Hej

Har postat denna fråga lite här och var på nätet men utan svar, så jag prövar här (där jag förmodligen borde börjat... ;) )

Har renoverat källaren i en 30 talskåk under vintern, grävt ur allt (70cm ner) och byggt upp igen efter alla konstens regler med isolering etc etc. nu ligger äntligen betongplattan och torkar, och det ska den göra i 2 månader förstår jag, innan jag kan bygga på den. Inga problem jag har massor av annat jobb som behöver göras.

i en fjärdedel av källaren ca 16kvm ska jag inreda badrum/tvättstuga med 3 brunnar, och ett el-komfortvärmegolv med klinker ovan på.

I bifogad bild kan ni se hur jag byggt upp golvet och min fråga är, ska man ha fuktspärr eller inte för badrummet (ska innehålla bla dusch(ej kabin) och badkar) vissa säger att jag ska, andra inte, jag vet inte.

Vad som inte syns på bilden är värmegolvet som ska ligga i flytspacklet och den eventuella fuktspärren som jag då antar ska ligga under flytspacklet (på betongen)

Är det någon som vet vad som är bäst, vid dusch antar jag att man måste vattensäkra eftersom den kommer utsättas för direktsprut från duschen, man ska man fuktspärra HELA badrummet/tvättstugan?

• golvet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktspärren ska INTE ligga under flytspacklet. Fuktspärr är det skikt som ska ligga under fixet, annars kommer du ha en golvvärmeslinga som står i vatten....
Beroende på hur "duschdelen" ligger till och hur ventilation därifrån fungerar skulle jag avväga om HELA utrymmet behöver fuktspärras. Får du en väldigt mycket fukt i hela rummet så mår väggarna självklart bra av en fuktspärr.

Ojdå. ja när du säger det är det ju självklart... att fuktspärren ska vara ovanför elslingan. Tack ! kunde blivit lite farligt annars :)

duschen ska ligga intill en av ytterväggarna med två uppreglade väggar som sidoväggar och en glasdörr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.