Nu har jag bakat ner det hela till två olika val gällande vår isolering.

1. Luftspalt på ca 20 mm med masonit, mot insida av råspont. Sedan PU-skum 70-90 mm. Sedan regla och gipsa mot takstolarna (som är 125 mm djupa).

Fördelar: Jag slipper bygga på takstolarna vilket sparar tid/pengar och kommer ge större bostadsyta samt förråd i sidovindar. PU sägs vara effektivt även i tunnare skikt.
Nackdelar: PU-skum känns inte särskilt naturligt. Vi får en luftspalt att bygga som kan innebära problem med kondens.

2. Vi bygger på takstolarna med cirka 100mm och installerar "avancerad" ångbroms mot boytan och sprutar in 200mm cellulosa. Ingen luftspalt ska behövas enligt firman.

Fördelar: Cellulosan känns bra då den är naturlig och sägs vara bäst på att förhindra mögel. Ingen luftspalt behöver byggas. Ev ngt billigare än PU.
Nackdelar: Vi kan inte lägga in mer än ca 200mm eftersom det skulle påverka boytan allt för mkt - kommer det att bli för lite??
Vi kommer behöva bygga på takstolarna.

Vad hade ni valt, och varför?
Vilket jobb är lättast/billigast? Bygga luftspalt eller bygga på takstolarna?
 
  • Gilla
dwd
  • Laddar…
Är all isolering i alternativ 1 PU skum 70-90 mm?
 
  • Gilla
Ricky C
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Är all isolering i alternativ 1 PU skum 70-90 mm?
Ja, 70 mm verkar vara det man påstår räcker (gott och väl) i den delen av landet där jag bor (Skåne). Någon firma har sagt 120 mm för att uppnå rätt teoretiska u-värde.

Eftersom vi har så klena takstolar (~125mm) så skulle PU vara perfekt då det ger oss mer boyta och möjlighet att öppna upp i nock.

All annan isolering verkar ge oss mindre boyta än vad vi har innan renoveringen

Vi har idag 30mm mineralullsmatta och 150mm minerallsfilt. Ska man uppnå bra värden vid renovering så bygger vi igen hela ovanvåningen om vi sätter in 400mm av valfri isolering...
 
Jag har använt Kingspan i mitt tillbygge, iofs i väggarna bara.
Men säljaren där menade på att har du 125 mm takstolar, så hade du kunnat sätta 100 mm Kingspan skivor, ser du till så att dom monteras i innerkant så är luftspalten färdig direkt, dom är aluminiumbeklädda. Det kanske kan vara ett alternativ.
 
Jag håller med, man kan inte förstöra en byggnads användbarhet med orealistiska metoder. Det du inte kan vinna genom isolering på vinden får du hämta någon annanstans om det är viktigt. Sanningen är att de flesta byggnader mår bättre av lite värmespill.
 
  • Gilla
Fred vom Jupiter
  • Laddar…
G Grahn85 skrev:
Jag har använt Kingspan i mitt tillbygge, iofs i väggarna bara.
Men säljaren där menade på att har du 125 mm takstolar, så hade du kunnat sätta 100 mm Kingspan skivor, ser du till så att dom monteras i innerkant så är luftspalten färdig direkt, dom är aluminiumbeklädda. Det kanske kan vara ett alternativ.
Dessa är bra , då de är styva så det räcker med en distansläkt mot takstolarna för att skapa luftspalten om man inte våldar in dem i facken. Har man djupet på takstolarna kan man använda glasfiber såklart. Sedan folie o skiva innanför. PU är ungefär dubbelt så bra som glasfiber, men jag håller med att man skall inte ändra förutsättningarna för mycket och lite värmeläckage är alltid bra för konstruktionen. Att sadla på för att få i tjockare isolering är sällan lönsamt, det handlar om något tusental kWh hit eller dit i värmeförluster om man bor i Skåne.
Bättre då tänka på att stora delar av året är fukt/temp i det område mikrobiell påväxt gärna sker på kalla vindar...
 
Kingspan låter spännande, och den tid och peng man kanske sparar genom att slippa bygga spalten.
Men var köper man dessa skivor. Är det lätt att sätta upp dem själv? Och hur kapar man dem?
 
Jag har isolerat vår vind med sådana skivor. Dom går bra att kapa med fogsvans, men jag körde mest med cirkelsåg, fick vända på skivan och såga från båda sidorna och bryta av den sista centimetern som blev kvar.
Man stoppar in den i facket mellan takstolarna och skruvar fast läktbitar I takstolarna som skivan kan vila på. När skivan ligger där tar man och sprutar fogskum på sidorna, alltså mellan skivan och takstolarna. När fogskum met stelnat är det bara att skruva bort läkten eller vad man nu använder (jag körde med spillvirke)

Skivorna köpte jag på Beijer, inget dom hade I butiken, men det var bara att beställa så tog dom hem.
 
