5 176 läst · 5 svar
5k läst
5 svar
Funderingar kring takhuvar vid takbyte
Funderar på att byta taket på huset, taket är betongpannor och är lagda -74 så det börjar nog bli dags att tänka i banorna kring byte. Har fått några offerter som verkar ok men har lite fundering kring plåtarbete. Har 4 ventilations huvar som just nu inte ingår i offerten, är det något som jag bör byta samtidigt som takbytet eller kan jag byta dessa vid ett senare tillfälle? Tycker att det redan är mycket pengar för bytet ca 220´kr efter rot. I priset är det byte från betong till tegelpannor på 230 kvm tak plus några fönster, takfönster och lite panel på en takkupa.
Så kan man vänta lite med ventilationshuvarna eller är det dum snålt?
Så kan man vänta lite med ventilationshuvarna eller är det dum snålt?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Byt vid tak bytet är en klare och blir billigare än att göra det om några år. Sen har gamla huvar oftast inte någon trä låda under plåten vilket dom nya ska ha gör man inte riktigt runt genomföringarna kan det nästan lika väl kvitta att byta tak för det är ändå nästan jämt runt genomföringen det läcker in.
Byt rubbet, om man har pengarna att byta tak så gör allt, så är det bra för många år framöver. Som Johan skriver så är det sällan mitt på taket det läcker om inte någon klantat sig totalt utan det är runt hinder som det krävs hantverk för att hålla tätt.
Johan, är det i AMA du hittar regler om trälådor? Av vilken anledning ska man ha det förutom att få ett stöd?
Johan, är det i AMA du hittar regler om trälådor? Av vilken anledning ska man ha det förutom att få ett stöd?
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Finns ju inga regler utan bara rekommendationer på allt tror det står med i ama inte helt säker.
Men det ska göras så idag man monterar lådan mot råsponten och pappar sen in lådan med taket så det är 100% vatten tätt sen fyller man lådan med isolering runt röret.
Men det ska göras så idag man monterar lådan mot råsponten och pappar sen in lådan med taket så det är 100% vatten tätt sen fyller man lådan med isolering runt röret.
Medlem
· västragötaland
· 1 549 inlägg
Som sagt osäker på av AMA säger exakt men vi vill jämt ha trä låda under när vi plåtar huvar.