4 239 läst · 7 svar
4k läst
7 svar
Funderingar kring FTX i 1½plan
Hej!
Håller på att planera en framtida FTX installation i vårat hus.
Huset är ett 1½ plans i 175m2 från 1975 med mekaninsk frånluft.
Nu har jag några funderingar och hoppas ni med erfarenheter kanske kan hjälpa mig
För det första val av aggregat.
Har räknat att jag behöver 12 don (8 till & 4 från) och behov på ca 65l/s.
Tänker mest på ett Heru 100 S EC om det räcker till eller tror ni jag måste gå upp till Heru 130? 100 är mindre och skulle passa bäst på vinden samt att jag tänkt köra på 160/125 kanaler.
För det andra, rördragning.
Alla don går att placera på vind och kattvindar, problemet är ju bara att komma dit med rören från vinden. Takstolarna är 170mm och skulle man lägga rören i snedtaket så blir det ingen isolering kvar. Hur har ni gjort som eftermonterat i 1½ plan?
Har möjlighet att gå ner från vind in till garderober i 2 rum på övervåningen och sedan ut till kattvind. Tilluft kommer att gå till en kattvind och frånluft till den andra.
Finns det några nackdelar att göra så förutom att man förlorar utrymme i huset?
Hoppas någon kan svara på detta
Håller på att planera en framtida FTX installation i vårat hus.
Huset är ett 1½ plans i 175m2 från 1975 med mekaninsk frånluft.
Nu har jag några funderingar och hoppas ni med erfarenheter kanske kan hjälpa mig
För det första val av aggregat.
Har räknat att jag behöver 12 don (8 till & 4 från) och behov på ca 65l/s.
Tänker mest på ett Heru 100 S EC om det räcker till eller tror ni jag måste gå upp till Heru 130? 100 är mindre och skulle passa bäst på vinden samt att jag tänkt köra på 160/125 kanaler.
För det andra, rördragning.
Alla don går att placera på vind och kattvindar, problemet är ju bara att komma dit med rören från vinden. Takstolarna är 170mm och skulle man lägga rören i snedtaket så blir det ingen isolering kvar. Hur har ni gjort som eftermonterat i 1½ plan?
Har möjlighet att gå ner från vind in till garderober i 2 rum på övervåningen och sedan ut till kattvind. Tilluft kommer att gå till en kattvind och frånluft till den andra.
Finns det några nackdelar att göra så förutom att man förlorar utrymme i huset?
Hoppas någon kan svara på detta
Ett sätt som brukar fungera är att byta ut torkskåpet mot ett Temovex skåp och gå upp med kanalerna till kattvinden ovanför.Förutom att du därifrån troligen kommer åt att ansluta de befintliga frånluftskanalerna kan du säkert även åt att blåsa in luft nedåt till något rum och även med lågflödesdon i vägg förse åtminstone något sovrum på övervåningen. Efter detta kan det kanske bara behöva passera ett 100 mm rör för att nå ett eller ett par rum på motsatt sida huset. Att lägga aggregatet på den lilla trekantsvinden i ett enplanshus är inte direkt servicevänligt.
Bra idé men tror det finns för lite utrymme för det i mitt fall, dessutom skulle det nog innebära bra mycket mera jobb. De befintliga frånluftskanalerna är bara 100mm så de är planerade att bytas ut mot 125mm.
Det smidigaste blir nog att ställa aggregatet på vinden som det ser ut nu.
Aggregatet då, någon som tror att ett Heru 100 räcker till?
Det smidigaste blir nog att ställa aggregatet på vinden som det ser ut nu.
Aggregatet då, någon som tror att ett Heru 100 räcker till?
Jag ser inte hur du skall fixa vindsplaceringen om du inte skall klä in kanalerna i en ny trumma som du drar genom huset på ett finurligt sätt.
Med tanke på risk för kondens och fuktskador så skulle jag placera aggregatet i en tvättstuga.
Med tanke på risk för kondens och fuktskador så skulle jag placera aggregatet i en tvättstuga.
Jag tycker du ska ta hjälp av en firma som kan projektera anläggningen åt dig. Rent spontat tycker jag det känns överdimensionerat. Har själv ett hus på 170 m2 byggt 1978. Visserligen 1-plans, men antalet rum borde vara ungefär detsamma. Jag har 5 tilluft och 6 frånluft. Flöde 58 l/s från och 54 l/s tilluft.
Till donen i de enskilda rummen är det draget 100 mm kanaler med en längd på ca 3 m. Dessa är kopplade till en stam på 125 mm som övergår till 160 mm vid donen närmast aggregatet. Jag har en Heru 90S EC2.
Till donen i de enskilda rummen är det draget 100 mm kanaler med en längd på ca 3 m. Dessa är kopplade till en stam på 125 mm som övergår till 160 mm vid donen närmast aggregatet. Jag har en Heru 90S EC2.
Hur menar du då? Tanken är även att tilläggsisolera vinden en del så att kanalerna läggs i lösull så mycket det är möjligt. Där det inte är möjligt tänkte jag använda byggmatta runt kanalerna.Consensus skrev:
Bildar de aggregaten som är anpassade för kallvindsplacering mycket kondens också?
Patrick E:
Det är möjligt att det kan vara lite överdimensionerat också. Ska försöka räkna på tryckfallen i kanalerna när tid finns. Heru 90 har ersatts av Heru 100 verkar det som.
Det finns alltid risk för att aggregatet börjar producera vatten, speciellt om något gått på tok eller inte är perfekt installerat. Då skulle jag inte vilja ha det vattet rinnandes ner genom huset från vinden, utan hellre ha aggregatet placerat där fel upptäcks fort eller där vattnet inte kan göra skada. Det är mest en fråga om riskeliminering. Filterbyten mm blir också enklare att utföra med aggregatet i närheten.
Själv tänker jag att aggregatet i tvättstuga kan generera störande ljud, dock är jag osäker på hur mycket ljud det blir. Man ska helst inte sätta aggregatet mot en sovrumsvägg heter det. Sen blir såklart filterbyten lite krånligare om man har agget på vinden, men sitter det bara någorlunda till så ska väl inte det vara så besvärligt att byta.