2 842 läst · 10 svar
3k läst
10 svar
Funderingar kring plan på upphöjd diskmaskin och dess möte med överskåp
Hej,
Vi har tänkt beställa nya platsbyggda underskåp till köket, medan vi vill bevara överskåpen som är i funkisstil där underdelen består av hyllor med skjutdörrar som lutar inåt. Ett av de klurigaste områdena är att se till att diskmaskinen, som är tänkt att vara upphöjd, möter överskåpen på ett snyggt sätt. Överskåpet hade tidigare en (trasig) spisfläkt som vi tagit bort, kvar blir ett hålrum, planen är nu är sätta diskmaskinen under. Överskåpen ska flyttas till andra sidan fönstret. Vi funderar hur vår lösning kommer se ut i verkligheten, kommer det se skumt ut, och hur kan man göra på bästa sätt så det ser genomtänkt ut?
Bifogar en bild där ni kan se vår ritning för det planerade köket (med diskmaskinen längst till vänster), och ett foto på överskåpets gamla placering. Vi tar även tacksamt emot andra tips på utformningen av köket!
Vi har tänkt beställa nya platsbyggda underskåp till köket, medan vi vill bevara överskåpen som är i funkisstil där underdelen består av hyllor med skjutdörrar som lutar inåt. Ett av de klurigaste områdena är att se till att diskmaskinen, som är tänkt att vara upphöjd, möter överskåpen på ett snyggt sätt. Överskåpet hade tidigare en (trasig) spisfläkt som vi tagit bort, kvar blir ett hålrum, planen är nu är sätta diskmaskinen under. Överskåpen ska flyttas till andra sidan fönstret. Vi funderar hur vår lösning kommer se ut i verkligheten, kommer det se skumt ut, och hur kan man göra på bästa sätt så det ser genomtänkt ut?
Bifogar en bild där ni kan se vår ritning för det planerade köket (med diskmaskinen längst till vänster), och ett foto på överskåpets gamla placering. Vi tar även tacksamt emot andra tips på utformningen av köket!
Att ha diskmaskinen till vänster mot en vägg innebär att ni bara kan stå på högra sidan och plocka i och ur den. Det rekommenderade är att komma åt den från båda håll.
Dessutom innebär placeringen att ni riskerar fukt på väggen till vänster om ni tänker er att öppna den innan tolkningen är klar, vilket man inte ska enligt tillverkarna rekommendationer.
Att ha en upphöjd diskmaskin kräver en bra planlösning för köket. Jag, som är tillräckligt gammal, med fem barn, har varit med om många kök, tycker inte att det är värt det. Iofs är det lite praktiskt, men inte tillräckligt för att jag skulle installerat det.
Dessutom innebär placeringen att ni riskerar fukt på väggen till vänster om ni tänker er att öppna den innan tolkningen är klar, vilket man inte ska enligt tillverkarna rekommendationer.
Att ha en upphöjd diskmaskin kräver en bra planlösning för köket. Jag, som är tillräckligt gammal, med fem barn, har varit med om många kök, tycker inte att det är värt det. Iofs är det lite praktiskt, men inte tillräckligt för att jag skulle installerat det.
Bra tankar, tack!Hemmakatten skrev:Att ha diskmaskinen till vänster mot en vägg innebär att ni bara kan stå på högra sidan och plocka i och ur den. Det rekommenderade är att komma åt den från båda håll.
Dock ser jag inte varför hörnplaceringen egentligen skulle vara ett problem, vi lastar nästan uteslutande maskinen från ett håll idag (från diskbänken), men stör oss relativt ofta på att man "snubblar" över den öppna luckan, därav tyckte vi hörnplaceringen verkade optimal, då man får bort det problemet. Tänkte vi.
Har svårt att tro att ångan från maskinen kan skapa fuktskador på väggen då det ändå handlar om så små mängder och väggen har lång tid att torka emellanåt. Beror väl på typ av väggbeklädnad förstås. Däremot, något som jag inte nämnde i inlägget, tänkte vi ha diskmaskinen integrerad, och eftersom resten av skåpen har överfalsade luckor vill vi ju gärna att maskinen ska ha det, detta sa dock snickaren som ska bygga köket att luckan kommer bli väldigt utsatt för fukt (särskilt överfalsningen) och rekommenderar det inte. Jag kan förstå hans poäng. Det råkar inte finnas någon som har praktisk erfarenhet av sådan lucka på diskmaskin (Upphöjd eller ej) och kan dela med sig av sin erfarenhet?
