Jag har upptäckt att mitt tak i hallen tillika balkonggolv ( balkong utan tak) vid något tillfälle blivit fuktigt och till och med blött någon gång.. troligtvis innan vi köpte huset i december 2008.
Balkonggolvet är klätt med plåt som fogats med någon form av sillikon tror jag, det är också en ränna i betongen som taket består av som ska fungera som ränna för regnvatten även den i plåt. Jag har letat möjligt läckage men hittar inget synligt.
Det har säkert funkat tidigare, huset är trots allt 70år men nu är problemet mitt och jag vet inte riktigt hur jag ska göra.
Lösningar jag har funderat på var av nr:2 borde vara minst kostsam men även svårast att genomföra.
1. Bygga tak på balkongen, vilket medför montage av ny fasadstege till sotare, eftersom den gamla hamnar under taket i så fall. Blir nog inte speciellt snyggt med ett tak där heller eftersom taket blir ganska lågt. Vill helst inte göra det även om det skulle skydda bäst.
2. Fuktspärra ovanpå plåten typ, eller göra nytt golv av något slag.
Hur gör man i så fall detta? materialval etc.
Huset är ett putsat funkishus i 2 plan+ källare... källare i suterräng huset blir alltså ganska högt på sina ställen så en fasadstege är inte så dumt.
Balkongen är en utbyggnad även den i betong.
Tacksam för idéer