Ok! Jag och min sambo har hyrt en Tomcat Edge slipmaskin för att göra iordning nylagda furugolv inför behandling.
Efter en hel del eftersök så tyckte vi att denna modell verkade vara en bra nybörjar-modell.
På vårt hyrställe, samt i butik där vi valt efterbehandling så sa man att köra på med K60, K80 samt K120.

Vi tyckte det funkade bra, den var lättmanövrerad och vi kände oss nöjda....till en början. Då tills vi började syna golven ordentligt. Vi upptäcker då att det är spår likt en slingrande mask som genomgår på alla golv. Och dessa försvinner inte.
Någon som har erfarenhet av sådant här? Tilläggas bör att här har vi kört MÅNga gånger med K60.

Väldigt tacksam för svar.

Nyslipat furugolv med slingrande slipmärken efter användning av Tomcat Edge slipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyslipat furugolv med tydliga slingrande slipspår och repor efter användning av slipmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyslipat furugolv med tydliga spår efter slipmaskinen som liknar slingrande maskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grunden i all slipning är att varje steg måste ta bort alla sliprosor (repor) efter föregående så mer nöta med 80grit innan 120
 
  • Gilla
MasMats
  • Laddar…
Det försvinner när ni tar de andra grovlekarna på slippapper. Steg för steg.
 
Slipar som en galning. Dessa "krumilurer" går inte bort.
Det precis som något följer pappret och vibrera in små cirklar i mönster. Har slipat en lite fastu nu i 8 timmar. Från 60 till 120. Körde nog 8-10 varv med 80.
Det är orm mönster med dessa cirklar i träet. Inte värst djupa med de är där..
 
Skit i pappret kanske som är grövre än 60
 
Har inte kört grövre än 60.
60, 80 120 kör jag.
 
J Johanna_1986 skrev:
Ok! Jag och min sambo har hyrt en Tomcat Edge slipmaskin för att göra iordning nylagda furugolv inför behandling.
Efter en hel del eftersök så tyckte vi att denna modell verkade vara en bra nybörjar-modell.
På vårt hyrställe, samt i butik där vi valt efterbehandling så sa man att köra på med K60, K80 samt K120.

Vi tyckte det funkade bra, den var lättmanövrerad och vi kände oss nöjda....till en början. Då tills vi började syna golven ordentligt. Vi upptäcker då att det är spår likt en slingrande mask som genomgår på alla golv. Och dessa försvinner inte.
Någon som har erfarenhet av sådant här? Tilläggas bör att här har vi kört MÅNga gånger med K60.

Väldigt tacksam för svar.

[bild] [bild] [bild]
Har ni slipat i träets riktning?
 
Skall ju inte spela någon roll med just en edge. Men ja. Längs med och i vändningar dra man den i sidled och backa i längsgående riktning. Märkerna är längsgående och tvär över vid vändning också . Den är ju som en "padda" svävar upp och leder.
Men blir inte klok på dessa sicksack . Känns inte som man ska slipa 10-15 gånger för bli av med de.
 
M Matte.mhk skrev:
Skall ju inte spela någon roll med just en edge. Men ja. Längs med och i vändningar dra man den i sidled och backa i längsgående riktning. Märkerna är längsgående och tvär över vid vändning också . Den är ju som en "padda" svävar upp och leder.
Men blir inte klok på dessa sicksack . Känns inte som man ska slipa 10-15 gånger för bli av med de.
Närbild på ett trästycke med ljusa ådringsmönster och skuggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett exempel på mönstret .
 
ullet
Vi fick också tendenser till såna mönster när vi slipade vårt vardagsrumsgolv med en Edge-slip, blir nog så när något korn (antingen som lossnat från slippapperet eller något "gruskorn" från golvet). Men jag det mesta gick bort vid nästa slipning.
Tror att det är extra viktigt att dammsuga mellan varje slipning med en sån slipmaskin.
 
M Matte.mhk skrev:
Har inte kört grövre än 60.
60, 80 120 kör jag.
Menar att det kan vara skräp som fastnat i 60 pappret
 
Jag har en Kärcher kopplad. Dammsuger av hela tider suger ur både springer och dyligt. De är rent.
Jag var också inne på ifall slippapper var kasst. Men har bytt och de är samma skit.
Det verkar ju onekligen vara maskinen om ni också hade sådana märken. Dock får ju jag inte bort märkerna eller kollar jag för noga.
Vad körde ni för behandling sedan?

Jag provade en mörk hårdvaxolja och märkerna syns ju direkt i mörk vax..

Vit tippar jag på att man kommer undan med endel spår.
 
ullet
Vi lackade med en ofärgad matt lack, så den är rätt förlåtande (och golvet är från 1930-talet så det finns en del märken i det som inte gick bort vid slipningen).

Det är ju maskinens rörelse som gör att spåren får den formen (oscillerande), en "vanlig" bandslip eller roterande slip kastar ju ut eventuella korn utan att det märks direkt men å andra sidan, gör du minsta lilla stopp eller vinklar den olyckligt kan du gräva en grop i golvet istället. Med Edge-slipen är hanteringen lite lättare och förlåtande, men eventuella korn som fastnar under papperet lossnar inte förrän man lyfter på maskinen och det är dom orsakar den typen av "spiraler" du fått (följer papperets rörelser).
 
  • Gilla
go_bananas och 1 till
  • Laddar…
Den här videon diskuterar problemet:

Iof för handhållet verktyg, men samma princip. Sammanfattat. 1. Skräp / lösa sandkorn i papperet, 2. Slipmaskinen har förts för snabbt över ytan, 3. För snabbt ned i kornstorlek.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Känns inte som man ska "hålla emot" maskinen för den leder ju dig inriktning med vibrationerna . Känns onekligen som det är principen med maskinen därför så populär?
Kanske kollar för nog också för testade vaxxa lite i ett hörn man måste ligga med lampan i speciell vinkel väldigt nära för se spiraler och de syns ytterst lite.
Dock är det vit vax.. jag oroa mig för andra rummet där det skall vara herdins svartbrun...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.