1 054 läst · 3 svar
1k läst
3 svar
Funderingar om avluftaren vid taket
Då skorstenen var bortrostad så fick det ju bli en ny. Men är lite skeptisk till detta med ett öppet rör, iaf när jag nu har sådan primitiv flex-slang mellan rörena.
Bör jag kanske ordna en annan slang, och isåfall vad?
Eller göra ett regnskydds "lock" över röret, så som vissa grillar har på sina.
Eller, ska man kanske gå och bli så avancerad så man sätter dit en vind-snurra som riktigt suger ut gaserna? hehe
Bör jag kanske ordna en annan slang, och isåfall vad?
Eller göra ett regnskydds "lock" över röret, så som vissa grillar har på sina.
Eller, ska man kanske gå och bli så avancerad så man sätter dit en vind-snurra som riktigt suger ut gaserna? hehe
Moderator
· Stockholm
· 52 423 inlägg
Tror att det finns en speciell flexslang avsedd för ändamålet.
Annars kan du väl skarva ihop den gamla gjutjärnsstammen mot lite plaströr som du drar utan flexslang. Kör med en Jet koppling.
Du skall definitivt inte sätta en vindsnurra på den. Huvuduppgiften är att suga in luft, inte ut.
Annars kan du väl skarva ihop den gamla gjutjärnsstammen mot lite plaströr som du drar utan flexslang. Kör med en Jet koppling.
Du skall definitivt inte sätta en vindsnurra på den. Huvuduppgiften är att suga in luft, inte ut.
Vad hade ni kört på, rakt rör - som regnet kan slinka ner i?
Eller ett tak över röret - som kanske dämpar självdraget?
Tycker det känns lite kusligt med öppet hål rätt upp mot himlen, säkert därför den förra rosta bort och slangen ser bedrövlig ut, hehe.
Eller ett tak över röret - som kanske dämpar självdraget?
Tycker det känns lite kusligt med öppet hål rätt upp mot himlen, säkert därför den förra rosta bort och slangen ser bedrövlig ut, hehe.
Medlem
· Västerbottens län
· 17 887 inlägg
Det lilla regn som prickar röret hamnar i avloppet. Och?
Den där ventilationsmojen riskerar att frysa tätt på vintern.
Och så håller jag med att det ska nog vara ett plaströr istället för spånsugsslangen (och tejp).
Protte
Den där ventilationsmojen riskerar att frysa tätt på vintern.
Och så håller jag med att det ska nog vara ett plaströr istället för spånsugsslangen (och tejp).
Protte
Liknande trådar
-
Funderingar runt att kallställa sommarhus med vatten indraget
Vatten & Avlopp -
Funderingar om ramverkstakstolar (spännvidd, stöd, bärande vägg etc.)
Tak & Vind -
Funderingar om blinkande utebelysning.
Belysning -
Funderingar på att jobba extra som byggkonsult.
Arkitekter, Arkitektritat & Extern design -
Funderingar om värmepumpsbyte
Värme allmänt