Lustigt nog är man bara "besserwisser" när man inte hallelujar de gängse metoderna. De råd och varningar som har framförts i denna tråd har fog för sig, en besserwisser tror sig veta bättre men har ingen kunskap att backa upp den med. Och åsikter borde kunna framföras utan att vara nedlåtande.
 
Manberg skrev:
Haha, det är härligt lillfisken! Jag tycker att du gör precis rätt! Du är här och frågar för att få veta, och veta borde du få! Att du möts av massa pekfingrar och hyttande nävar gör du helt rätt att skita i! Åsikter bör kunna framföras utan en ton av besserwishet! Fortsätt fråga och fortsätt gå din egna väg!
Jag förstår faktiskt inte alls ditt inlägg. Vem är besserwisser? Vem hytter med näven? Jag har läst igenom tråden en gång till och kan inte se det du skriver om. Lillfisken frågar efter åsikter om hans tänkta åtgärd och han får svar. Eller anser du att bara de svar som stödjer en frågeställares hypotes räknas? Svaren i denna tråd (som jag har uppfattat dem) är baserade på tro och egen erfarenhet, inte en vilja att vara elak.

Visa hur man ska svara för att vara korrekt! Ditt inlägg ovan är knappast ett exempel på det.
 
Hej alla.

För det första så måste jag säga att alla har rät till sina synpunkter och åsíkter. Jag tar tacksamt emot dom alla. Det är ju därför jag ventilerar mina idéer här!

Nu till mina nya funderingar.

Jag skall på vissa väggar sala på med en 45-regel för att dra el och räta upp väggarna. (Ex: vägg där kökssåp skall stå.) har då tänkt isolera lika mycket. Vad skall man isolera med? Ekofiber, mineralull, ångspärr??? Vill såklart undvika att vi får fukt i timmerväggen.

Hur har ni gjort???
 
lillfisken skrev:
Hej alla.



Jag skall på vissa väggar sala på med en 45-regel för att dra el och räta upp väggarna. (Ex: vägg där kökssåp skall stå.) har då tänkt isolera lika mycket. Vad skall man isolera med? Ekofiber, mineralull, ångspärr??? Vill såklart undvika att vi får fukt i timmerväggen.

Hur har ni gjort???
Jag har tänkt göra likadant som du planerar, att sala ut med 45mm regel för att kunna gömma el mm. Dock har jag fått rådet att endast sätta vindpapp, inget annat. Vanlig isolering lär inte vara bra att ha på insidan av timmer. Fukt i väggen får du väl om du har hål i den eller om taket inte är helt så det rinner längs väggen. Väggen i sig brukar väl hålla ute fukt ganska så bra.
 
"Fukt i väggen får du väl om du har hål i den eller om taket inte är helt så det rinner längs väggen. Väggen i sig brukar väl hålla ute fukt ganska så bra."

Fuktproblem kan man även få om man isolerar på insidan pga att man flyttar "daggpunkten" dvs den punkt i väggen där den varma och fuktiga luften i huset kyls av i ytterväggen och vattenångan övergår i vatten. Isolerar man för mycket innanför timret kan det hända att denna punkt hamnar inne i timmerväggen istället för att ångan hinner igenom väggen först.

Dessutom blir ju fasaden blöt av regn m.m. även med helt tak och med mindre värmeläckage torkar den upp långsammare.
 
Hej.

Ja jag har tänkt isolera med linisolering. (Se http://www.goshandel.se/linfiber.html)

Är det någon som vet hur man kan beräkna var daggpunkten blir???

En annan fundering jag har är hur man skall täta grundmuren? Vi skall ju gjuta invändigt i före detta torpargrunden och jag skall därför täta grundmuren. Frågan är bara med vilket bruk. Idag kan jag se rester av vad jag förmodar är kalkbruk mellan grundstenar och nedersta timmerstocken. Skajag använda kalkbruk eller "vanlig betong" ?
 
Ps

För er som läst tidigt i tråden så kan jag berätta att skafferiet och hallen i huset saknade trossbotten!!!???

I övrigt så är all jord/sten ute ur huset! Många tunga arbetstimmar bara det. I helgen börjar återuppbyggnaden!!!
 
lillfisken: Betong är betydligt hårdare än kalkbruk eller kc-bruk och det senare är att rekommendera. Betong riskerar att dra ut stenarna till exempel. Plus att det inte avger fukt lika fort som kalkbruk.

Att skafferiet och hallen saknade trossbotten är inte så förvånande. Hallen var ofta en oisolerad "kallfarstu" och skafferiet användes ju just för att hålla maten kall, och ska fungera som en sval. Ibland stod skafferiet till så att det gick ut i själva kallfarstun. Såvitt jag vet ska en kallfarstu fungera som en luftsluss för att förhindra att det blir kallras när man går in och ut och det fanns i de flesta gamla hus.
 
