Hej alla.
Håller just nu på med att renovera övervåningen i mitt hus, och har rivit upp och friställt mellanbjälklaget. Tänkte ta och slänga i lite isolering i mellanbjälklaget innan golvvärmen installeras...
Och när man ändå är där och rotar kan det ju vara en bra ide att installera rör till tilluftsventiler till vardagsrummet.
Tanken är ju att installera ett FTX-aggregat så småningom.
Men! Hur ska man tänka med placeringen av ventilerna?
Har försökt att rita ihop en enkel skiss av hur bottenvåningen ser ut. Ner till vänster är det trappa till källare och övervåning. Ner till höger ligger köket (blå färg är köksskåp), och hela upptill är vardagsrum.
Funderade på om dom två gulmarkerade områdena kan vara vettig placering av tilluften???
Att jag ska ha frånluft på toa och i kök är jag medveten om.
Åsikter, tack...
Håller just nu på med att renovera övervåningen i mitt hus, och har rivit upp och friställt mellanbjälklaget. Tänkte ta och slänga i lite isolering i mellanbjälklaget innan golvvärmen installeras...
Och när man ändå är där och rotar kan det ju vara en bra ide att installera rör till tilluftsventiler till vardagsrummet.
Tanken är ju att installera ett FTX-aggregat så småningom.
Men! Hur ska man tänka med placeringen av ventilerna?
Har försökt att rita ihop en enkel skiss av hur bottenvåningen ser ut. Ner till vänster är det trappa till källare och övervåning. Ner till höger ligger köket (blå färg är köksskåp), och hela upptill är vardagsrum.
Funderade på om dom två gulmarkerade områdena kan vara vettig placering av tilluften???
Att jag ska ha frånluft på toa och i kök är jag medveten om.
Åsikter, tack...
Husägare
· Stockholm
· 673 inlägg
Samt att det är svårt att få separerat luften (halva rummet står still och andra har ett flöde).I Installation skrev:
Bara det att man går igenom rummet så skapar man så pass mycket turbulens för att även få luftutbytet gjort där man tror luft från sekelskiftets början finns kvar.
Liknande trådar
-
Placering av frånluft (och allmänna råd om ventilation)
Ventilation -
Funderingar om ramverkstakstolar (spännvidd, stöd, bärande vägg etc.)
Tak & Vind -
Takstolar & Takreglar - Fundering om placering...
Byggmaterial & Byggteknik -
Fiber/medieomvandlare - akut fundering om optimal placering?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Fundering om golvbrunnsilens hålplacering...
Vatten & Avlopp