816 läst · 2 svar
816 läst
2 svar
Fuktsspärr vind med gummiduk
Ska tilläggsisolera vinden och har fått en offert för att först suga ut isolering, ta bort gammal papp och sedan spruta på ett gummilager med något som heter Aerosana Visconn och efter det fylla på med cellulosa i lösull. Huest är ett egnahems hus från 1947 som tidigare har haft fuktproblematik på vinden men som i dagsläget har en avfuktare (trygghetsvakt) installerad.
Nu till frågan. Firman som lämnat offert vill använda sig av vad jag förstår är ett nytt material för att skapa en diffusionspärr mellan råspont och isolering. Materialet heter som sagt Aerosana Visconn och är enligt säljaren en gummimatta som sprutas på som släpper igenom luft men ej fukt. Är detta verkligen vägen att gå? Vill man inte ha ett så öppet skikt som möjligt typ ny papp eller dylikt? Enligt säljaren är detta en metod som används på gamla hus precis som mitt och inget att oroa sig för. Ni som är mer insatta än mig, vad tycker ni?
Länk till "gummiduken"
https://proclima.com/products/bondi...rosana-visconn/technical-specs#sub_navigation
Nu till frågan. Firman som lämnat offert vill använda sig av vad jag förstår är ett nytt material för att skapa en diffusionspärr mellan råspont och isolering. Materialet heter som sagt Aerosana Visconn och är enligt säljaren en gummimatta som sprutas på som släpper igenom luft men ej fukt. Är detta verkligen vägen att gå? Vill man inte ha ett så öppet skikt som möjligt typ ny papp eller dylikt? Enligt säljaren är detta en metod som används på gamla hus precis som mitt och inget att oroa sig för. Ni som är mer insatta än mig, vad tycker ni?
Länk till "gummiduken"
https://proclima.com/products/bondi...rosana-visconn/technical-specs#sub_navigation
Det är väl tvärtom? Den är lufttät, men tillåter viss diffusion av vattenånga?R robsev80 skrev:
Läser man beskrivningen så verkar det vara en bra produkt, men den är ju som sagt var oprövad så eventuella problem lär man inte känna till förr än om några år...
Tack för svar. Tror verkligen att säljaren sa att den släppte igenom luft men ej fukt men håller med om att det verkar vara tvärtom när jag läser. Är det så känns det ju helt klart bättre så att fukten kan trasnporteras bort och inte fastnar.
Någon annan som har några tankar kring det här? Någon som har använt sig av lösningen?
Någon annan som har några tankar kring det här? Någon som har använt sig av lösningen?