Kingspan skivorna är diffusionstäta vad jag förstått.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kingspan skivorna är diffusionstäta vad jag förstått.
Ska vara ångtäta, läste jag på hemsidan nu.

Funderar på om man isåfall ska sätta 100mm-skivor, som får sitta i linje med takstolarna. Eller om jag ska sätta 90 mm som får sitta 10 mm in, så häftar jag ecofoil på takstolarna. Extra lager isolering + att jag inte riskerar få kalla takstolar, och inte hela världen om jag misslyckas med att få tätt i fogskummet.
 
PU skummet kommer bita rätt hårt i en lite dåligt hyvlad takstolssida.

Det går såklart att såga bort det om det behövs. Men en luftspaltskiva kommer du få offra om det skall bort, bara att ställa djupet på sågen. Jag ser inte att man kan slita loss skummet utan att skada underlaget

Om du nu behöver ta bort det.
 
Lutar nu åt att ta in offerter på Kingspan TP10-Vind PIR-skivor.
De verkar finnas inte finnas i 100 mm, utan 90 mm är det som skulle få plats i mina takstolar på 125 mm.

Min tanke är isåfall att sätta skivorna mot läkt så att det blir 20 mm luftspalt mot råsponten och 15 mm på insidan. Tänkte sedan sätta någon reflekterande folie, typ ThermoReflekt eller ecofoil, mellan takstolarna. För att få en ngt bättre isolering samt dämpa ev kyla från takstolarna. Sedan läkt och gips utanpå detta.

Vad tror ni... Kommer detta att bli en okej isolering? I alla exempel använder de alltid en tjockare skiva + 30mm-skivan utanpå.

Ett alternativ är att istället sätta 90 mm-skivan jämt med takstolarna (så det blir 35mm luftspalt mot råsponten) och sedan montera en 30 mm kingspan-skiva istället för folien.
Men då försvinner ju lite boyta... Och sannolikt lite mer pengar
 
Du behöver inte nödvändigtvis lägga en 30mm kingspanskiva innanför utan kan lägga vanlig mineralull där. Så länge som du tätar skarvarna och över takstolarna med t.ex. aluminiumtape så får du ett fullständigt tätskikt där. Tätskiktet behöver inte vara precis vid varma sidan utan kan komma en bit in i isoleringen (en tredjedel brukar vara maxrekommendationen).
Sen kan du lägga läkt (eller 45x45) horisontellt över takstolarna. Mellan läkten kan du dra elen samt isolera med vanlig mineralull för att få bort köldbryggor och eventuellt drag.

Isoleringsförmågan hos en 90mm kingspanskiva motsvarar 145mm mineralull.
 
  • Gilla
Keius och 1 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du behöver inte nödvändigtvis lägga en 30mm kingspanskiva innanför utan kan lägga vanlig mineralull där. Så länge som du tätar skarvarna och över takstolarna med t.ex. aluminiumtape så får du ett fullständigt tätskikt där. Tätskiktet behöver inte vara precis vid varma sidan utan kan komma en bit in i isoleringen (en tredjedel brukar vara maxrekommendationen).
Sen kan du lägga läkt (eller 45x45) horisontellt över takstolarna. Mellan läkten kan du dra elen samt isolera med vanlig mineralull för att få bort köldbryggor och eventuellt drag.

Isoleringsförmågan hos en 90mm kingspanskiva motsvarar 145mm mineralull.
Tack för input!

Kan man fylla ut med 45 mm mineralull mellan 45x45-läkten isåfall, inga problem med att det kommer ligga direkt mot gipset?

Är det svårt att få 45mm minerallull att sitta kvar mellan läkten i ett snedtak, då man sätter dit den? Eller den kläms tillräckligt för att sitta kvar?
Men sedan behövs alltså ingen plast mellan gips och isolering, utan tätskiktet sitter i nivå med takstolarna och kingspan-skivan?


Tror du att det blir bättre att sätta kingspan-skivan i linje med takstolarna, och sedan 45x45-läkten och 45 mm mineralull; Än att köra in skivorna ngn cm och sedan sätta reflekterande folie och därefter en smalare läkt?

45x45-läkten kanske underlättar el-dragningen ganska mycket!
 
Det får ligga direkt mot gipset. Hur bra skivan sitter kvar beror på hur exakt man spikat upp regelverket. Det brukar inte vara några problem. Det behövs ingen plast (och ska inte vara det heller), kingspanskivorna är aluminiumbeklädda och fungerar som tätskikt.
Jag hade lagt skivorna i linje med takstolarna, det är antagligen lättare att få de tätt då och går snabbare att bygga.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Om man är beredd att lägga skum i takstolarna då kan man lika gärna ta frigolit och spara rätt mycket pengar. Båda material är ganska otrevliga när det brinner så det gör ingen skillnad.
Som jag skrev i en annan tråd så är k-värden för PU-skum och mineralull ganska lika så det är svårt att förstå varför dessa skivor ska vara så överlägsna.
 
Har inte PU och PIR skumskivor en termisk konduktivitet neråt 0,022-0,025 w/mK , medan glasfiberull ligger runt 0,035 .

