9 187 läst · 7 svar
9k läst
7 svar
Fuktspärr eller inte vid golvvärme?
Håller på att lägga om golvvärmen i bottenplan på vår souterrängvilla. Det tidigare var inte lagt alls bra, så nu har vi gjort om det.
Vi har använt de gamla reglarna och lagt glespanel ovanpå där vi har lämnat spår för värmeplåtar och värmeslang.
Vi hade hit anticimex igår, för att göra en ockulärbesiktning av huset och han som var här pratade lite om det här med fuktspärr.
När man lägger parkett, så vill tillverkaren att det ska ligga en fuktspärr mellan värmeslingorna och själva parketten. Snubben från Anticimex sa att den behövs inte, tvärtom, det kan vara bra att vara utan den.
Anledning?
Jo, med tanke på att vi inte har lagt nån fuktspärr på själva bottenplattan (miss i förundersökning och kunnande) så om det är någon fukt som stiger från bottenplattan, så stoppas ju fuktvandringen om man lägger en fuktspärr mellan slingor och parkett, och var tar fukten vägen då, jo den lägger väl sig bland isoleringen som finns under golvet.
Vad säger ni om detta resonemang?
Vi har använt de gamla reglarna och lagt glespanel ovanpå där vi har lämnat spår för värmeplåtar och värmeslang.
Vi hade hit anticimex igår, för att göra en ockulärbesiktning av huset och han som var här pratade lite om det här med fuktspärr.
När man lägger parkett, så vill tillverkaren att det ska ligga en fuktspärr mellan värmeslingorna och själva parketten. Snubben från Anticimex sa att den behövs inte, tvärtom, det kan vara bra att vara utan den.
Anledning?
Jo, med tanke på att vi inte har lagt nån fuktspärr på själva bottenplattan (miss i förundersökning och kunnande) så om det är någon fukt som stiger från bottenplattan, så stoppas ju fuktvandringen om man lägger en fuktspärr mellan slingor och parkett, och var tar fukten vägen då, jo den lägger väl sig bland isoleringen som finns under golvet.
Vad säger ni om detta resonemang?
Svar från amatör (sedan får betong- och fuktproffsen ta över:
Hur är dräneringen under plattan?
Dålig dränering och otillräcklig singelbädd:
Om den är dålig kan plattan suga vatten kapillärt och det "uppsugna" vattnet ångar sedan upp i rummet. Detta fenomen accelereras när man värmer plattan med golvvärme och lägger man sedan parkett ovanpå kan det gå tokigt. I detta läge måste du ha fuktspärr eller avstå från parkett helt och hållet. En variant är ju att först regla med oorganiskt material, sedan fuktspärr och sedan parkett. Vädra sedan ut fukten som uppstår i mellanrummet mellan betong och fuktspärr genom att lämna luftspalter runt om längs väggarna. Har hört om den varianten men vet inte hur man bäst får till luftspalterna längs väggarna.
Bra dränering och singelbädd:
Hur bra dränering du än har lär det ändå vara 100% relativ luftfuktighet i hela utrymmet under betongplattan eftersom det inte finns någon fuktspärr. Detta påverkas inte av att du lägger fuktspärr ovanpå betongen (eftersom du inte kan få mer än 100% luftfuktighet). Det som påverkas är betongen. Om fuktspärren ligger direkt på betongen kommer den att hålla mer vatten. Någon betongare får väl yttra sig om huruvida det är något problem för en betongplatta som aldrig fryser. Huruvida du behöver fuktspärr eller inte beror av vad som snabbast leder fukt... ...plattan eller parketten. Om parketten har ett tätt lacklager ovanpå tror jag risken är stor att fuktigheten blir blir hög. En tunn olackad furuparkett kanske släpper genom fukten tillräckligt snabbt.
Fritt fram för proffsen att såga hela mitt resonemang
/Piparebo
Hur är dräneringen under plattan?
