nizzehult
Bor lite på landet vid en grusväg och har just tagit bort tätvuxen, fullvuxen skog ca 40m längs tomtgränsen mot vägen som i sig fungerade både som insynsskydd och dammskydd från vägen men jag skulle vilja anlägga något annat där nu som är lägre och får samma uppgift men inte är lika högt. Träden tog nämligen bort mycket av ljuset och sen samlades myggen där.
Jag tänker inte lägga matjord där utan den gamla skogsmarken får vara som den är, naturmark som det brukar kallas. Det är ca 15 meter till närmaste byggnad och det går inga vatten- eller avloppsledningar där i marken.

Att köpa buskar eller andra växter för tusentals kronor är jag inte så intresserad av utan jag tänkte mer att man skulle sätta små naturliga trädplantor där (motsv) som man sen kanske får trimma ner när dom blivit stora.
Gran? Nä, växer för långsamt och kan bli gigantiska.
Tall, björk? Lite samma sak och är rätt kala nedtill.
Vad återstår då?
Sälg? Rönn? Pil? Asp? Hägg?
Vill inte att det ska ta 15 år innan nåt börjar hända och vill också att den ska bli så pass tät att den ger det skydd man önskar. Det finns gott om skog i närheten där jag (med markägarens lov) får flytta den trädtyp som jag bestämmer mig för. Dom tre första typerna finns det gott om vet jag.

Trädgårdsarbete och växter är inte riktigt min grej så jag behöver en del handfasta råd om detta är genomförbart och i så fall hur.

Några frågor som direkt dyker upp:
Kan man stoppa ner "skott" direkt i marken och få dessa att rota sig? Hur gör man då? Ska man då göra det på våren och låta dem stå i vatten först?
Eller ska man gräva upp små träd med rötter och allt, göra ett motsvarande hål och bara stoppa ner dem där och hoppas att naturen sköter resten? Vilken storlek är det då man ska sikta på?
Hur tätt kan/bör man sätta detta?
Behövs extra gödsel och bevattning innan det har tagit sig?
Vilka typer har bäst förutsättningar att klara detta? Bor efter norrlandskusten.

Eller är detta ett rätt omöjligt projekt? :thinking:

Du får gräva upp små plantor och flytta, det är väldigt få skogsträd som går att föröka bara genom att stoppa ner skott i jorden.

Vad var det för skog som växte där förut? Gran och tall? I såna fall är nog jorden sur och mager nu, utan ordentligt humusskikt. Då kan du i princip glömma att flytta dit krävande träd som hägg och pil. Men gräv några spadtag och kolla efter daggmask, om sådana finns mår jorden bra och då kan du plantera det mesta.

• Gilla
nizzehult
  • Laddar…
Höll på att säga hassel men såg ja att du bodde norrut. Asp växer ju fort men borde nästan klassas som ogräs. Rön är fint och känns lätt planterat.

T topmount skrev:
Höll på att säga hassel men såg ja att du bodde norrut. Asp växer ju fort men borde nästan klassas som ogräs. Rön är fint och känns lätt planterat.
Hassel är vad jag skulle valt men det är ju inget som växer vilt i västerbottens skogar.

nizzehult
Kalle B Kalle B skrev:
Du får gräva upp små plantor och flytta, det är väldigt få skogsträd som går att föröka bara genom att stoppa ner skott i jorden.

Vad var det för skog som växte där förut? Gran och tall? I såna fall är nog jorden sur och mager nu, utan ordentligt humusskikt. Då kan du i princip glömma att flytta dit krävande träd som hägg och pil. Men gräv några spadtag och kolla efter daggmask, om sådana finns mår jorden bra och då kan du plantera det mesta.
Det var blandskog; gran, tall, björk, sälg och rönn. Mest tall. Fanns även ett pilträd där. Finns ett lager humus (torv) som väl är någon eller några dm tjockt. Min erfarenhet är att det finns ont om daggmask i vanlig torv - om den inte är riktigt blöt efter en rejäl regnskur.
Jag är mest inne på rönn själv, finns några såna små där redan som har rotat sig själv. Jag tänker som så att om det har kunnat slå rot träd där på naturlig väg så borde det även kunna göra det om man själv planterar.
Frågan är vilken storlek på plantorna man bör sikta på och hur tätt man bör sätta dem och hur sköter man dem första tiden så att dom trivs med sitt nya ställe? Jag tänkte alltså sätta dom på rad längs tomtgränsen precis vid en dikeskant. Eller ska man undvika dikeskanten för dräneringens skull?

BirgitS
När man sätter avenbok, alm och andra träd som tät häck så har man tre plantor per mm. Hur tätt vill du ha det jämfört med en häck?

När du flyttar småplantor bör du kunna gräva upp och flytta hela rotsystemet med lite marginal och rotsystemet är så pass brett att det går lite utanför grenarna och dessutom neråt förstås. Där har du begränsningen på hur stora plantor du kan välja. Om du inte får med hela rotsystemet bör plantan beskäras så att det blir jämvikt mellan rötter och krona igen.

