Hej! Har renoverat badrummet. Som syns på bilderna ser det fult ut där vattenledningarna går in i väggen. Det fattas någon slags ringar/plattor. Finns det något jag kan sätta dit på egen hand eller behöver jag ta dit rörmockare?
Fästet i väggen är 30 mm i diameter. Själva röret 20 mm. Ca 5 mm från kakel till vredet. Tacksam för alla tips!
Fästet i väggen är 30 mm i diameter. Själva röret 20 mm. Ca 5 mm från kakel till vredet. Tacksam för alla tips!
Täckbricka.
https://www.vvsochbad.se/vulkbricka...Yyw247MQDTl7JKxJL4erZQz2w2VJgGBBoCsHsQAvD_BwE
Ska bara vara att trycka dit.
Jag har inte 100 koll, men ser det inte ut som kopplingen sitter i väggen? Trodde det inte var tillåtet att ha så. "Säker vatten" brukar man följa. Jag hade föredragit att röret var genomgående med kopplingen lite längre från vägg istället.
https://www.vvsochbad.se/vulkbricka...Yyw247MQDTl7JKxJL4erZQz2w2VJgGBBoCsHsQAvD_BwE
Ska bara vara att trycka dit.
Jag har inte 100 koll, men ser det inte ut som kopplingen sitter i väggen? Trodde det inte var tillåtet att ha så. "Säker vatten" brukar man följa. Jag hade föredragit att röret var genomgående med kopplingen lite längre från vägg istället.
Lite mer bakgrund: Badrummet är från -58, vattenledningen är original och sitter i en betongvägg mellan min lägenhet och grannens. Jag har badkar och blandaren sitter mellan handfat och fotändan, dvs det spolas inget vatten på väggen där. (Ville behålla 50-talsstilen)
När jag tog över lägenheten upptäckte jag en gammal fuktskada i golvet, i samband med det blev jag rekommenderad en byggfirma av de som gjorde inspektionen. Byggfirman ska alltså vara seriösa. Det är två år sedan och jag minns inte nu hur vi resonerade kring den gamla vattenledningen. De hade först satt blandaren på fel plats (i duschhörnan) Men även då var öppningen till de gamla ledningarna kvar. Jag minns det som att dessa inte gick att flytta, men kan ha fel. De flyttade sedan tillbaka blandaren och jag orkade inte ta tag i det fula avslutet förrän nu.
Om de trots detta gjort något fel som kan få följder är det jättebra för mig att veta. Tacksam för er feedback så här långt!
När jag tog över lägenheten upptäckte jag en gammal fuktskada i golvet, i samband med det blev jag rekommenderad en byggfirma av de som gjorde inspektionen. Byggfirman ska alltså vara seriösa. Det är två år sedan och jag minns inte nu hur vi resonerade kring den gamla vattenledningen. De hade först satt blandaren på fel plats (i duschhörnan) Men även då var öppningen till de gamla ledningarna kvar. Jag minns det som att dessa inte gick att flytta, men kan ha fel. De flyttade sedan tillbaka blandaren och jag orkade inte ta tag i det fula avslutet förrän nu.
Om de trots detta gjort något fel som kan få följder är det jättebra för mig att veta. Tacksam för er feedback så här långt!
Är du säker?G Gabbe1 skrev:
Saxat från säkra våtrum
6.1.2 Toleranser
•Centrumavstånd mellan rörgenomföringar i vägg för tappvatten- eller värmerör med en diameter mindre eller lika med 32 mm ska vara c/c 60 mm.
• För rör eller skyddsrör med större diameter än 32 mm ska avstånd mellan rör vara minst 60 mm
Tolkar det som att det bara är rör >32mm som får ha större avstånd.
Är ingen rörkrökare så kan absolut ha fel!
Japp, jag är säker.H halj skrev:Är du säker?
Saxat från säkra våtrum
6.1.2 Toleranser
•Centrumavstånd mellan rörgenomföringar i vägg för tappvatten- eller värmerör med en diameter mindre eller lika med 32 mm ska vara c/c 60 mm.
• För rör eller skyddsrör med större diameter än 32 mm ska avstånd mellan rör vara minst 60 mm
Reglerna ändrades eftersom det var svårt att på ett säkert sätt montera manschetter på rör som satt c-c 40 mm, det blir för trångt helt enkelt. Därav ökningen till minst c-c 60 mm.
Branschregler 2021:1
- För rör mindre eller lika med 32 mm ska rörens centrumavstånd vara minst 60 mm
- För rör större än 32 mm ska avståndet mellan rör eller skyddsrör vara minst 60 mm
Det ser ut som att rören kommer ut i var sitt skyddsrör, och då är det viktiga att det är bra tätning mellan dessa och tätskiktet under kaklet. Ja, det bör även finnas någon tätning mellan medierör och skyddsrör, men det är svårt att se hur det ser ut här. Det kan vara riktigt gjort, men behöver förstås ett estetiskt lyft.
