V VillaAnna skrev:
Det är inga problem att få loss isoleringen från träreglar mm.
Jag tyckte att det verkade släppa lite från trät efter ett tag, fick för mig att det kanske var rörelsen i trät som gjorde det.
PU skummet krymper lite med tiden därför kan det ha släppt ifrån hyvlade reglar. Det är en annan sak med gamla hus med vanligt råsågat virke. Där finns inte en chans att få loss skummet från reglarna utan att såga loss det.
 
M Metroid skrev:
Mina takstolar är bara 125mm...
Jag skulle få plats med luftspalt, 95mm mineralull, ångtät plast, 45x70 regel och sedan 45mm mineralull mellan reglarna. Känns ganska lite när man hör hur andra ska isolera med över dubbla mängden isolering.
140mm isolering är inte så lite. Antagligen blir det betydligt bättre isolerat än din nedanvåning.
 
F Finndjävel skrev:
140mm isolering är inte så lite. Antagligen blir det betydligt bättre isolerat än din nedanvåning.
Men man börjar ju fundera när man rekommenderar 450mm i nybyggen osv. Kollar man på Isovers instruktionsfilmer så isoleras det i flera skikt tills man är uppe i nästan en halvmeter :sweat:

Jag fick rådet att sätta en vindduk mot masonitens (som skapar luftspalten) insida, för att minska vindens påverkan direkt in i isoleringen.

Men jag måste ju säga att jag inte ser fram emot att ångtätsplasta kring alla hanbjälkar (om vi öppnar upp till nock). Vi har dubbla parallella hanbjälkar vid varje takstol, så känslan är att detta blir pilligt och svårt att få helt tätt!?

Men sätter jag klassisk isolering själv, så skulle vi spara uppåt 30.000kr gentemot Polyuretan-skum.
 
Hej Metroid, Kul att du delar med dig av ditt projekt och dina tankar. Jag är, precis som andra här har jag läst, i lite samma dilemma. Har inte tänkt röra mitt tak förrän tidigast 2019 sommaren, men man vill ju ändå ha en bra plan redo inför projektet.

Mina takbjälkar är 15 cm. Jag har lite lågt i takhöjd redan men tänkte ändå regla ned en extra 45 för att få ett installationsskikt.
Så jag har helt enkelt tänkt att göra en luftspalt om 2 cm. Sedan masonitskiva. Sen tänkte jag sätta vindpapp upphäftat mot takstolarna Detta för att inte PU-skummet ska kunna suga sig fast i takstolarna ifall man vill av dum anledning ta bort skummet i framtiden. Sedan plast. I plasten blir det några hål så att PU-skummaren kan fylla ut varje fack med c:a 12 cm PU-skum. När detta är klart så blir det att regla upp med ytterligare en 45 och så kör jag stenull närmast gipset. På så sätt borde man kunna få lite bättre akustiska egenskaper. I gavelväggar kör jag stenull precis som du skrev.

Sist men inte minst så tänker jag att den där 45:an med stenull även ger ett extra "brandskikt" mot PU-skummet så att man får någon extra minut att upptäcka brand innan det är försent.

Den absolut största fördelen med PU-skum förutom de goda lamba-värdena är att man slipper bära upp skivor. Nu räcker det med en slang och pump.

Tycker att detta borde vara en okay lösning. Men har ju som sagt något år till på mig att stöta och blöta dessa tankar..

Lycka till i dina tankar!
 
T tobbbias skrev:
Hej Metroid, Kul att du delar med dig av ditt projekt och dina tankar. Jag är, precis som andra här har jag läst, i lite samma dilemma. Har inte tänkt röra mitt tak förrän tidigast 2019 sommaren, men man vill ju ändå ha en bra plan redo inför projektet.

Mina takbjälkar är 15 cm. Jag har lite lågt i takhöjd redan men tänkte ändå regla ned en extra 45 för att få ett installationsskikt.
Så jag har helt enkelt tänkt att göra en luftspalt om 2 cm. Sedan masonitskiva. Sen tänkte jag sätta vindpapp upphäftat mot takstolarna Detta för att inte PU-skummet ska kunna suga sig fast i takstolarna ifall man vill av dum anledning ta bort skummet i framtiden. Sedan plast. I plasten blir det några hål så att PU-skummaren kan fylla ut varje fack med c:a 12 cm PU-skum. När detta är klart så blir det att regla upp med ytterligare en 45 och så kör jag stenull närmast gipset. På så sätt borde man kunna få lite bättre akustiska egenskaper. I gavelväggar kör jag stenull precis som du skrev.

Sist men inte minst så tänker jag att den där 45:an med stenull även ger ett extra "brandskikt" mot PU-skummet så att man får någon extra minut att upptäcka brand innan det är försent.

Den absolut största fördelen med PU-skum förutom de goda lamba-värdena är att man slipper bära upp skivor. Nu räcker det med en slang och pump.

Tycker att detta borde vara en okay lösning. Men har ju som sagt något år till på mig att stöta och blöta dessa tankar..

Lycka till i dina tankar!
Spännande!
Varför plast? Är det för att ha ngt att lägga mineralullen mot?
PU-skummet är väl difftätt i sig själv, finns inte en risk att det blir dubbla täta skikt där fukt kan bli fast emellan? Eller du ska ha difföppen plast?

Går det att fylla facken med PU-skum om man satt upp en plast innan, känns som att de vill ha helt fritt när de sprutar PU eftersom det fäster direkt på den plats där det sprutas... Det är ju inte som att blåsa in cellulosa/ekofiber. Eller jag kanske missuppfattade din beskrivning?

Vindpapp mot takstolar låter ju som en ide, men det finns inte en risk att skummet inte kan sluta tätt mot takstolar om det inte sitter direkt mot utan "bara" mot papp? Risk för kallras och att fukt kan vandra upp mot luftspalt.
En fördel med PU-skum är väl annars att det skapar ett helt difftätt skikt mellan takstolarna, utan att man behöver plasta.
 
Metroid. Har du plast så blir det ett fack som PU-skummaren får fylla ut. Han får börja i hörnen och jobba sig mot mitt hål tänker jag. Eftersom skummet kommer ligga dikt mot plasten så blir det ju inga dubbla tätskikt. Det blir ett tjockare tätt skikt... Dessutom så kan skummaren fylla ut hela facket. Om jag jämför med hur de gjorde i min nybyggda farstu så skummade de upp men det blir ju som att man sprittsar ut skummet och man får inte en jämn yta nedåt. Detta medför att på vissa ställen är skummet klart mindre än 12 cm tjockt... Men jag vet inte. Jag har bara haft de här tankarna nu senaste veckan :)
Skummet kanske behöver stor kontakt med luft för att stelna som det ska... Så min idé kanske bara att dum. Men om det inte går med plasten så skulle jag vilja att skummaren istället la på lite extra skum så får jag skära av det som sticker ut ur rummet istället.

Angående vindpappen så menade jag difföppen plast. Skrev fel. Men när den är fasthäftat mot takstolarna så lär det inte bli några jättestora kallras där. Sen finns ju alltid de där sista 45 mm med stenull ... :)
 
Trådlyft men hur gjorde ni? Någon som använde PU skum eller skivor?
 
Vi använde i slutändan cellulosa som sprutades in. Spände upp en duk som kan "andas" (släppa igenom fukt in i huset igen). Isolerade sedan utan luftspalt.

Svårinspekterat, men har varit varmt i vinter iaf...
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.