör något...så man kan skapa sin egen uppfattning och nestämma hur man faktiskt vill förhålla sig till byggnadsvård och sitt hus innan man börjar renovera. Vi kommer görqa mycket saker annorlunda i detta huset jämfört med vårt första då vi var nybörjare (det är vi väl fortfarande om man jämför med vissa andra förstås). Vi har lärt oss massor på vägen och framförallt skaffat oss egna erfarenheter och ståndpunkter som är viktiga för oss...
 
Böndernas Bygge är väldigt bra, jag har lånat den så många gånger nu att det är dags att köpa;)
 
Ja, Sören Thurells opretantiösa stil är faktiskt riktigt läsvänlig... Att han dessutom har Norrtälje-bilder i boken gör det ju inte sämre...
 
Ja det är klart man ska läsa mycket.

Idag så lyft vi lite på plastmattorna på golven. Trägolven ser verkligen fin ut!!! Hoppas att allt är ok i grunden bara. Jag har sågat ner ett antal träd som växte precis mot husväggen.... Undra hur det kan påverka....???

hittar ingen inspektionslucka men jag får väl ta hål i en liten garderob i hallen så man kan krypa in i grunden! Helgens arbete är räddat!
 
lillfisken skrev:
Ja det är klart man ska läsa mycket.

Idag så lyft vi lite på plastmattorna på golven. Trägolven ser verkligen fin ut!!! Hoppas att allt är ok i grunden bara. Jag har sågat ner ett antal träd som växte precis mot husväggen.... Undra hur det kan påverka....???

hittar ingen inspektionslucka men jag får väl ta hål i en liten garderob i hallen så man kan krypa in i grunden! Helgens arbete är räddat!
Ibland ligger sista planken mot väggen ospikade så bänd lite försiktigt om du kommer åt så kanske de enkelt (så enkelt det nu kan bli i ett gammalt hus :) ) går att lyfta...
 
lillfisken: Träd som växer nära huset kan medföra att rötter tar sig in i grunden vilket leder fukt. Har ni plastmattor på golven finns det ju en chans att det finns en inspektionslucka under dem. Ni har inte jordkällare?
 
Hur har det gått för er? Något nytt om grunden?
 
Hej alla!

Jo nu har det hänt en hel del! Vi har börjat tagit upp golven. Det ser riktigt bra ut. En torr och fin trossbotten ligger under golvet.

Vi har beslutat oss för att gjuta invändigt i torpargrunden. Därför håller vi nu att gräva ur grunden. Ett krävande arbete!

Jag har tänkt att först forma runt den befintliga "stensockeln" och gjuta ihop alla stenar som huset står på. Sedan ställer jag en 50 mm cellplastisolering mot den gjutna sockeln för att sedan gjuta en platta emot. Nedersta timmerraden klär jag in med papp för att skilja från betongen.
Tänkt underbyggnad. Markduk, 150 mm makadam, 250 - 300 mm cellplast, 100 mm betong.

Vad tror ni om detta? Någon som gjort något liknade?

Ps. Gjuter in golvvärme.
 
Jag kanske har missat hela poängen med din tråd, men varför gjuter du platta? Vad är det för fel på torpargrunden?
 
lillfisken skrev:
Jo nu har det hänt en hel del! Vi har börjat tagit upp golven. Det ser riktigt bra ut. En torr och fin trossbotten ligger under golvet.

Vi har beslutat oss för att gjuta invändigt i torpargrunden. Därför håller vi nu att gräva ur grunden. Ett krävande arbete!
Om det ser så bra ut, varför göra om? Och dessutom skaffa sig en massa extra arbete och utgifter. Du riskerar att bygga in fel som inte funnits tidigare. Jag är ett enda stort frågetecken här.
 
Karakorum: One of the quickest ways to break something is to fix it when it ain’t broken. Mitt favoritcitat i samband med gamla hus. Du är inte den enda som är som ett frågetecken. :)
 
"Vad tror ni om detta? Någon som gjort något liknade?"

jag tror inte alls på det där, har inte gjort något liknande och skulle aldrig göra det!

Vi har problem med ruttna golv och trossbottnar från tidigare takläckage och har fått bryta upp fyra golv med delvis bortruttnade trossbottnar. Eftersom vi snabbt kan konstatera att skadorna beror på läckage från taket och inte en felkonstruerad grund var valet enkelt att återställa trossbottnarna så som de en gång varit. I två rum var sågspånen utbytta mot gullfiber och där var skadorna betydligt mer omfattande. Vi fick lägga in nytt likvärdigt golv i två rum och återanvända de hela delarna av golven till de andra två. Trossbottnarna lagades och fylldes med nya spån. Det var inget jättejobb (3-4 dagar per rum för en person) och kostade max 13 000 kr varav golvet kostade cirka 10 000 kr. Nu har vi lagt om 100 m2 golv som är varma och vi har en grundkonstruktion som vi vet fungerar.

Eftersom du verkar bestämt dig för att fylla grunden med betong så får väl tiden utvisa hur bra det fungerar och om det är värt jobbet och pengarna.
 
Kan vi inte få se lite bilder? Man blir ju nyfiken =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.