Hej. Har tänkt att montera belysning i köket under överskåpen.
Färdig draget Flexrör finns mellan uttag och bakom list.
Kan man klippa bort kontakten (på sladden) som pluggas in i transformatorn , dra sladden i röret och ansluta i kontakten? ( i väggen) Eller måste man använda separata lösa trådar när man drar i rör ?
Funderar på om det kan bli varmt, vet att man i normala fall inte ska klippa en gjuten kontakt.
Färdig draget Flexrör finns mellan uttag och bakom list.
Kan man klippa bort kontakten (på sladden) som pluggas in i transformatorn , dra sladden i röret och ansluta i kontakten? ( i väggen) Eller måste man använda separata lösa trådar när man drar i rör ?
Funderar på om det kan bli varmt, vet att man i normala fall inte ska klippa en gjuten kontakt.
Redigerat:
Den där sladden är inte avsedd för fast förläggning och ska inte dras i rör. Tyvärr finns inget riktigt bra sätt att ansluta IKEAs produkter korrekt. Det som är minst fel är kanske att sätta deras anslutningssladd direkt till en liten kulodosa där den dragavlastas.
Ok, så du menar alltså, dra separata trådar i flexröret, upp med en dosa. Klippa anslutningskabeln, sen plugga in. ?tommib skrev:
Lite synd att dom gjort så att man måste nyttja kontakten för att få in kräm i transformatorn .
Ja, det är en dålig design som är tänkt att anslutas till ett vanligt uttag i ena änden. Det är en annan variant, som inte är så snygg. Sätt ett vanligt uttag där slangen mynnar och koppla sedan in med den tänkta anslutningskabeln.
Allt detta är behörighetskrävande.
Allt detta är behörighetskrävande.
Det som är problemet med alla dessa kit . är att det kommer med en lång sladd med strömbrytare på nästan mitten , samt den trafo som ska placeras på ett vettigt ställe gör att det blir lite sladdigt ( rörigt ) här och där , är det då direktström och ingen strömbrytare där det ska anslutas så blir etter värre
Var sätter man strömbrytaren , en bra fråga som inte jag kan svara på .
Det blir vad det blir och vi andra vet inget och blundar , för det finns ingen patentlösning , bara att det görs på ett säkerhetsmässigt sätt för el , sen om det är ur estetiskt synvinkel är bra eller dåligt är upp till den som ska ha det , men en kulodosa med dragavlastning som nämns är nog
det närmaste med EL man kan komma
Det blir vad det blir och vi andra vet inget och blundar , för det finns ingen patentlösning , bara att det görs på ett säkerhetsmässigt sätt för el , sen om det är ur estetiskt synvinkel är bra eller dåligt är upp till den som ska ha det , men en kulodosa med dragavlastning som nämns är nog
tommib skrev:
Nja, att montera ett nytt uttag är inget alternativ, har ju redan en dosa inom 1m. Men förstår självklart hur du tänker. Får klura på saken ☺️
Strömbrytare behövs egentligen inte. Då dessa trafos har inbyggda fjärr, så den biten är löst.S skutten11 skrev:Det som är problemet med alla dessa kit . är att det kommer med en lång sladd med strömbrytare på nästan mitten , samt den trafo som ska placeras på ett vettigt ställe gör att det blir lite sladdigt ( rörigt ) här och där , är det då direktström och ingen strömbrytare där det ska anslutas så blir etter värre
Var mest kluven på om jag kunde dra bef kabel i flexrören. Å sen koppla in i bef kontakt. Hade varit snyggast och enklast
Får svara lite som tidigare,känns som kaka på kaka att ha kontakter överallt.Peter2400 skrev:
I värsta fall så drar jag nog trådar till en dosa, sen monterar en kontakt högst upp i ena skåpet där jag sammtidigt lägger trafon,
När jag stöter på denna lösning i köksinstallationer sätter jag ett vägguttag under vasken och monterar trafon bredvid. Sen blir det slang och svagströmstrådar till armaturerna under överskåpen.
Det hjälper inte dig men kanske kan hjälpa någon annan som har möjlighet att förbereda för IKEAs klumpiga lösning.
Det hjälper inte dig men kanske kan hjälpa någon annan som har möjlighet att förbereda för IKEAs klumpiga lösning.
Som müssli är inne på går det att sätta någon form av uttag över slangutloppet, kanske en hörnbox som även kan rymma drivern. Eller så någon liten kapsling bredvid uttaget som rymmer drivern.
Men ärligt talat tycker jag inte heller att det är så fantastiskt dåligt att göra som du föreslår i första inlägget, dvs klippa sladden och dra in den i flexslangen och koppla fast i dosan bakom uttaget. Tänk på att det är RK075, så du behöver nog använda wago 221 där.
Det är inte helt enligt regelboken. Den springande punkten bli om man uppfattar EXK-sladden i röret som en fast installation, eller att den typ motsvarar klamring.
Det är oavsett inte farligt egentligen. Och betydligt sämre lösningar har jag sett "elektriker" prestera.
Men ärligt talat tycker jag inte heller att det är så fantastiskt dåligt att göra som du föreslår i första inlägget, dvs klippa sladden och dra in den i flexslangen och koppla fast i dosan bakom uttaget. Tänk på att det är RK075, så du behöver nog använda wago 221 där.
Det är inte helt enligt regelboken. Den springande punkten bli om man uppfattar EXK-sladden i röret som en fast installation, eller att den typ motsvarar klamring.
Det är oavsett inte farligt egentligen. Och betydligt sämre lösningar har jag sett "elektriker" prestera.
Nej, har avvaktat ett tag iom att jag var osäker på vilken sorts lösning som skulle fungera.tommib skrev:
Måste inte vara Ikea grejer, har kikat runt lite överallt. Men inte stött på någon annan instl som verkar vettig.
Själva installationen är inga konstigheter, har dragit och kopplat en hel del under alla år med diverse byggprojekt.
Just nu så lutar det starkt åt att klippa och köra den varianten!Mikael_L skrev:Som müssli är inne på går det att sätta någon form av uttag över slangutloppet, kanske en hörnbox som även kan rymma drivern. Eller så någon liten kapsling bredvid uttaget som rymmer drivern.
Min plan är att koppla in direkt på plintarna i fasta uttaget.
Är anledningen till att använda wago pga utav att det bara är en 0,75 ?
Borde väl gå bra att dra direkt till plintarna ?
Det beror på vad det är för plintar på uttaget. Är det snabbplintar så är det omöjligt. Om det är skruvplintar av typen hissklämma eller skruv+bricka så går det. Jag skulle dock själv göra kopplingen på ett par Wago 221 bakom uttaget och sen dra ett par korta trådar till uttaget. Detta för att garantera bra och konstant kontakt på dessa ledare.
Om du nu inte köpt grejerna skulle jag starkt rekommendera att du överväger annan lösning.
Om du nu inte köpt grejerna skulle jag starkt rekommendera att du överväger annan lösning.
Liknande trådar
-
Installationsskikt - ångbroms
Lösvirke & Timmerhus -
Diffussionstätt underlagstak (frihängande) och plastning? Fundering!
Tak & Vind -
Installation avloppsslang, tvättmaskin
Badrum -
Ny hydropress för "reservvatten" - lite råd ang installation?
Vatten & Avlopp -
Lite funderingar angående möjlig FTX-installation
Ventilation