Hej!

Ska göra om ett sovrum till matrum och där är det idag plastmatta. I resten av huset är det trägolv. Platta på mark, bottenvåning.

Nu är det så att den plastmatta som ligger där idag verkar bara vara limmad i ytterkanterna. Därför tänkte jag dra loss den. Under matten ligger originalplastmatta från 70-talet. Den tänkte jag låta ligga kvar.

Min fråga är då: Behöver jag/ska jag lägga en fuktspärr ovanför den gamla mattan eller kan jag köra foam/lumppapp direkt? Jag tänker mest om plastmattan kan bli dålig på grund av ålder?

Alltså - om befintlig plastmatta är hel och ren men 40 år gammal - skippar jag fuktspärren då?

Kan något bli sämre av att jag i så fall skulle lägga en fuktspärr ovanför den gamla mattan eller är det rent av onödigt?
 
Det du måste göra är att följa golvtilverkarens rekomendationer för att få full garanti vid eventuella fel som kan medföras av trägolv ovanför platta.
Vanligtvis till 99% av fallen så skall ångspärrplast läggas mellan golvoch platta när det gäller markplan. Och har du haft plastmatta ovanpå den andra utan problem så ska det inte vara några problem att lägga ny plastfolie ovanpå denna.
MEN, jag säger men, bara för att du måste följa golvtillverkarens riktlinjer. Det är det enda sättet att säkerställa full reklamationsrätt om ngt skulle gå fel längre fram med svällningar tex.

Du ringer och informerar om att det ligger plastmatta redan och tfunderar på att lägga folie över för att säkerställa att inget fuktgenomslag sker mot golvet.
(är det i källare kan du istället få problem med att det samlas fukt i plattan mellan plast och jorden istället)
 
Redigerat:
normalt gäller detta när det är tillskjutande fukt under platta. jord,platta,plastfolie,foam/lummpapp,nytt trägolv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.