Hej på er!
sitter och läser en hel del intressanta inlägg om att bygga pool. Vi har börjat prata om att bygga pool hemma och vi är inga "byggare" nån av oss. Jag försöker sätta mig in i vad det skulle kosta att bygga en pool på säg 8 *4meter. Jag förstår att svaret kommer att bli "-det beror på" men hur spapar man sig en bra bild om priset mellan tumme och pekfinger.Vore bra om några snälla själar kan speca lite av kostnaderna för grävning, gjutning, poolen i sig, uppvärmningssystem etc.
Kommer dessutom ta bort våran nuvarande uteplats och bygga någon form av soldäck/uteplats som "flyter" ihop i däck runt själva poolen.

För övrigt är vi på G att skaffa bergvräme eller ett luft/vatten system, kan detta på nåt smart sätt användas för att värma upp poolen, eller måste jag sätta upp solceller på taket, och vad kostar i så fall det ?(hörde någon som betalade ca 40.000 för solcellsuppvärmning, är det där det landar?

..som ni märker famlar jag lite här, ge mig en öppning eller ställ motfrågor så ska jag utveckla så bra jag kan

Tja

Grävning kostar runt 550-600 timmen. Hur lång tid det tar är svårt att säga efter som vi inte vet hur stor maskin som kan komma in. Vi vet heller inte om det är berg i vägen heller. Ingen grävare kommer ge något pris utan att ha tittat på tomten först..

För att få dit grävmaskinen så räkna med 2000:-
Bort forsling av jord/sten 3000:- för en kontejner (8 kubik typ) beror ju på hur djupt man gräver.
Grus 8 kubik ca 3000:- eller 1200:- för en kubik (stor säck).

Pool med pump, reningsanläggning och allt tja säg i från 30 tusen till 100 tusen.

Uppvärming 30 tusen, om ni väljer bergvärme så behöver ni troligen ett extra energihål för poolen.

Trädäck runt pool, 15 - 20 tusen.

Nu har jag höftat ganska rejält.. Men det är nog mellan tummen & pekfingret iallfall..

När vi skaffade bergvärme så räknade killarna ut att 40 meter extra i borrhål skulle räcka att även värma pooln med.
Tala bara om att du vill värma pool också så att hålet inte utarmas under sommaren!

Ska du ha en luft/vatten pump så behövs "bara" en värmeväxlare o kanske en poolstyrning.
Tänk på att luften tar aldrig slut.

Solen värmer enbart soliga dagar, om du menar poolsolfångare.

Det finns speciella poolvärmepumpar avsedda att bara värma pool.

Hur blev det med planerna :)?

Zenon skrev:
Hur blev det med planerna :)?
Hotdog har inte varit inne här på tre år, så han/hon läser nog inte frågan.
Men nog vore det kul med lite återkoppling!

Zenon skrev:
Är man någorlunda seriös så har man ju kvar samma mejl och får svaret dit ;P
Om man har
Du kan välja att automatisk bevaka diskussioner där du skriver inlägg
aktiverat

Är man inte seriös annars ;)

Mina bevakas automatiskt när jag skriver i dom ;P

Zenon skrev:
Mina bevakas automatiskt när jag skriver i dom ;P
Ja, det kan ställas in på flera olika sätt
Bevaka.jpg

Bevaka2.jpg

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.