Ojojoj...Snälla! Dra inte in betongen i grunden och isolera inte för mycket eller överhuvudtaget något mer. Ni må ju få göra som ni vill men jag tror ni drar på er besvär vad det lider. Lite ungefär som att kissa på sig..det är varmt och skönt ett tag sen blir det obekvämare.

Jag har en lösning som är skitbra för gamla golv, billig är den och går oerhört fort att fixa!

Varma tofflor!

Sen till att rikta väggarna invändigt...i mitt "Gamla" hus på gården har förra ägaren begått en vansinnessynd för några år sen. Väggarna skulle minsann rätas upp!

Fram med vattenpasset var det som gällde, på med reglar som har satts rakt och sen en 45:a isolering och därefter smack upp med gips. Jippie!

Ser för "censur" ut. Som tur är sitter alla gamla foder och lister kvar bakom så här ska rivas tillbaka. Kan inte fatta hur man kan regla direkt på gamla fina foder, bygga ut väggarna och sen sätta släta sniklister utanpå. Det är att svära i kyrkan!!!!

Ibland undrar man.....
 
Hej Lillfisken,
vi är i princip i samma läge som ni. 10-tals hus som skall renoveras till modern std. men med charmen kvar, hoppas vi. Har tagit upp torpargrunden och rivit ut allt på n.v. och konstaterat att det i princip ser bra ut, hade tidigare bestämt att vi skulle behålla torpargrunden, men med all läsning hit och dit om krypgrundernas nackdel då man även vill ha ett energisnålt hus är vi inne på att fylla upp/isolera och gjuta en tunn platta, det tyngsta argumentet för detta är alltså att vi vill ha en grund som fungerar med modern isolering,golvärme, och utan tillsyn. Vad jag kan förstå kan ingen krypgrund i långa loppet uppfylla detta utan aktiva åtgärder som avfuktare etc. De jag pratat med anser att platta är en deluxe lösning men även den bästa lösningen givet ovan krav.. Naturligtvis måste man fundera på anslutningen mellan gamla grunden och plattan så att man inte stänger inne ev. fukt samt se till att dräneringen utanför huset fungerar. Jaja, Nu är vi två iallafall ;)
 
Jag tycker mig kunna se ett tydligt samband mellan torpargrundens allt sämre rykte och den allt oftare förekommande reklamen för diverse grundavfuktare... Själv är jag mer än skeptiskt till att ersätta en grundkonstruktion som kanske fungerat bra i ett par hundra år med en teknik som i sitt nuvarande utförande har en historia på något tiotal år.
 
Tanken har absolut slagit oss att branschen tycker det är bra pengar i att sälja avfuktare, och gammeldags torpargrunder med bra placering , lite isolering i grund och ev. varm murstock har ju bevisligen fungerat hyfsat. Problemställningen ändras ju dock om man lägger till att man vill ha ett energisnålt hus för att ha råd att bo där :). Nuläget i vårt fall, direktel, 230m2 och Norra norrland känns inte som ett alternativ. Enl. vad jag förstår finns ingen enkel lösning på detta med torpargrund, utan det en del rekommenderar finns det lika många som förkastar. Isolerad platta har funnits sen början av 80-talet så den börjar väl ha 25-30 år på nacken utan några större problem. Sen finns det betydligt mindre info om konverteringar av de slag vi nu genomför, men då huset står högt och som det verkar på dränerande mark känns risken liten att nått kan gå snett om man utför detta enl. rekommendationer för isolerad platta samt samt erforderlig dränering och isolering utvändigt..
 
MALT73 skrev:
Nuläget i vårt fall, direktel, 230m2 och Norra norrland känns inte som ett alternativ.
Direktel är ingen hit oavsett. Varför inte hellre lägga pengarna på ett bättre uppvärmningssystem?

Vi har 170 kvm timmerhus, torpargrund och låga uppvärmningskostnader i mellersta Norrland. Torpargrunden mår utmärkt. Ingen avfuktare. Förra ägaren bytte några av golvåsarna - en åtgärd som alltså krävdes först efter hundra år. Är det någon som på fullt allvar tror att en modern lösning klarar sig längre än så utan underhåll eller åtgärder? Att krypa ner i grunden en gång per år för att kolla läget känns inte så värst betungande. Visst finns det problem med torpargrund, men ryktet är oförtjänt dåligt. Det finns en del fördelar också. Står ditt hus högt på väldränerad mark borde din torpargrund ha goda förutsättningar för att fortsätta må bra.

Det underhållsfria huset existerar inte, i alla fall inte i särskilt många år. Att säga att specifikt torpargrunden inte håller i längden är missvisande. Ingenting håller i längden utan underhåll.
 
Med tanke på den mängd energi som försvinner genom golvet så borde en platta på mark (kostar 100000 eller mer kanske?) inte vara intjänad förrän du fyller en 150-200 år eller så. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.