Här är ett klipp som jag tittade på innan jag drog igång mitt projekt, det visar ganska bra hur det går till

 
  • Gilla
keeej
  • Laddar…
Dheri Dheri skrev:
Jag har isolerat vår vind med sådana skivor. Dom går bra att kapa med fogsvans, men jag körde mest med cirkelsåg, fick vända på skivan och såga från båda sidorna och bryta av den sista centimetern som blev kvar.
Man stoppar in den i facket mellan takstolarna och skruvar fast läktbitar I takstolarna som skivan kan vila på. När skivan ligger där tar man och sprutar fogskum på sidorna, alltså mellan skivan och takstolarna. När fogskum met stelnat är det bara att skruva bort läkten eller vad man nu använder (jag körde med spillvirke)

Skivorna köpte jag på Beijer, inget dom hade I butiken, men det var bara att beställa så tog dom hem.
Tack! Bra film!
Och är ju en bra lösning om man vill göra en tunn isolering själv. Men jag tycker att det blir lite väl dyrt. Såg att Bauhaus säljer Kingspan vindskiva 90mm för 895 kr, en skiva täcker ca 3 kvm. Till det tillkommer fogskummet, vilket det lär gå åt ganska mycket av till mina ca 140 kvm tak.

Sedan tillkommer den tunnare skivan som alla (?) verkar sätta utanpå sen.

Bara 90mm skivor skulle gå på över 40.000kr.

Jag har fått offert på 61.000kr för att få byggt luftspalt och spruta PU-skum i hela taket + en kortsida.

Känns som att kingspan-skivorna blir minst lika dyra, och jag behöver göra det själv...
 
  • Gilla
palman87
  • Laddar…
Jo, det kostar ju en del, så är det. Jag valde att inte sätta den extra skivan då det skulle ta för mycket takhöjd. Att jag då får takstolarna som köldbryggor får det vara värt för de extra centimeter takhöjd som blir.
 
  • Gilla
palman87
  • Laddar…
Ganska irriterande att det är 1020 mm mellan takstolarna, och kingspan-skivorna 1200 mm.

Känns oekonomiskt att bli av med nästan 200mm på varje skiva... Eller är det att anse som rimligt. Där känns ju PU-skum mer flexibelt...

Men hade gärna hittat en isoleringsmetod som jag kan fixa själv och spara lite pengar... Utan att jag ska behöva bygga på takstolarna och tappa yta inomhus. Och där känns ju kingspan vettig!

Även läst lite om ecofoil, tunn folie med luftbubblor typ, som ska vara difftät och stråla tillbaka 96%. Men frågan är vilken isolering jag isåfall ska ha bakom...
 
Om du skumisolerar innertaket förstör du antagligen ditt hus. Det blir säkert bra kortsiktigt men vad ska du göra om du vill sälja om 20 år? Det går aldrig att göra något åt det huset mera, utan nästa gång det ska renoveras är det bara att riva.

Lägg skivor fast det blir dyrare, det kan man bygga om i framtiden. Polyuretanskum går inte att ta ned och göra om, hela takkonstruktionen ska bort till grunden. Du ska såklart inte betala Bauhaus listpriser utan be om en offert så ska du se att priset går ner.
 
F Finndjävel skrev:
Om du skumisolerar innertaket förstör du antagligen ditt hus. Det blir säkert bra kortsiktigt men vad ska du göra om du vill sälja om 20 år? Det går aldrig att göra något åt det huset mera, utan nästa gång det ska renoveras är det bara att riva.

Lägg skivor fast det blir dyrare, det kan man bygga om i framtiden. Polyuretanskum går inte att ta ned och göra om, hela takkonstruktionen ska bort till grunden. Du ska såklart inte betala Bauhaus listpriser utan be om en offert så ska du se att priset går ner.
Men om man bygger en luftspalt och skummar mot den och mot takstolarna, då borde man väl inte förstöra mer än om man sätter skivorna där man fogskummar mot takstolarna? Eller du menar att det är omöjligt att rensa bort PU-skummet sen som man lagt mot takstolarna?
Men iofs, förstår att det blir svårt att hantera allt stenhårt PU-skum som sedan sitter mellan takstolar och mot luftspaltsskivor...

Ska be om offert på några olika ställen på kingspan-skivorna.
Någon som vet om det krävs att man plastar för att få difftätt eller räcker det med skivorna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.