Står i startgroparna att byta kök och skall i samma veva lägga nytt golv i hela bottenvåningen.

Huset är 1,5 plans byggt 1978 med den berömda oisolerade plattan.
Vardagsrum/matsal är har parkettgolv, resterande ytor har plastmatta.

Har borrat ett par hål för att se konstruktionen och den
är (nerifrån och upp) som följer:

- Betongplatta
- (Eventuellt avjämningssand, inte säker...)
- Plastfilm
- 50mm cellplast
- Plastfilm
- 22mm spångolv
- (lumpapp under parkett)
- Parkettgolv/plastmatta

Jag har idag inga problem med lukt eller fukt i golven (eller provhålen för den delen).
Ingen i vårat område har heller haft problem med denna konstruktion.
De problem som finns är att parkettgolvet har slagit sig vilket skapar sviktningar mot spångolvet.
Samt att övriga golv med plastmatta inte är helt plana (finns ryggar) och spångolvet sviktar lite under punktbelastning.

Har tittat på om jag skulle ventilera golven "just in case" när man ändå är o river men det är ingen som lockar... både kostnads och tidsmässigt.

När jag läser runt på forumet i liknande trådar är det (som vanligt) blandade meningar om man skall göra det "ordentligt på en gång" eller " if it ain't broke, don't fix it".

Ursprungsplanen jag har är att ta bort plastmattorna och parketten.
Höja golvet där befintligt parkettgolv ligger till samma nivå som övriga golv (idag ligger parkett
och plastmatta i samma nivå)
Försöka avväga golvytorna för att få bort sättningar och ryggar (flytspackel/lumpapp?)
Lumpapp och sedan nya parkettgolvet.

Låter detta helt bonkers?

Skall även lägga nytt parkettgolv i en gammal tvättstuga på samma plan där råd önskas...
Konstruktionen är:

- Betongplatta
- (Plastfilm? Osäker inte rivit allt än..)
- Lecakulor
- 20-30mm betong med fall till brunn
- Plastmatta

Enklaste vore att ta bort plastmattan.
Plugga och gjuta igen brunnen.
Avväga golvet med flytspackel till samma nivå som övriga golv.
Lumpapp och sedan nya parkettgolvet.

Alternativt är ju att göra fixa samma konstruktion som övriga huset:
Riva bort plastmatta.
Bila upp betongkakan.
Skyffla bort lecakulorna.
På med plastfilm på de rena betonggolvet.
50mm cellplast
Plastfilm
Lumpapp och sedan på med parkettgolvet

Mycket text och många funderingar...
Vad säger ni?

Det var kanske lite mycket text och för lite bilder för att skapa intresse :confused: men i min sanna anda att avsluta trådar ordentligt så kommer här en sammanfattning av hur det blev.

Första delen: Tvättstuga blir kontor

Tvättstugan rev jag ut gamla golvbrunn och en ca 1 meter lång urjack längst en vägg (för att hitta rör..)
Det var snustorrt i hela vägen från betongplattan upp till gamla betonggolvet!
De reglar som bar upp väggen (se bild) var torra och fina, inga spår av fukt eller lukt heller och då hade jag stoppat ner näsan i hålet :D

Gjöt igen hål efter golvbrunn och rännan därefter flytspacklade jag hela golvet.
Nu så här någon månad efter så känns det bra iaf :rolleyes:

Upprivet golv med synlig betongplatta och grus, samt urgröpning längs en vägg i ombyggnadsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Urtaget hål i ett betonggolv med synliga träreger och makadam nära en vägg under en renoveringsprocess.
Skapa konto

Del två: Operation vardagsrum

Parkettgolvet och lumpapp borta så golvspånet ligger synligt.
Ser fint och bra ut förutom vid ett element där ytliga spår av gammalt mögel syns.
Råspontgolv med synligt mögelspår vid elementrör, efter borttagning av parkett och ljudabsorberande papp.
Skapa konto

Går ut som en solfjäder från elementrören så det har säkert varit ett småläckande element som droppat ner på lumpappen och skapat detta. Behandlat med Mögel-fri från Jape så det skall vara helt dött.

Nu till det roliga!

Levde under tron att det var uppbyggt: platta -> plastfilm -> cellplast -> plastfilm -> golvspån -> lumpapp ->parkett.
Det var fel...
Är bara plastfilm på plattan någon meter in från varje yttervägg, så övriga ytor är det bara cellplast direkt på plattan.
Golvspån och cellplast upptaget längs en vägg som visar konstruktionen och plastfilmen på betongplattan.
Skapa konto

Golvrenovering med synligt betonggolv, plastfilm, cellplast och träremsa, märken efter mögelbehandling.
Skapa konto

Frågan är då vad jag gör nu.

När man tar bort cellplasten ser man att plattan och de ingjutna reglarna som väggen står på är snustorra. Även sågspån och damm som låg mellan cellplast och vägg var snustorrt.

Inga synliga skador av fukt eller konstiga lukter.
Har karvat ut en flisa ur en av reglarna för att lägga i en plastpåse för senare kontroll men som syns på bilden är det riktigt fint virke som kommit fram!

Betongplatta med synlig träregel och borttaget golvmaterial vid renovering av vardagsrum.
Skapa konto

Betonggolv synligt med ett träregel och ingen fukt eller skador, antydan till gammalt mögel vid kanten.
Skapa konto

Renoverat golv där en träregel och urkarvad träflisa syns på torrt betongunderlag.
Skapa konto

Träregel med bortkarvad flisa på ett betonggolv, mögelbehandlad och ser torr ut.
Skapa konto

Ser inte ut som jag har några problem med min platta alls men ville ventilera (haha) mina tankar lite.
Hur hade ni gjort?
Inte sugen på att lägga ut de pengarna ett nivell/granabsystem kostar...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.