Vi tycker det verkar ganska praktiskt, men svårt att få till det estetiskt, då vi helst vill återanvända gamla överskåpet.
Vet inte riktigt vad du menar med "överfalsning" men vi hade en helintegrerad diskmaskin i 15 år utan problem. Luckan utanpå diskmaskinen täckte hela luckan, är det det du menar med "överfalsning"?
Många verkar fortfarande tycka att man ska öppna luckan en bit vid torkning. Det ska man INTE. Torkprocessen ska ske med stängd lucka. Men om man har för (o)vana att öppna luckan för torkning får man lätt fuktskador på intilliggande ytor.
Många verkar fortfarande tycka att man ska öppna luckan en bit vid torkning. Det ska man INTE. Torkprocessen ska ske med stängd lucka. Men om man har för (o)vana att öppna luckan för torkning får man lätt fuktskador på intilliggande ytor.
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Något som man lätt missar med en upphöjd diskmaskin är att det krävs en viss distans mellan diskmaskins luckan och lådan under för att kunna öppna diskmaskinen. Detta kan bli väldigt iögonfallande.
Ett alternativ kan ju vara en maskin med lyft.
https://www.electrolux.se/taste/ins...gAzn2w1VJtKD9RxeV_kaAi2yEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
https://www.electrolux.se/taste/ins...gAzn2w1VJtKD9RxeV_kaAi2yEALw_wcB&gclsrc=aw.ds
Inte att luckan täcker endast hela lådan, eller maskinen, utan att luckan även sticker ut lite över stommen.Hemmakatten skrev:Vet inte riktigt vad du menar med "överfalsning" men vi hade en helintegrerad diskmaskin i 15 år utan problem. Luckan utanpå diskmaskinen täckte hela luckan, är det det du menar med "överfalsning"?
Vi har vår diskmaskin i ett hörn och luckan öppnas hipp som happ under torkning. Familjen består av många personer med olika idéer så det blir lite som det blir. Vi har bott i huset i snart tio år och haft samma (dåliga) beteende hela tiden. Vi har inte fått några problem med fukt i köket. Inte heller tycker jag att det är opraktiskt att inte komma åt från ena sidan. Det går att plocka både i och ur framifrån också, om man är två som plockar med disken samtidigt. Sätt maskinen där ni känner att ni vill ha den. Det är ju ni som bor där.
Jag tycker att er ritning ser trevlig ut. Jag antar att det blir en skiva på diskmaskinena överdel, upp mot skåpet? För diskmaskinen måste ju sticka ut mer än skåpet?
Det jag kan tänka mig är att man lockas att lägga i från sig saker där som kanske då kommer i vägen för skåpet?
Men det är ju inte ett jätteproblem.
Om det är smidigt för er att ha diskmaskinen upphöjd är det ju det ni ska ha. Det är kanske någon som har svårt att böja sig?
Jag tycker att er ritning ser trevlig ut. Jag antar att det blir en skiva på diskmaskinena överdel, upp mot skåpet? För diskmaskinen måste ju sticka ut mer än skåpet?
Det jag kan tänka mig är att man lockas att lägga i från sig saker där som kanske då kommer i vägen för skåpet?
Men det är ju inte ett jätteproblem.
Om det är smidigt för er att ha diskmaskinen upphöjd är det ju det ni ska ha. Det är kanske någon som har svårt att böja sig?
Skönt att höra någon som är nöjd med hörnplacering ja det kommer bli en skiva ovanpå, kanske vi ryms med en mikro där. Jag och min sambo är väldigt olika i längd, men vi tyckte båda att upphöjningen kändes väldigt skön när vi testade det i en butik. Ju färre gånger man böjer ryggen under en dag destå bättre för framtiden tänkte vi.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 956 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 956 inlägg