Hej,

En badrumsrenovering stundar i ett badrum från när huset byggdes -78. Huset är 1,5plans med platta på mark och badrummet är på bottenvåningen. Nu har jag lite (novisa, ursäkta på förhand!) funderingar som jag skulle behöva hjälp att få svar/era synpunkter på:

  • Vattenburen golvvärme
Idagsläget finns vattenburen golvvärme, där två rör ansluts vid golvet från elementet. Rören är ca 35 år gamla och oklart hur man lagt dem, men de ger en bra värme idag. Min rädsla är att man bygger ett badrum som ska hålla i lång tid och att man får en vattenläcka i dessa rör under tiden. Jag vet ju inte om det finns kopplingar eller annat där. Vad är era rekommendationer för golvvärmen? Finns det anledning att låta golvvärmen vara kvar utan att ersätta med elgolvvärme? Kan man kombinera vattenburen och elgolvvärme? Kan man göra något förebyggande för att upptäcka läckage (så att man kan koppla bort den)?​

  • Elementet
Befintligt element vid fönstret används aldrig (då golvvärmen löser detta). Om man ersätter golvvärmen med elgolvvärme och inte ersätter elementet, hur löser man då befintliga rörgenomföringar i golvet som idag används till element/golvvärme? Man skulle ju helst vilja slippa rör genom golvet och behövs inte elementet/golvvärmen skulle man ju vilja slippa ha rör som sticker upp för att sedan gå ner i golvet igen. Ska man dra långa utanpåliggande rör för att ansluta till handdukstork?​

  • Golvbrunn och bidé mot golvbrunn
En dusch och ett badkar delar idag samma golvbrunn och blandare. Detta önskar vi separera så att befintlig golvbrunn endast tillhör duschen. Avloppet för en bidé används istället som golvbrunn för badkaret. Går det ens? Duschzonen blir ca 1 m bred men golvbrunnen skulle då hamna "till vänster" i duschzonen. Skulle man flytta denna påverkar man även rören för befintlig golvvärme. Om golvvärmen inte ersätts, går det att ha golvbrunnen vid den vänstra väggen eller måste den finns direkt under takduschen i mitten av duschzonen (enligt GVK och alla andra regler)?​

  • Rörgenomföringar genom golvet
​Bakom badkaret finns idag ca 10 rör. Jag tolkar detta som att varmvatten och kallvatten kommer i två grova rör som sedan fördelas till blandare m.m. Dessutom går två rör ner i golvet som går till badrummet på ovanvåningen. De flesta rören går ju att ersätta men inte alla och spontant kommer man få gjuta en klack kring dessa rör eftersom vissa blir svåra att flytta. Är det rätt tänkt? Hur gör man för att ansluta nya blandare, för t.ex. i duschen, har man alltid utanpåliggande rör? Hur hanterar man annars dessa rör, låter man de gå in i väggen för att sedan komma ut från väggen vid blandaren?​

Tacksam för stöd och hjälp!
 
är det uppreglat på plattan eller ligger bef. Golv på betongen.
räkna med att bila upp en heldel av golv för flytt och byte av brunnar.
ang. rören så kan man antingen dra utanpåliggande rör eller dolda rör, läs på sakervatren.se om rörinstallationer

skulle tippa på att det är galvade rör som man lagt i en extra slinga i betongen, bör kanske bytas för säkerhets skulle men det ser du kanske om du bilar i golvet

en skiss på bef. badrum och tänkt planlösning vore bra, kanske några kort också
 
Bifogat finns bild på element/golvvärme samt fördelning bakom badkar. Fördelarna (varmvatten/kallvatten) lär vara dragna tvärs över rummet, går det att bila upp dessa och bocka rören för att låta dem gå upp ur väggen istället?

Golvvärmen är med kopparrör.

IMG_0206.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_0208.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Här kommer en enklare skiss över rummet (2,0x3,8m)

Skiss - Badrum.jpg
 
jag tror du ska räkna med att bila upp golvet, dra nya rör till allt, kanske även byta ut avloppet

har du någon aning om vart kall / varm vatten kommer ifrån?
antar att det är matningen som kommer upp i mitten, dom med skruvade 90graders böjar

jag provade att bocka om prisolrör som kom upp ur golv, med bockverktyg, det resulterade i 2 skarpa veck så jag bytte ut dom mot RiR, lägger upp en bild på avst. ventilerna, ska på mer gips, spacklas i botten, tätas och när det är kaklat så ska det dit en plåtlucka
 
12090076.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


går det inte att rotera bilderna?
 
När det kommer till radiatorrören får vi förslaget att bila upp och dra ut dem via väggen. Detta skulle innebära att vi skulle få en koppling i en yttervägg som inte skulle vara åtkomlig vid eventuellt läckage. Jag tycker inte detta verkar rimligt?

Finns det några alternativ där man t.ex. kan dra om värmerören på ett "rimligt" sätt?

Om det inte finns något rimligt alternativ går det ju aldrig att uppfylla branschregler enligt BKR eller Säker vatten. Dra om värmerören, få en oåtkomlig koppling i yttervägg (med tegelfasad) eller ej uppfylla BKR/Säker vatten, vilket alternativ är minst illa?
 
Kan du inte dra det i väggen med inspektionslucka vid kopplingarna?
 
Problemet är att det är yttervägg. Där kopplingen måste bli blir således pris vid yttervägg med tätskikt på ena sidan och tegelfasad vid den andra. Plats för inspektionslucka finns därför inte, eftersom jag förutsätter att inspektionsluckan måste omfatta sjäva kopplingen.
 
Huset är byggt av Nordiska Trähus -78. Nu ligger två stycken 22mm's prisolrör från tvättstugan till badrummet, där fördelningen finns. Vi har inte börjat riva än, men jag är nyfiken på vad ni tror om rörens placering. Tror ni dem är nergjutna i plattan eller tror ni att de ligger ovanför?

Om man skulle dra två nya rör-i-rör i golvet, hur skulle dessa placeras? (direkt på plattan? med isolering?)
 
har du vattenburen värme i resten av huset skulle jag prova att även ha det i badrummet, ev komplettera med elslinga som kan köras på sommaren.

har du platta på mark där plattan är själva golvet så är rören ingjutna, är det uppreglat på plattan med 22mm spångolv så kan dom nog ligga löst i mellanrummet.

har du inte uppreglat så skulle jag bila upp hela golvet, ev. gräva ur och lägga i extra isolering, dra nya rör till allt, då kan du även flytta radiatorrören till ett bättre ställe och dra upp dom i vägg, ska övervåningen renoveras i framtiden så skulle jag även förbereda med ny stam upp så långt det går även dra upp ny vattenmatning som inte kopplas in.

ja det kommer att bli ett jättejobb och dyrt om du tar in folk, men rivning och bilning kanske du kan göra själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.