Dålig dränering och otillräcklig singelbädd:
Om den är dålig kan plattan suga vatten kapillärt och det "uppsugna" vattnet ångar sedan upp i rummet. Detta fenomen accelereras när man värmer plattan med golvvärme och lägger man sedan parkett ovanpå kan det gå tokigt. I detta läge måste du ha fuktspärr eller avstå från parkett helt och hållet. En variant är ju att först regla med oorganiskt material, sedan fuktspärr och sedan parkett. Vädra sedan ut fukten som uppstår i mellanrummet mellan betong och fuktspärr genom att lämna luftspalter runt om längs väggarna. Har hört om den varianten men vet inte hur man bäst får till luftspalterna längs väggarna.
Bra dränering och singelbädd:
Hur bra dränering du än har lär det ändå vara 100% relativ luftfuktighet i hela utrymmet under betongplattan eftersom det inte finns någon fuktspärr. Detta påverkas inte av att du lägger fuktspärr ovanpå betongen (eftersom du inte kan få mer än 100% luftfuktighet). Det som påverkas är betongen. Om fuktspärren ligger direkt på betongen kommer den att hålla mer vatten. Någon betongare får väl yttra sig om huruvida det är något problem för en betongplatta som aldrig fryser. Huruvida du behöver fuktspärr eller inte beror av vad som snabbast leder fukt... ...plattan eller parketten. Om parketten har ett tätt lacklager ovanpå tror jag risken är stor att fuktigheten blir blir hög. En tunn olackad furuparkett kanske släpper genom fukten tillräckligt snabbt.
Fritt fram för proffsen att såga hela mitt resonemang
/Piparebo
Fukt transporteras från varmare utrymme till kallare. Därför har man plast i väggar, tak och golv för att undvika att fukten går in i trävirke och isolering. Har man golvvärme så gäller även denna princip men nu är det varmare i golvet än i rummet. Det betyder att ev fukt vill upp. Jag skulle nog lyda rådet från Anticimex-killen och låta bli fuktspärren. Då har ju fukten möjlighet att ta vägen någonstans. Annars är risken att det blir en svimmingpool under golvet.
Njae, rätta mig om jag har fel men att fukt alltid transporteras från varmare till kallare är väl inte helt sant. Till exempel kan ju fukt transporteras uppåt genom en betongplatta även om den är varmare på ovansidan än på undersidan. Mer korrekt är väl att säga att fukten flyttar sig dit där den relativa fuktigheten är lägre. Fukten transporteras uppåt genom betongplattan eftersom luften i källarrummet har lägre relativ fuktighet än luften som finns under betongplattan. Ändå får man ju anta att temperaturen i källarutrymmet är betydligt högre än temperaturen i singelbädden under betongplattan. Det där med bassäng har jag lite svårt att köpa. Man lägger ju normalt in en fuktspärr i isoleringen under betongen och där blir ingen bassäng under den. Fuktigt ja, men ingen bassäng. Förutsatt att dränering runt huset fungerar. Det är väl snarare så att allt som finns under fuktspärren men ovanför dräneringsnivån kommer att hålla så mycket vatten som kapillärförmågan tillåter. Resten sjunker ner. Om man lägger plast på betongplattan kommer den att "mättas" med vatten och det blir fuktdroppar på undersidan av plasten. Mer vatten än så lär det väl knappast bli. Huruvida fuktspärr direkt på betongen skulle vara dåligt för själva betongen lär väl en betongare kunna svara på. Jag har själv i många år haft byggplast liggande på betongplatta i uthus, för att ge torrare miljö åt virkesstaplar, och har inte sett några problem under plasten. Men då handlar det förstås om en ouppvärmd platta. Risken i mitt sammanhang är väl frostsprängning. Med värmd platta lär det bli fuktdroppar under plasten men om detta är dåligt eller inte vågar jag inte säga något om. Det blir ju mindre fukt i huset att vädra ut
Hursomhelst är det garanterat säkrast ur "röt & mögel"-perspektiv för parketten att spärra fukten från att ta vägen genom denna. Om du gör luftspalt mellan betong och parkett och ventilerar i kanterna kan du hålla betongen relativt torr och eliminerar risken för rutten och möglig parkett. Det enda positiva jag kan tänka mig med att låta fukten vandra genom parketten skulle vara att minska risken för torksprickor som ju kan uppstå med golvvärme under.
