Jag står inför att skaffa en elbil och behöver er hjälp med tips angående förbereda för att installera en laddbox. Min parkering är cirka 20 meter från huset, och närmast parkeringen finns huvudelskåpet för fastigheten.

Elutrustning i öppet skåp på vägg, inklusive elcentral och kopplade kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag funderar på om det räcker att dra ett rör under marken till det skåpet, eller om det är nödvändigt att ansluta till vår elcentral i källaren, som befinner sig i den andra änden av huset.

En annan fråga jag har är angående ett plaströr som tidigare användes för någon form av bilvärme på parkeringen.
Två snötäckta eluttag på ett slitet trästaket omgivet av snö.
Skapa konto

Röret är cirka 4 cm brett.
Hand håller måttband vid pelare med kablar och snö, utomhus, dagtid, mäter avstånd.
Skapa konto

Undrar om detta rör är tillräckligt för att dra kabel för elbils-laddbox, eller om jag behöver gräva ner ett nytt rör. Dessutom är jag osäker på var detta plaströr leder, samt hur djupt det går.

Jag har två andra anslutningar under elskåpet på väggen. En av dessa kan eventuellt vara röret till parkeringen, men jag är osäker.
Rostig rörstolpe intill husvägg, snö, gröna växter, stenar, synlig avloppsrör, utomhusdag.
Skapa konto

Vilka tips och råd har ni för mig? Hur skulle ni lösa detta? Tacksam för all input!

Bästa svaret

Röret med två kablar kan sluta en bit ner och sen finns det kanske ett gult som går vidare, bara gräva upp vid huset och se, lika på den andra sidan där det varit bilvärme. Ett rör från laddaren till din skåpet går bra. I skåpets övre del finns massor av plats ( en lång plåtbit där ) att sätta säkringar och säkra laddaren med. I skåpet kan det om det finns någon form av belastningsvakt eller begränsare som ska känna av för laddaren med fördel sättas.

• Gilla
mendlock och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.