XPS o liknande polystyrenfoams ligger under glasfiberull men inte långt under, beror lite på typen. Tydligen blir det lägre konduktivitet om man har i grafit? Men säg 0,032 eller så :)

Så en 90 mm PIR skiva motsvarar ca 130-140mm glasfiber. Fast det går aldrig att räkna hem på energibesparingen om man trycker i vad där ryms PIR skivor jämfört med glasfiber.
Det är om det finns andra skäl som hanterbarhet.

XPS är solid bensin som likvifieras som napalm vid brand till skillnaden mot PIR som kolar och brinner på plats. Gissa skillnaden...


Har alltid funderat på vsd som händer om det brinner i isolerande lättbetongelement med cellplastkärna men antar att branden redan är välutvecklad när värmen slår genom och bränner ut cellplasten.

(Jag kallar det glasfiber för det är denna flest använder och inte stenull)
 
Om jag skulle skita i allt var plast och skumisolering heter och istället sätta (utifrån) :

1. Råspont (den sitter där redan)
2. Läkt ca 20x45mm mot takstolar och mitt på masonit. Masonit fästes i läkten, för att skapa 20mm luftspalt.
3. 100 mm glasull (fyller då ut takstolarna på 125mm)
4. 45x45 reglar mot takstolarna. (Dra el innan steg 5.)
5. 45 mm glasull mellan 45x45 reglsrna.
6. Ångtät plast alt. en ångtät reflekterande folie (ThermoReflekt eller ecofoil)
7. Gips
8. Tapet

Skulle detta bli en okej isolering?
Det lilla(?) jag tappar i isoleringsvärde vägs upp av de pengar jag sparar(?) på materialet?
 
  • Gilla
Keius och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om man är beredd att lägga skum i takstolarna då kan man lika gärna ta frigolit och spara rätt mycket pengar. Båda material är ganska otrevliga när det brinner så det gör ingen skillnad.
Som jag skrev i en annan tråd så är k-värden för PU-skum och mineralull ganska lika så det är svårt att förstå varför dessa skivor ska vara så överlägsna.
PU-skivor har 0,023 i u-värde och vanlig mineralull har 0,037 enligt Kingspans och Isovers egna uppgifter. Det är inte likvärdigt.
 
M Metroid skrev:
Om jag skulle skita i allt var plast och skumisolering heter och istället sätta (utifrån) :

1. Råspont (den sitter där redan)
2. Läkt ca 20x45mm mot takstolar och mitt på masonit. Masonit fästes i läkten, för att skapa 20mm luftspalt.
3. 100 mm glasull (fyller då ut takstolarna på 125mm)
4. 45x45 reglar mot takstolarna. (Dra el innan steg 5.)
5. 45 mm glasull mellan 45x45 reglsrna.
6. Ångtät plast alt. en ångtät reflekterande folie (ThermoReflekt eller ecofoil)
7. Gips
8. Tapet

Skulle detta bli en okej isolering?
Det lilla(?) jag tappar i isoleringsvärde vägs upp av de pengar jag sparar(?) på materialet?
Det där blir säkert bra. Men sätt plasten direkt på takstolarna, dvs innan 45x45 reglarna. Då behöver du inte ta en massa onödiga hål i den.
 
F Finndjävel skrev:
Det där blir säkert bra. Men sätt plasten direkt på takstolarna, dvs innan 45x45 reglarna. Då behöver du inte ta en massa onödiga hål i den.
95mm glasull verkar vara det man får köra på, 100mm finns visst inte? Anpassad för 95mm-reglar gissar jag.

Vad hade ni satt?
Vanlig ångtät plast. Eller en dyrare reflekterande folie med lite luftbubblor för att väga upp den lite tunnare mineralullsisoleringen på totalt 140mm?

Kom iofs på att folien ska ha luftspalt på båda sidor, så den går nog bort...
 
Ja, precis. Man foamsprutar för att slipa böka med skivor, och än mer glasullskivor.

Allt material skall alltsom oftast upp för den lilla trappan man fäller ner i takluckan

Värmebesparing per krona är glasfiber oöverträffat i torra miljöer.

Sedan kanske du behöver lite mindre isolering upp mot de idag kalla ytorna om man vill hålla frostfritt.
M Metroid skrev:
95mm glasull verkar vara det man får köra på, 100mm finns visst inte? Anpassad för 95mm-reglar gissar jag.

Vad hade ni satt?
Vanlig ångtät plast. Eller en dyrare reflekterande folie med lite luftbubblor för att väga upp den lite tunnare mineralullsisoleringen på totalt 140mm?

Kom iofs på att folien ska ha luftspalt på båda sidor, så den går nog bort...
95 eller 100 kan kvitta.

Vanlig plast. Den reflekterande folien sparar energi genom att reflektera värmestrålning mellan två ytor med olika temperatur , sk värmeledning genom strålning.

Här ligger den inne mellan två isolerande skikt. Temperaturskillnaden är liten.
Absoluta merparten, > 95 % av värmen försvinner genom isoleringen genom konvektion (luftströmmar) och fysisk värmeledning. Båda minimeras genom ett porös material (mindre konvektion) fyllt med luft (sämre fysisk värmeledning)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.