/Piparebo
Hursomhelst är det garanterat säkrast ur "röt & mögel"-perspektiv för parketten att spärra fukten från att ta vägen genom denna. Om du gör luftspalt mellan betong och parkett och ventilerar i kanterna kan du hålla betongen relativt torr och eliminerar risken för rutten och möglig parkett. Det enda positiva jag kan tänka mig med att låta fukten vandra genom parketten skulle vara att minska risken för torksprickor som ju kan uppstå med golvvärme under.
/Piparebo
Vi har samma fundering, men med en krypgrund istället för platta på mark. Marken i krypgrunden är inte täckt med plast, men den är väldränerad och välventilerad.
Om vi lägger in golvvärmeslingor i glespanel och sedan har plast ovanpå detta, finns det inte risk att fukt från grunden fastnar under plasten, så "bassängen" hamnar i nivå med glespanelen? Vilket den för övrigt borde göra även i TS fall?
Om vi lägger in golvvärmeslingor i glespanel och sedan har plast ovanpå detta, finns det inte risk att fukt från grunden fastnar under plasten, så "bassängen" hamnar i nivå med glespanelen? Vilket den för övrigt borde göra även i TS fall?
I fallet med krypgrund antar jag att du ha golvbjälklag av trä? Dvs organiskt material som kan mögla och ruttna. Utan fuktspärr kan man anta att golvbjälklagets undre del håller samma fuktighet som krypgrunden. Längre upp i golbjälklaget blir det torrare och torrare och längst upp har man samma fuktighet som i huset. "Lägger du fuktspärr på golvet kommer hela golvbjälklaget att anpassa sig till krypgrundens fuktighet. Du säger att du har välventilerad grund så det kanske skulle gå bra även med fuktspärr (ungefär samma situation som hus med plastmattor på golven, antar jag) men jag skulle inte chansa. Har svårt att se någon fuktrisk i ditt fall... ...är du inte mer oroad för att den golvvärmda parketten ska bli för torr.
Håller med om att även för betongplattan ska man inte ska stänga in något organsikt material under en fuktspärr. Jag förutsatte glespanel av oorganiskt material.
Håller med om att även för betongplattan ska man inte ska stänga in något organsikt material under en fuktspärr. Jag förutsatte glespanel av oorganiskt material.
Jag var nog lite otydlig men vid konvektion så gäller det jag sa om värmetransport och är grundläggande enligt termodynamikens andra lag. I betongen sker en temperaturutjämning genom värmeledning men denna är nog mer riktad nedåt. Dvs man tappar värme till marken i ett golvvärmesystem. Fukttransporten torde huvudsakligen ske av hygroskopiska fenomen i betongen. Utan plast på betongen kommer en eventuell fukt med hjälp av ångbildning att fortplanta sig i hela det isolerade utrymmet. Finns det en fuktspärr vid golvet stannar denna fukt i trossbotten och hela utrymmet kommer att få hög fuktighet och bilda en god grogrund för mögel och rötsvamp. Därför tror jag på ett golvl utan fuktspärr i samtliga fall med golvvärme.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmetransport redovisar skillnader mellan olika värmetransportformer.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmetransport redovisar skillnader mellan olika värmetransportformer.
Medlem
· Västra Götaland
· 1 583 inlägg
Vi har lagt en sån där radon-plast, typ 10 ggr tjockare än vanlig byggplast känns det som, från känd tillverkare mellan 1:a och 2:a lagret cellplast i grunden. Den plasten är noggrant tejpad och går hela vägen ut till kanten för att ev. radon skall pysa ut utanför huset och inte inne i.
Vi har golvvärmeslingor ingjutna i plattan och kommer lägga parkett/massivt trägolv så småningom, mer än ett år efter att plattan gjöts.
Jag är då väldigt tveksam till att lägga ytterligare en ångspärr ovanpå betongen, eftersom vi då skulle ha två ångspärrar med visst mellanrum, ngt man brukar avråda från.
Finns det ngn fuktexpert som kan uttala sig om detta?
Vi har golvvärmeslingor ingjutna i plattan och kommer lägga parkett/massivt trägolv så småningom, mer än ett år efter att plattan gjöts.
Jag är då väldigt tveksam till att lägga ytterligare en ångspärr ovanpå betongen, eftersom vi då skulle ha två ångspärrar med visst mellanrum, ngt man brukar avråda från.
Finns det ngn fuktexpert som kan uttala sig om detta?