2 790 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Fundament under kakelugnspannan
Hej!
Jag ska installera en kakelugnspanna med totalvikt 1050 kg (när den fyllts med vatten). Den ska stå på entréplan. Under är det källare (takhöjd 215 cm).
Hur bör jag staga upp under? Räcker det med limträstolpar som stagar upp balkarna eller måste jag gjuta med betong (vilket jag helst undviker)?
Jag ska installera en kakelugnspanna med totalvikt 1050 kg (när den fyllts med vatten). Den ska stå på entréplan. Under är det källare (takhöjd 215 cm).
Hur bör jag staga upp under? Räcker det med limträstolpar som stagar upp balkarna eller måste jag gjuta med betong (vilket jag helst undviker)?
Hej!Lattematte skrev:Hej!
När jag installetade min kakelugnspanna murade jag ett par pelare med leca.
Jag rådet dej att avbeställa pannan, produkten är undermålig, rostar.
Till att börja med i svetsporer i bakkant förbränningsutrymmet. På slutet rostade det hål på rökgångarna i vattentanken. Svensk så kallad kvalitets produkt med mycket begränsad hållbarhet med normalt underhåll ( byte vermeculit och svetsning porer i förbränningsutrymmet)Lattematte skrev:
Totalslut på mindre än 8 år, iofs billig och bekväm värme och varmvatten under den tiden.
Oj då. Hur hanterade/responderade leverantören detta?F fribygg skrev:Till att börja med i svetsporer i bakkant förbränningsutrymmet. På slutet rostade det hål på rökgångarna i vattentanken. Svensk så kallad kvalitets produkt med mycket begränsad hållbarhet med normalt underhåll ( byte vermeculit och svetsning porer i förbränningsutrymmet)
Totalslut på mindre än 8 år, iofs billig och bekväm värme och varmvatten under den tiden.
Kakelugnspannan tog inget ansvar.Lattematte skrev:
För att svetsa porerna i förbränningsrummet begärde lev 8000kr. När pannan var helt upprostad hadde ju ytterligare ett par år gått så jag valde att skrota produkten.
Att undvika kondens på svartplåten i rökrören är i det närmaste omöjligt även om man som jag eldade varje dag hela uppvärmningssäsongen.
Det här låter ju inte bra.F fribygg skrev:Kakelugnspannan tog inget ansvar.
För att svetsa porerna i förbränningsrummet begärde lev 8000kr. När pannan var helt upprostad hadde ju ytterligare ett par år gått så jag valde att skrota produkten.
Att undvika kondens på svartplåten i rökrören är i det närmaste omöjligt även om man som jag eldade varje dag hela uppvärmningssäsongen.
Om man söker på Kakelugnspannan så får man upp lite olika info , det verkar vara en tank med en eldstad direkt i och rökrör genom tanken , min uppfattning av det enligt vad jag läst så ska en sådan konstant eldas i så den inte kallnar ,, har försök hitta någon sprängskiss men hittar ingen .
Det är vad stora pojkarna gör i norr , en 3 - 6 m3 oljetank som svetsas en eldstad i , blir en hel del kondens i dom .
Ger nog en hel del effekt men var händer när tanken är kall och röken varm med fukt i , inget som kan säga direkt om detta .
Tänker bara , kalla ytor varm rök
Det är vad stora pojkarna gör i norr , en 3 - 6 m3 oljetank som svetsas en eldstad i , blir en hel del kondens i dom .
Ger nog en hel del effekt men var händer när tanken är kall och röken varm med fukt i , inget som kan säga direkt om detta .
Det går att ha elpatron som värmer under tiden pannan inte eldas samt att huset ju är ca 20 gr inomhus så vattnet är ju inte kallt-kallt. Visst borde det göra skillnad för kondensbildning?R rävlyan skrev:Om man söker på Kakelugnspannan så får man upp lite olika info , det verkar vara en tank med en eldstad direkt i och rökrör genom tanken , min uppfattning av det enligt vad jag läst så ska en sådan konstant eldas i så den inte kallnar ,, har försök hitta någon sprängskiss men hittar ingen .