Vanlig byggplast
 
M Metroid skrev:
95mm glasull verkar vara det man får köra på, 100mm finns visst inte? Anpassad för 95mm-reglar gissar jag.

Vad hade ni satt?
Vanlig ångtät plast. Eller en dyrare reflekterande folie med lite luftbubblor för att väga upp den lite tunnare mineralullsisoleringen på totalt 140mm?

Kom iofs på att folien ska ha luftspalt på båda sidor, så den går nog bort...
Ja så är det säkert. Här i Finland har vi 98mm reglar istället för 95 så därför är isoleringen som säljs här 100mm. Lägg vanlig byggplast.
 
det jag inte förstår är hur detta skum kan funka utan att det finns risk för fuktskador... Vad händer om takpappen inte är helt tät och det kommer in vatten? Skummet är diffusionstätt? Kan det torka ut på något sätt?

Och hur gör man den dagen man ska reparera något, tex om råsponten på nåt ställe blivit dålig vid en framtida takomläggning (kanske föranledd av ett läckage)?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Det är väl i linje med tidens filosofi - Huset ska funka de tio år jag tänkte bo där, sen ska det brännas eller totalrenoveras.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Jo, det var väl Ulla Skoog som i sitt sommarpratande talade om underhållsfritt = ej möjligt att underhålla. Tyvärr färgar det mycket i vårt samhälle då arbete blivit så dyrt och import av kinagrejjor blivit så billigt. Släng och köp nytt... Sorry för lite OT, men tycker ändå det borde vara en faktor att ta hänsyn till om man funderar på sådant skum... Plus som sagt brandegenskaperna, efter londonbranden trodde jag folk slutat med plastisolering.
 
PU eller PIR skum tänder inte lika lätt som.
XPS. När det väl tar fyr i isoleringen är det redan god fart på fyren i takstolar, läkt etc.

Den smälter inte heller utan kolar där den sitter och brinner.
Men den är inte obrännbar.

Londonbranden blev värre pga man inte dimensionerat för att hindra brand på utsidan av huset från att gå in i lägenheterna.
 
Dheri Dheri skrev:
Jo, det kostar ju en del, så är det. Jag valde att inte sätta den extra skivan då det skulle ta för mycket takhöjd. Att jag då får takstolarna som köldbryggor får det vara värt för de extra centimeter takhöjd som blir.
Hej, hur tjocka skivor satt du upp? upplever du att det räcker värmesmässigt med tanke på köldbryggorna?
 
Jag satte upp 120 mm tjocka skivor, men vet inte hur det står sig värmemässigt. Jag har inte kopplat in radiatorn som ska värma rummet än, den har jag dessutom valt att ha mindre än beräkningarna rekommenderar. Jag tänker att om blir det för kallt de kallaste dagarna får jag ha dörren från entréplan öppen.
 
J JohanLun skrev:
det jag inte förstår är hur detta skum kan funka utan att det finns risk för fuktskador... Vad händer om takpappen inte är helt tät och det kommer in vatten? Skummet är diffusionstätt? Kan det torka ut på något sätt?

Och hur gör man den dagen man ska reparera något, tex om råsponten på nåt ställe blivit dålig vid en framtida takomläggning (kanske föranledd av ett läckage)?
Jag tänker att om man sätter en luftspalt med masonitskivor, med läkt fäst i framförallt takstolar, så borde man väl kunna ta loss råspont utifrån utan att behöva riva isoleringen?

Ett ev läckage kommer ju då att rinna utmed masonitskivorna och borde inte behöva blöta ner skummet... Och luften i spalten kan förhoppningsvis torka ut läckaget.

Men sätter man skummet direkt mot råsponten så blir det ju desto värre... Men det vågar jag mig inte på.

Jag velar fortfarande mellan några olika isoleringsmetoder. Ena dag känner jag att PU-skum är det bästa, andra dagen så är det klassisk mineralull.

PU-skums fördelar:
Går snabbt, färre moment.
Diffusionstät, slipper krångla med ångtät plast och tejp vid alla hanbjälkar.
Troligtvis bättre isoleringsvärde än de 140 mm mineralull som är mitt alternativ.
Kommer få mer boyta.

Mineralull och ångtät plasts fördelar:
Billigare.
Jag kan sätta upp det själv.
En klassisk, beprövad och accepterad metod.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
M Metroid skrev:
Jag tänker att om man sätter en luftspalt med masonitskivor, med läkt fäst i framförallt takstolar, så borde man väl kunna ta loss råspont utifrån utan att behöva riva isoleringen?

Ett ev läckage kommer ju då att rinna utmed masonitskivorna och borde inte behöva blöta ner skummet... Och luften i spalten kan förhoppningsvis torka ut läckaget.

Men sätter man skummet direkt mot råsponten så blir det ju desto värre... Men det vågar jag mig inte på.

Jag velar fortfarande mellan några olika isoleringsmetoder. Ena dag känner jag att PU-skum är det bästa, andra dagen så är det klassisk mineralull.

