1 262 läst · 7 svar
1k läst
7 svar
Funderingar kring tätskikt
Medlem
· Blekinge
· 10 768 inlägg
Hej,
nu har min certifierad hantverkare satt upp tätskikt (system LIP) och kakel/klinker och jag har följande frågor:
1. I duschutrymmet sticker det ut två Cu-rör från mittemotliggande skrubb där det finns vv och kv för anslutning. Hantverkaren monterade tätskikt där när rören redan fanns. Nu var jag tvungen att dra ut ett av rören pga mitt eget fel med rören. Jag såg då att det inte fanns spå av ett riktigt tätskikt på det utdragna röret. Endast taffligt akryltätmassa. Från kakelhållet endast partiell akrylmassatätning. Är det OK?
2. Jag måste ju sticka in röret igen och tänkte täta från kakelhållet med rikligt med silikon eller akryl. Finns det skillnad i tätförmågan?
3. Tätskikter går inte mot dörrkarmen (som inte fanns vid tillfället men som hade kunnat skaffats inom 12 timmar) eller mot fönstersalning. Är detta ett krav?.
4. Golvtätskiktet är inte uppvikt mot tröskel fört det fanns ingen vid tillfället.
Vad ska jag göra? Om det är fel i tätskiktet måste man då riva allt och göra om? Jag är rädd att han går omkull på det och jag själ tycker att fel i dörren och fönster som är långt från dusch inte är någon risk. Men hur ska man reagera rättsligt?
nu har min certifierad hantverkare satt upp tätskikt (system LIP) och kakel/klinker och jag har följande frågor:
1. I duschutrymmet sticker det ut två Cu-rör från mittemotliggande skrubb där det finns vv och kv för anslutning. Hantverkaren monterade tätskikt där när rören redan fanns. Nu var jag tvungen att dra ut ett av rören pga mitt eget fel med rören. Jag såg då att det inte fanns spå av ett riktigt tätskikt på det utdragna röret. Endast taffligt akryltätmassa. Från kakelhållet endast partiell akrylmassatätning. Är det OK?
2. Jag måste ju sticka in röret igen och tänkte täta från kakelhållet med rikligt med silikon eller akryl. Finns det skillnad i tätförmågan?
3. Tätskikter går inte mot dörrkarmen (som inte fanns vid tillfället men som hade kunnat skaffats inom 12 timmar) eller mot fönstersalning. Är detta ett krav?.
4. Golvtätskiktet är inte uppvikt mot tröskel fört det fanns ingen vid tillfället.
Vad ska jag göra? Om det är fel i tätskiktet måste man då riva allt och göra om? Jag är rädd att han går omkull på det och jag själ tycker att fel i dörren och fönster som är långt från dusch inte är någon risk. Men hur ska man reagera rättsligt?
Läs på vilka anslutningsdetaljer som LIP har på sin hemsida för de olika detaljerna i ditt badrum. De detaljerna måste finnas och vara utförda för att badrummet som helhet ska vara godkänt enligt LIPs typgodkännandeintyg.
Moderator
· Stockholm
· 53 446 inlägg
Ja har du dragit ur röret så är det lite småkört. Nu kan det ju ha varit fel från början.
Det skall finnas en manschett runt röret. Det är tänkbart att du lyckats vrida loss röret från den, så att den faktiskt finns där, men det bör du kunna se i hålet. Manschetten skall nå ut till kakelkanten.
Finn det ingen manschett så måste kaklet runt hålen rivas, och manschett skall monteras.
OM det finns en manschett i hålet så är de tänkbart att du kan få dit röret utan att skada den, och då kanske det går att få tätt med det lim som bör ha använts från början.
Det skall finnas en manschett runt röret. Det är tänkbart att du lyckats vrida loss röret från den, så att den faktiskt finns där, men det bör du kunna se i hålet. Manschetten skall nå ut till kakelkanten.
Finn det ingen manschett så måste kaklet runt hålen rivas, och manschett skall monteras.
OM det finns en manschett i hålet så är de tänkbart att du kan få dit röret utan att skada den, och då kanske det går att få tätt med det lim som bör ha använts från början.
Moderator
· Stockholm
· 53 446 inlägg
Jag har lite svårt att tro att det bara är tätat med akryl, det är i så fall ett rätt grovt fel. Lånt ifrån ersättningsbart från försäkringen om det läcker. Och en hantverkare som utfört det så, kan ha gjort i stort sett vilka andra fel som helst.
Hur tänkte du? Du drog alltså ur rören när badrummet var klart, och utan att rådgöra medentreprenören. Nu när du kommit på att du gjort nåt dum t, försöker du skjuta skulden på denne...
Eller har jag missförstått?
Eller har jag missförstått?
Medlem
· Blekinge
· 10 768 inlägg
Nej, jag försöker inte skjuta skulden på entreprenören alls. Jag drog ut ett rör som läckte (mitt eget fel). När jag hade gjort detta så undrade jag om röret var tätat rätt från början. OM det nu var felmonterat från början (vad jag inte vet ännu) så hade jag väl aldrig upptäckt utan att dra ut röret.
Som jag har förstått saken, så riskerar nu fukt att tränga in i skrubben där du har VVB. Det bör gå att täta inifrån skrubben, men svårt att säga utan bild. Hursomhelst tycks det inte utgöra någon större risk för fuktskada. När det gäller tröskel och runt dörr och fönster, beror det lite på om det är våtklass 1 eller 2. Mig veterligen finns det inga helt klara regler för hur man ska/måste göra runt dörrar och fönster. Det ska egentligen bara vara tätt.
Klicka här för att svara