652 läst · 16 svar
652 läst
16 svar
Funderar på en vedeldad bastu.
Sida 1 av 2
Funderar på att skaffa en vedeldad bastu. Lever ensam och har sällan gäster som vill basta. Jag bor långt ute på landet utanför detaljplan och "sammanhållen bebyggelse".
Min tanke är ungefär så här:
* Basturum på 2 m bredd och 2,5 m djup.
* Tvättrum på ung samma mått, kanske lite större. Ska finnas vedeldad uppvärmning inkl uppvärming varmvatten.
* Omklädning på kanske 2 m bredd och 1,5 djup.
* Eldragning, kanske med förlängningskabel, kanske permanent förläggning.
* Inget indraget vatten. Lösning ev med vattentank, typ 1 m3 i plast dvs typisk standard. Tanken är att fylla upp när man ska basta och tömma efteråt.
Jag har tittat på marknaden och inte hittat något som passar, speciellt med separat tvättrum. I övrigt är antingen totalytan för liten eller fel format/rumsplan.
Jag kan förstås bygga själv men vill undvika det. Om det kan lösas med internt ombygge, typ nya innerväggar och/eller byte golv är det acceptabelt.
Tips på leverantörer eller byggare (om jag måste acceptera att bygga) i mälardalen/bergslagen mottas tacksamt. (Leverantör av färdig bastu kan förstås vara var som helst i norden etc, beror ju på merkostnad för avståndet.)
Acceptabel konstruktion kan vara avlopp ner på marken via golvspringor (typisk basturum) eller via ngnslags golvbrunn + rör till mark i närheten (typiskt tvättrum). Har sett sådana konstruktioner i Finland så det verkar kunna fungera.
Som sagt vedeldat bastuaggregat samt vedeldad vattenvärmare som dubblerar som värmare av tvättrummet.
Träpaneler inomhus överallt. Fuktspärr i tak och en bit ner på vägg i bastu och tvättrum. Isolering tak ca 100mm. Kanske 40mm i vägg?
* Tvättrum på ung samma mått, kanske lite större. Ska finnas vedeldad uppvärmning inkl uppvärming varmvatten.
* Inget indraget vatten. Lösning ev med vattentank, typ 1 m3 i plast dvs typisk standard. Tanken är att fylla upp när man ska basta och tömma efteråt.
Jag har tittat på marknaden och inte hittat något som passar, speciellt med separat tvättrum. I övrigt är antingen totalytan för liten eller fel format/rumsplan.
Jag kan förstås bygga själv men vill undvika det. Om det kan lösas med internt ombygge, typ nya innerväggar och/eller byte golv är det acceptabelt.
Tips på leverantörer eller byggare (om jag måste acceptera att bygga) i mälardalen/bergslagen mottas tacksamt. (Leverantör av färdig bastu kan förstås vara var som helst i norden etc, beror ju på merkostnad för avståndet.)
Acceptabel konstruktion kan vara avlopp ner på marken via golvspringor (typisk basturum) eller via ngnslags golvbrunn + rör till mark i närheten (typiskt tvättrum). Har sett sådana konstruktioner i Finland så det verkar kunna fungera.
Som sagt vedeldat bastuaggregat samt vedeldad vattenvärmare som dubblerar som värmare av tvättrummet.
Träpaneler inomhus överallt. Fuktspärr i tak och en bit ner på vägg i bastu och tvättrum. Isolering tak ca 100mm. Kanske 40mm i vägg?
Utan att veta vilka du har tittat på tidigare men ett tips kan vara att höra med https://trabyggarna.se/TRJBerg skrev:Funderar på att skaffa en vedeldad bastu. Lever ensam och har sällan gäster som vill basta. Jag bor långt ute på landet utanför detaljplan och "sammanhållen bebyggelse".
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 639 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 639 inlägg
2x2.5m är onödigt stort om du bara ska använda det själv.TRJBerg skrev:Funderar på att skaffa en vedeldad bastu. Lever ensam och har sällan gäster som vill basta. Jag bor långt ute på landet utanför detaljplan och "sammanhållen bebyggelse".
Jag har har ca 2,5x6m där bastun är ca 2,5, resten är omklädning/avsvalning. Bastun har plastmatta och spygatt till ett stenöga under. Vi tvättar oss i bastun och har tagit till extra utrymme till det. Hela byggnaden är isolerad, 95 i vägg ca 200 i tak och golv. Kan fungera som gäststuga/"elen-har-gått-och-huset-är-fruset-nödboende". Underskatta inte en skön sittplats utanför bastun med lite vy.
Ibland eldar jag med bastudörren öppen bara för att sitta utanför och läsa bok med nåt gott i glaset. Tyst och stilla...
Ibland eldar jag med bastudörren öppen bara för att sitta utanför och läsa bok med nåt gott i glaset. Tyst och stilla...
Grannens Häck
Medlem
· Från storstan
· 639 inlägg
Grannens Häck
Medlem
- Från storstan
- 639 inlägg
Kolla på Trähuset i Sorunda. De har en hemsida.
Jag köpte en friggebod på 10 kvm därifrån som jag sedan delade av i en bastudel och en omklädningsdel.
I ditt fall kanske du inte behöver en så stor bastudel men kanske ändå behöver ett hus på 15 kvm.
Lycka till!
Jag köpte en friggebod på 10 kvm därifrån som jag sedan delade av i en bastudel och en omklädningsdel.
I ditt fall kanske du inte behöver en så stor bastudel men kanske ändå behöver ett hus på 15 kvm.
Lycka till!
Det där med tvättrum, det är nog för att jag sedan barnsben är van vid separat välutrustat tvättrum utanför basturummet.
Men då var det förstås hela familjen som tvättade sig. Och ofta.
Sedan vill jag i regel tvätta mig i svalare utrymme än i bastuvärmen.
Men då var det förstås hela familjen som tvättade sig. Och ofta.
Sedan vill jag i regel tvätta mig i svalare utrymme än i bastuvärmen.
Jag tycker det är klokt att ta till längden på laven så att man kan ligga på den. Om bostadshuset saknar gästrum eller gäststuga tänker jag att det är klokt att ta till måttet så att nån kan sova i bastun om man får gäster dvs låt laven bli minst 80*200cm.
Om man tittar på ett vanligt Harvia M3 står det väl att det passar för 6-13m2, dvs 2*2,5 meter borde vara rimligt om du håller ner takhöjden och isolerar uppåt.
Om man tittar på ett vanligt Harvia M3 står det väl att det passar för 6-13m2, dvs 2*2,5 meter borde vara rimligt om du håller ner takhöjden och isolerar uppåt.
Jag har gjort så att den övre laven kan läggas ner bredvid/innanför den nedre för att få hyfsad bredd. Har hittills aldrig använts men känns ändå bra att ha i reserv. En annan fördel är att den undre kan skjutas in under den övre vid exempelvis städning.F fribygg skrev:
När jag byggde bastu gjorde jag under laven bred nog att fungera som säng, den övre laven fick då fällas upp.Alfredo skrev:
Fast vill man inte ligga just högst upp för det mesta (om man vill ligga)?Alfredo skrev:
Edit: ok, jag antog när man bastar, du syftar kanske på övernattare?