Om rören kommer direkt inifrån grannens lägenhet, så blir det ju en större apparat när man ska ändra på rören. Det hör också till bostadsrättsföreningens/fastighetsägarens område. Det börjar kanske bli dags att åtgärda ändå, om rören är från 1958.
Om rören kommer direkt inifrån grannens lägenhet, så blir det ju en större apparat när man ska ändra på rören. Det hör också till bostadsrättsföreningens/fastighetsägarens område. Det börjar kanske bli dags att åtgärda ändå, om rören är från 1958.
Redigerat:
Kan verkligen inte förstå varför man uttalar sig om sådant man inte har en aning omH halj skrev:Är du säker?
Saxat från säkra våtrum
6.1.2 Toleranser
Som sagt du hade fel och det kan ju vara kul att veta du egentligen jobbar med om du nu inte är rörmokare?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 465 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 465 inlägg
Spännande lösning man använt sig av i ditt badrum.
Befintlig anslutning 160 c/c? har man gått vidare med att använda sig av T-rörs ballofixer från Vatette. Efter 20 år i branschen så trodde jag att man sett "allt"...
Jag hade fel...
Det här är inte bra utfört ur en fuktsäkerhetssynpunkt.
Således sitter duschblandaren ENDAST fast i röranslutningens gänga, ej i blandarfästet!
Hur såg det ut innan är en större fråga.
Har du bilder på "innan"?
Har du betalat för renoveringen?
Betala inte en enda krona mer om ja...
Det är dags att dra i handbromsen med denna hantverkaren om det ens är en hantverkare som utfört detta. För det är så låg nivå på det hela så man knappt tror det är sant.
Vad har hänt?
Vilka avtal är skrivna?
Är det ens utfört av hantverkare? (Vem gör på detta sättet idag?)
Befintlig anslutning 160 c/c? har man gått vidare med att använda sig av T-rörs ballofixer från Vatette. Efter 20 år i branschen så trodde jag att man sett "allt"...
Jag hade fel...
Det här är inte bra utfört ur en fuktsäkerhetssynpunkt.
Således sitter duschblandaren ENDAST fast i röranslutningens gänga, ej i blandarfästet!
Hur såg det ut innan är en större fråga.
Har du bilder på "innan"?
Har du betalat för renoveringen?
Betala inte en enda krona mer om ja...
Det är dags att dra i handbromsen med denna hantverkaren om det ens är en hantverkare som utfört detta. För det är så låg nivå på det hela så man knappt tror det är sant.
Vad har hänt?
Vilka avtal är skrivna?
Är det ens utfört av hantverkare? (Vem gör på detta sättet idag?)
Redigerat:
Tack för allt engagemang i tråden!
Jobbet gjordes för 3 år sedan. Valde byggfirman för att de anlitar en plattsättare med bra rykte, rörmokaren hade jag ingen uppfattning om (en VVS firma som är certifierade enligt Säkert Vatten.) Jag reagerade på att de satte blandaren på fel ställe trots att vi klart och tydligt diskuterat det. Dåligt eftersom det innebar att plattsättaren fick byta plattor och laga tätskiktet. Jag krävde inte att de skulle flytta blandaren direkt, så det kan inte ha varit tidsbrist som lett till det här. Reagerade som sagt på hur fult det blev, men litade på att det i alla fall var ”korrekt”. Vilket det uppenbarligen inte var.
Det låter som om jag måste åtgärda detta och kanske även reklamera. Måste kolla upp vad som gäller, är ju 3 år sedan.
Lite mer bilder, har tyvärr inga bilder på innan:
Jobbet gjordes för 3 år sedan. Valde byggfirman för att de anlitar en plattsättare med bra rykte, rörmokaren hade jag ingen uppfattning om (en VVS firma som är certifierade enligt Säkert Vatten.) Jag reagerade på att de satte blandaren på fel ställe trots att vi klart och tydligt diskuterat det. Dåligt eftersom det innebar att plattsättaren fick byta plattor och laga tätskiktet. Jag krävde inte att de skulle flytta blandaren direkt, så det kan inte ha varit tidsbrist som lett till det här. Reagerade som sagt på hur fult det blev, men litade på att det i alla fall var ”korrekt”. Vilket det uppenbarligen inte var.
Det låter som om jag måste åtgärda detta och kanske även reklamera. Måste kolla upp vad som gäller, är ju 3 år sedan.
Lite mer bilder, har tyvärr inga bilder på innan:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto