Hej!

Bra tips! Jag ska kolla i helgen om det finns någon dold lucka.

Lite mer frågor om golven:

-För att rikta upp golven och täta/isolera har jag funderingar på att gjuta en ny sockel och ev byta ut de gamla golvreglarna. Någon som gjort något liknande?

- Sedan funderar jag på hur grunden påverkas av att man ökar bjälklagets tjocklek (ökar isolermängden)? Eller är det helt fel tänkt att öka tjockleken?
 
Korrigering av mitt förra inlägg.

Den nya sockeln är alltså tänkt att gjutas innanför den befintliga grundmuren.
 
Det är väldigt svårt att ha någon uppfattning om vad som kan/bör göras åt huset när vi har så lite fakta att gå på, men spontant så förstår jag inte varför du ska behöva gjuta en sockel.

Börja med att undersöka grunden ordentligt. Hur är huset timrat, hur ser golvåsarna ut, blindbotten, befintlig isolering mm.

Kanske är de gamla golvåsarna i bra skick tex. Varför byta dem då? Att rikta upp golv i gamla hus tycker jag är onödigt om inte golven lutar väldigt mycket eller om man av andra orsaker ändå måste göras om. "If it ain´t broke, don´t fix it" borde vara ledord för alla ägare av gamla hus. Eller kanske för alla husägare oavsett husets ålder?
 
För att rikta upp golven behöver man inte gjuta ny sockel (om den inte är skadad i bärande mening), och man behöver inte heller byta ut golvåsarna om de inte är skadade i bärande mening. Ev. kan man stötta upp det extra om det känns lite svajigt, men inte lyfta det på mitten, det kan skada virket, utan för att få golvet rakt så får man sala upp det. Tycker inte det finns nån charm med sneda golv, de är inte sneda för att det var byggt så, utan för att huset är gammalt. Troligen är ju isoleringen "broke" och att lägga tillbaka golvet snett känns väl inte riktigt på riktigt, eller? Svårt att veta.
 
Var finns charmen då om det inte är just att huset är gammalt med mycket av vad det innebär, inte spikrakt, nedslitna trösklar och nötta skurgolv. Huset byggdes nog inte med vitskurade härligt slitna skurplank ;) :)
 
Golv på bottenvåning brukar sällan luta särskilt mycket. I så fall har stommen satt sig i något hörn och då är det inte golven som behöver åtgärdas. Jag kan faktiskt inte minnas ett enda hus där golven har lutat märkbart på bottenvåningen utan att det har rört sig om en sättning.

Jag tycker inte att det är extra charmigt med lutande golv, men det stör mig å andra sidan inte. Det hör till ett gammalt hus och jag tycker det är bättre att låta det vara som det är hellre än att riva upp det bara för att få det plant. Ofta förstör man golv mer eller mindre när man tar upp dem, och det tycker jag är onödigt. Jag skulle aldrig riva upp lutande golv på en övervåning.
 
Nej, ni har helt rätt i att man inte ska riva upp ett golv bara för att få det rakt, det skulle inte jag heller göra, däremot skulla jag aldrig - liksom förfäderna - lagt det tillbaka utan att sala upp det.
 
Hej alla.

Idag har vi lyckats tittat in i grunden. Huset är byggt på en relativt bergig tomt. Inte helt oväntat så var det berg i grunden. Vad jag kunde se så var bjälklaget inte isolerat och på värsta stället verkade berget ligga mycket nära golvplanken. :confused:

Så nu är frågan hur vi ska göra. Vi har bestämt oss för att riva upp samtliga golv för att se och vara säkra på att grund, syll m.m. är i bra skick. Jag hade tänkt att isolera om bjälklaget men nu´verkar inte det finnas någon plats till detta. Vad göra? hur god isolerförmåga har berg? Isolera där det går och sedan låta det vara som det är?
 
Nu får du förklara lite mer ingående!

Har du kunnat krypa in i grunden eller har du bara kikat in genom ventilationsöppningar?
Hur avgjorde du att golvbjälklaget saknade isolering?
Vad menar du med att golvplanken ligger nära berget? Golvåsarna borde ligga ännu närmare i så fall. Vilka avstånd pratar vi om?
Hur mycket har du kunnat se av grunden och under vilken del av huset?
 
Hej igen!

Kikade in mellan grundmur och syll. Grundmuren består av stora block som har mindre bitar/kilar av sten som sitter mot syllen. På vissa ställen har dessa mindre bitar fallit ut. Genom att kika igenom och lysa med lampa kan man tydligt se berg på halva delan av huset. Visst kommer jag att se bättre och exakta avstånd när golven väl är upptagna.

Det jag nu kan se är golvåsar och uk på golvplanken. Vid kikhålet finns det utrymme under golvåsen men längre in ser det ut som berget är i samma höjd som ök golvås...

Men som sagt dimman klarnar när vi bryter upp golvet. Tänkte ändå ventilera saken för att se om någon har någon erfarenhet om detta.
 
Gissningsvis är det som ser ut som bjälklag bärlinor, det som stöttar upp bjälklaget. De ser inte sällan ut som bjälklag även om man tänker att det oftast är en eller två bärlinor. Oisolerade golv finns det nog inte så många. Berg isolerar inte så bra, jämför med betong. Det kan lagra värme, som t.ex. en murstock.
 
Jag har ingen isolering, i alla fall i farstun, brukar det vara olika i delar av huset eller kan jag utgå från att hela huset är på samma sätt?
Det är ett par dåliga brädor (pga vattenläcka) som knäcktes och personen som trampade igenom kom inte ner ens till knähöjd (med foten på marken).
 
En farstu kan mycket väl vara oisolerad i ett gammalt hus, men under övriga delar av huset är det ovanligt att isolering saknas helt. Därför tror jag att det finns ett isolerat bjälklag i lillfiskens hus, men det kan vara "fel" del av huset som han har sett eller bärlinor som Handyman skriver.
 
Med reservation för att det kan finnas undantag och lokala variatoner vill jag nog ändå påstå att det är mycket ovanligt med oisolerade golv i hus för åretruntboende. Att det däremot förekommer oisolerade golv i farstun på gamla hus har jag sett flera exempel på. Själva farstun var ju ofta bara ett brädverk och också oisolerat. Ett slags mellanting mellan inne och uta.

Och givetvis, som Karakorum skriver, skulle det kunna finnas en del av huset som är oisolerad, för t.ex. huvudsakligen sommarbruk, det tänkte jag inte på när jag svarade först, även om jag fortfarande tror det rör sig om bärlinorna.

Berätta för oss sen lillfisken!
 
Jag vågar förutse att ni hamnar inför ett ganska svårt val. Antingen får ni vackert finna er tillrätta med golvdrag i ett sunt hus med dålig energiekonomi. Eller också erövrar ni ett bekvämt och sunt hus med god energiekonomi, men till priset av ganska stor investering.

Om byggnaden står rakt på berg i dagen gissar jag att det inte blir möjligt att åstadkomma en 220-300 mm hög trossbotten med "modern" isolering. Återstår isåfall att gjuta platta direkt ovanpå isolering med en krage av isolering också utanpå en upprustad originalgrund. Denna typ av grund medför (felaktigt utförd) risken att fukt leds in i timringens underkant. Man bör därför projektera och genomföra detta i samråd direkt med sakkunniga på plats. Se till att konsultationen dokumenteras, och att råden får bindande juridisk verkan, helst i samverkan med kvalitetsansvarig i samband med övrigt bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.