Hej!

Jag skulle behöva lite tips och synpunkter kring min planerade badrumsrenovering.

Förutsättningar:
Badrum utan fönster, i källare som värms upp med fjärrvärme
Yta: ca 9 kvadrat golv och 20 kvadrat vägg. Rektangulärt rum.

Klinker på golv och kakel på väggarna, alternativt en trävägg (rätt behandlad) på
en vägg som löper liten risk för vattenstänk. I nuläget finns där två element och
golvet upplevs mycket sällan som svalt. Min tanke är att inte investera i golvvärme,
utan låta bägge dessa (ett måste flyttas någon halvmeter) fortsätta värma upp rummet.
Fuktspärr under hela golvet.

Hittar jag rätt bubbelbadkar får jag in det, dusch, toalett och tvättställ utan problem.

Taket, idag betong, behöver sänkas för att få in spotar. Jag antar att det finns slimmade
våtrumsspottar som inte behöver mer än 45mm plåtreglar vid nedregling? Kan jag använda
gipstak som påstrykes med våtrumsfärg?

Planen är att riva ut allt själv, samt anlita en kakelkille på löpande timme. Eventuellt
har jag fått tag på en sådan. En av mina vänner är VVS:are och elektriker (fantastiskt!)
och han kommer att hjälpa mig med vatten och el. Jag antar att det måste bli synliga rostfria
rördragningar, som kopplas på befintligt system.

Tänker jag fel om jag antar att golvet inte behöver bilas ut (förutom där avlopp ska flyttas
och bytas ut)? Befintligt kakel på golvet rivs ut och en ny (tillräckligt tunn?) flytspackling
görs när nya avlopp sitter på plats. Det gör inget om flytspackling + nytt kakel blir 10 mm högre
än dagens befintliga.

Tacksam för alla svar och tips/förslag!
 
Redigerat:
Gipstak går bra.

Rören är i koppar men kromade.

Om plattan är bra behövs det bara bila där avlopp och vatten byts.
 
Tack för svaret!

Nu har jag funderat vidare kring taksänkning och även ventilationen.

Badrummet är i källaren och alla väggar (och tak) är i betong. Regla trä mot betong, är det OK? Min tanke är att sätta upp plåtprofiler i en krans längs med väggarna och sätta 45x45mm träreglar med cc 30. Vanligt gips som målas med våtrumsfärg. Är jag rätt ute?

Angående ventilation så har jag en (ful) ventil med snurrlock som går ut genom grunden. En ventil går in i det övriga ventilationssystemet (självdrag). Jag antar att luften kommer in genom "grundventilen" och ut genom ventilationssystemet. Inte kan jag väl sätta en fuktavkännande typ pax-fläkt i ventilen som går ut genom husgrunden?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.