Hej,
Jag skulle vilja veta hur jag kan se ifall min 3kammarbrunn som är kopplat till mitt fritidshus är fullt.
Den är 3 m3 och tömdes för ca 1 år sedan.
Nu så har jag öppnat brunnen och tagit ett foto så känsliga tittare varnas.
Vill även tillägga att det är ca 30 cm av själva 3kammaravskiljaren som sticker upp så det ser ut att finnas rätt så mycket plats kvar.
Någon erfaren i detta forum som kan informera mig om status?
Stort tack på förhand!
Jag skulle vilja veta hur jag kan se ifall min 3kammarbrunn som är kopplat till mitt fritidshus är fullt.
Den är 3 m3 och tömdes för ca 1 år sedan.
Nu så har jag öppnat brunnen och tagit ett foto så känsliga tittare varnas.
Vill även tillägga att det är ca 30 cm av själva 3kammaravskiljaren som sticker upp så det ser ut att finnas rätt så mycket plats kvar.
Någon erfaren i detta forum som kan informera mig om status?
Stort tack på förhand!
Tack för svar. På vilket sätt kan jag då få reda på om den börjar bli full eller om det finns gott om plats kvar? Vad ska jag känna efter när jag drar ner en pinne där?
Ok. Så om det ör riktigt trögt och grötigt så kan det vara läge att tömma.
En till fråga gällande vatten.
Kan inte tanken bli överfull av vatten? Låt oss säga att kranen av misstag står på. Borde inte tanken då bli överfull?
En till fråga gällande vatten.
Kan inte tanken bli överfull av vatten? Låt oss säga att kranen av misstag står på. Borde inte tanken då bli överfull?
Bara om det är trögt och grötigt nästan ner till botten.Ickeproffs skrev:
Nej. Vattnet rinner ut från den tredje kammaren till infiltrationen och vidare ner i marken.Ickeproffs skrev:
Ok. Detta ska vara en sluten tank. Behålls inte vattnet i tanken då?useless skrev:
Förlåt för alla frågor. Jag har verkligen ingen koll på hur detta funkar
Ok! Intressant för på fakturan så stod det "Tömning av sluten tank".useless skrev:
Men så det du säger är att man inte kan ha både en trekammarbrunn och sluten tank? Och därför så behöver jag inte tänka på att tanken blir överfull av vatten?
Det är ju i praktiken rätt likvärdigt för slamsugen att tömma slam från en trekammar-brunn och en sluten tank, så det är väl inte osannolikt att någon faktura-administratör hos firman klickar i samma artikel oavsett vilken typ av tank det är på plats så länge det blir rätt pris, så det ska du nog inte dra så stora växlar på.Ickeproffs skrev:
Du behöver inte vara orolig för att tanken blir överfull med vatten i en trekammarbrunn på samma sätt som en sluten tank, men å andra sidan så har du en infiltrering som du behöver hålla koll på.
Skulle kunna vara så att 3kammarbrunn + infiltration blivit utdömd och byggts om till sluten tank. Dvs man har pluggat utgående rör i 3kammarbrunnen och döpt om den till tank istället.
Ett annat alternativ är att du betalar för en helt annan tömningstjänst än vad du faktiskt har.... jag har lärt mig att man ska ha koll på sin anläggning och på de gubbar som säger sig tömma den...
Det är inte alltid det som står på papper och det som händer i verkligheten stämmer.
Ett annat alternativ är att du betalar för en helt annan tömningstjänst än vad du faktiskt har.... jag har lärt mig att man ska ha koll på sin anläggning och på de gubbar som säger sig tömma den...
Det är inte alltid det som står på papper och det som händer i verkligheten stämmer.
Liknande trådar
-
Stolpar altan - har jag gjort bort mig fullständigt?
Byggmaterial & Byggteknik -
Anlägga gräsmatta på tomt full med ogräs
Gräsmatta -
Stänga av anläggningen vid full produktion?
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Framtidsfullmakt - Hur kan/bör vi agera?
Juridik -
Vad förstås med fullvärdesförsäkring
Frågor om juridik och fastighetsrätt