• Gilla
nizzehult
  • Laddar…
När man flyttar plantor från skogen är det ofta svårt att gräva upp en rejäl jordklump beroende på att det är massor av rötter från andra träd som går kors och tvärs. Därför är det enklare med småplantor, max 50m och gärna mindre. Och detta gör man inte mitt i sommaren när det är varmt utan på hösten, eller riktigt tidigt på våren, så fort snön och tjälen försvinner. Sedan får man vattna åtminstone första sommaren, särskilt om det är gassande sol där plantorna står.

Rönn är nog bra, när de växt till sig några år kan man kapa dom tio centimeter från marken så växer flera nya stammar upp från stubben. Trädet blir till en bred, mångstammig buske istället.

• Gilla
nizzehult och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Kalle B Kalle B skrev:
Därför är det enklare med småplantor, max 50m
:D
Ovanlig definition på småplanta :rofl:

• Haha
Hullefar
  • Laddar…
centimeter :oops:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nizzehult
BirgitS BirgitS skrev:
När man sätter avenbok, alm och andra träd som tät häck så har man tre plantor per mm. Hur tätt vill du ha det jämfört med en häck?

När du flyttar småplantor bör du kunna gräva upp och flytta hela rotsystemet med lite marginal och rotsystemet är så pass brett att det går lite utanför grenarna och dessutom neråt förstås. Där har du begränsningen på hur stora plantor du kan välja. Om du inte får med hela rotsystemet bör plantan beskäras så att det blir jämvikt mellan rötter och krona igen.
Tack för svar.
Tre plantor per mm kanske blir väl häftigt men tre plantor per m kanske funkar? :D Jag vill ha den så tät att den hindrar merparten av vägdammet och att man inte har full insyn på tomten medan man passerar gående/körande utan man måste stanna till för att (eventuellt) kunna se nåt. Lite luddig beskrivning kanske men den behöver alltså inte vara ogenomträngligt tät och det ska heller inte vara så gles att en vuxen utan stort besvär kan gå igenom den. Det är också ett stort plus om den ser någorlunda naturlig ut, är inte så mycket för millimeterputsade trädgårdar.

Är lite osäker på hur djupa rötter en ung rönn har men det verkar inte vara för yvigt och det går ju välja såna som är relativt ensamma utan andra träd i närheten. 80 st bör räcka.

På hösten skriver ni. Ja då får det bli ett höstprojekt, ska bara ut och reka lämpliga plantor först. Vinner man nåt på att ge dom vanlig gödsel, typ Algomin i början? :thinking:

• Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hehe, ja det ska förstås vara 3 per meter :D
Men i ditt fall låter det som att det är onödigt tätt, speciellt om du följer Kalle B:s råd om att göra om rönnen till buske.

Ingen gödning på hösten i alla fall för då har de svårt att förbereda sig för vintern.

Alt 1 Med tanke på att det var ett så blandat bestånd gissar jag att du får upp nya träd ganska så snart och sen är det bara att kapa de du inte vill ha kvar när allt blivit lite större. Med tanke på växtplats dröjer det länge innan de stjäl någon sol och om du väljer att behålla träd som tål att hamlas är det bara ett varv med sågen som krävs för underhåll. Några enstaka tallar som får växa som solitärer eller med bara låga träd runtomkring tål vind bättre och låt dem växa där skuggan inte stör.

Alt 2 Kör på rönn och driv upp från frö för att fylla luckor. Kommer se underbart ut på hösten.

Alt 3 Kombinera Alt 1 och 2.

nizzehult
Nja, nya träd kommer nog inte att komma med automatik då i princip det mesta som kan yngla av sig är väck. Ytan påminner lite om ett minikalhygge, det enda jag lämnade var några mindre björkar.

Alt 2 känns lockande. Från frön? Är inte hela plantor bättre och framför allt snabbare, alltså små träd runt 50 cm? En nyfiken fråga (som samtidigt visar hur lite jag kan om ämnet): borde inte rönnbären i sig kunna alstra nya träd om man typ gräver ner dem? Hittade annars denna instruktion:
https://www.skogssverige.se/kan-man-sa-en-ronn-av-ett-ronnbar

nizzehult nizzehult skrev:
Nja, nya träd kommer nog inte att komma med automatik då i princip det mesta som kan yngla av sig är väck. Ytan påminner lite om ett minikalhygge, det enda jag lämnade var några mindre björkar.

Alt 2 känns lockande. Från frön? Är inte hela plantor bättre och framför allt snabbare, alltså små träd runt 50 cm? En nyfiken fråga (som samtidigt visar hur lite jag kan om ämnet): borde inte rönnbären i sig kunna alstra nya träd om man typ gräver ner dem? Hittade annars denna instruktion:
[länk]
Rönn borde man lätt kunna hitta småplantor av i gles tallskog att knycka utan dåligt samvete i höst.

BirgitS
Är inte hela plantor bättre och framför allt snabbare, alltså små träd runt 50 cm?
Definitivt snabbare.

En nyfiken fråga (som samtidigt visar hur lite jag kan om ämnet): borde inte rönnbären i sig kunna alstra nya träd om man typ gräver ner dem? Hittade annars denna instruktion:
Det är nog meningen att bären ska ätas av fåglar som sen lämnar fröna någon annanstans (efter passage genom tarmarna) där de kan gro och därför tror jag inte på din idé att gräva ner de hela bären utan man får nog göra som i instruktionen.

• Gilla
nizzehult
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.