PU-skums fördelar:
Går snabbt, färre moment.
Diffusionstät, slipper krångla med ångtät plast och tejp vid alla hanbjälkar.
Troligtvis bättre isoleringsvärde än de 140 mm mineralull som är mitt alternativ.
Kommer få mer boyta.

Mineralull och ångtät plasts fördelar:
Billigare.
Jag kan sätta upp det själv.
En klassisk, beprövad och accepterad metod.

Hehe är på exakt samma ställe som du. Har gått från skum, till "skumskivor" till klassisk minaralull till mineralull utan luftspallt.

Jag har takstolar som är 16 cm vilket inte ger så mycket utrymme för isolering. Jag har dessutom lågt i tak så jag vill inte bygga ner ännu mer. Har funderat på isover vario extra och bygga utan luftspalt och lägga den kant i kant med takstolarna. Men då vet jag inte var strömsladdarna ska läggas och om man råkar spika hål i vario extra skyddet om panelen ligger direkt mot takstolen. Skulle behöva bygga ut 4,5 till med isolering då för att få plats med dosor och spikar =lägre takhöjd.

Ett alternativ är att jag lägger 12 cm isolering utan luftspalt med vario extra mellan takstolarna och sedan 4 till så att man hamnar jämt med takstolen. På så sätt får jag plats med strömdosor. Problemet är att då verkar det svårt att få vario extra skyddet tätt.

Skummet börjar jag alltid tveka till när man börjar läsa diverse forum. Det verkar så bra från början och jag är redo att beställa sen skriver någon illa om det. Föreslog för Foamking om det skulle funka med luftspärr, det var inget problem för dem men de förstod inte varför. Jag sparar utrymmet och tid på detta sätt....
Jobbigt det här. Snart måste jag sätta ner foten.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
V
Det är inga problem att få loss isoleringen från träreglar mm.
Jag tyckte att det verkade släppa lite från trät efter ett tag, fick för mig att det kanske var rörelsen i trät som gjorde det. Det var dock inte en vetenskaplig studie
La skum i väggar o golv i en stuga jag hade!
Grymt bra isolering men upplevde att det kändes som en högtalarlåda!
Ska tydligen vara bättre med typ sten/glas ull eftersom ljudisolering helst ska ha lite vikt i sig eller va de nu va!
Funderar dock på o köra taket i mitt nya hus i framtiden eftersom jag har begränsat utrymme och inte får ändra utsidan, men det är bara en fundering än så länge!
 
P Peter76H skrev:
sedan 4 till så att man hamnar jämt med takstolen. På så sätt får jag plats med strömdosor
Det går ju alldeles utmärkt att dra elen utvändigt i stället
Allt behöver inte gömmas undan bakom gipsskivorna!

P Peter76H skrev:
Jag har takstolar som är 16 cm vilket inte ger så mycket utrymme för isolering. Jag har dessutom lågt i tak så jag vill inte bygga ner ännu mer
Byt takpappen mot en diffusionsöppen väv, och lägg 100 mm cellplastisolering ovanför (under läkt och takpannor).
Så kan du skippa luftspalten, och behöver inte bygga ner med isolering så mycket på undersidan taksvallet.
 
V VillaAnna skrev:
La skum i väggar o golv i en stuga jag hade!
Grymt bra isolering men upplevde att det kändes som en högtalarlåda!
Ja, det där med hur det ljudisolerar funderar jag lite på. Jag kommer att isolera med mineralull i väggarna, men i taket blir det ju skum, gipsläkt och gips. Jag är rädd att det kommer bli märklig akustik med gipsskiva, luft och sedan skum...
Ett tak med minerall tryckt mot gipset borde ju upplevas mer stumt.
 
  • Gilla
VillaAnna
  • Laddar…
P Peter76H skrev:
Hehe är på exakt samma ställe som du. Har gått från skum, till "skumskivor" till klassisk minaralull till mineralull utan luftspallt.

Jag har takstolar som är 16 cm vilket inte ger så mycket utrymme för isolering.
Mina takstolar är bara 125mm...
Jag skulle få plats med luftspalt, 95mm mineralull, ångtät plast, 45x70 regel och sedan 45mm mineralull mellan reglarna. Känns ganska lite när man hör hur andra ska isolera med över dubbla mängden isolering.
 
M Metroid skrev:
Mina takstolar är bara 125mm...
Jag skulle få plats med luftspalt, 95mm mineralull, ångtät plast, 45x70 regel och sedan 45mm mineralull mellan reglarna. Känns ganska lite när man hör hur andra ska isolera med över dubbla mängden isolering.
Jo, jag kommer få svårt att komma ner till u 0,13 med mina mått. Men tänker att det inte är hela världen. Man kanske eldar åt kråkorna några tillfällen men tveksamt om man märker det så? Mina värden blir nog mer 0,22-0,23
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.