Planerar ett altanbygge där en 45x195 bärlina (NTR A) ska fästas i husgrund av hårdbetong (gammalt hus). Skruvreglarna blir nedsänkta till samma höjd som bärlinorna. På detta läggs 34x145 trall (NTR AB). Den innersta trallbrädan tänkte jag sätta ca 5 mm från husväggen så att den kan expandera. Vid regn kommer vatten då samlas i kanalen som bildas av betongvägg, bärlina och innersta trallbrädan (parallell med husväggen). Hur löser man bäst detta fuktproblem? Distanser mellan bärlina och husvägg försämrar väl hållfastheten. Grundpapp mot husvägg och nedvikt över bärlinan skyddar den senare, men inte den inre trallbrädan. Tacksam för idéer.
 
Altaner ska inte sitta fast i huset, dom ska flyta. Fästes med två byggvinklar. en i varje hörna mot grunden. Då ligger den fritt från att få en massa boss/skit som gör att virket ruttnar mot grunden. En altan är så tung att den inte flyttar på sig, det går att ha några byggvinklar och fästa i plint och regelverk. Tänk på att ha asfaltspapp mellan reglar och plint, pappen så stor att den går utanför plinten.
 
J jonaserik skrev:
Altaner ska inte sitta fast i huset, dom ska flyta. Fästes med två byggvinklar. en i varje hörna mot grunden. Då ligger den fritt från att få en massa boss/skit som gör att virket ruttnar mot grunden. En altan är så tung att den inte flyttar på sig, det går att ha några byggvinklar och fästa i plint och regelverk. Tänk på att ha asfaltspapp mellan reglar och plint, pappen så stor att den går utanför plinten.
Kan du utveckla detta? Vad ska vinkelbeslagen fästas i? En bärlina vid husväggen måste jag nog ha eftersom jag inte kan sätta plintar nära väggen pga en utstickande betongsockel.
 
H HelixFixare skrev:
Kan du utveckla detta? Vad ska vinkelbeslagen fästas i? En bärlina vid husväggen måste jag nog ha eftersom jag inte kan sätta plintar nära väggen pga en utstickande betongsockel.
Bifogar ett foto och en skiss för att förtydliga min fråga. Jag tänker ha 2 bärlinor på plintar/stolpar (höjdskillnad upp till 60 cm) längs bägge husväggarna. Frågan är vad som är bästa sättet att bära upp däcket närmast husväggarna. Om jag fäster reglar direkt mot betongväggen får jag det fuktproblem som jag nämnde i första inlägget. Kanske kunde jag istället låta innerkanterna av däcket vila (flytande) på plattor eller lecablock. Men kommer denna flytande bärlina inte röra sig i höjdled mer än bärlinorna på plintar och därmed orsaka spänningar i konstruktionen?

Rödtegelbyggnad, två röda dörrar, fönster, gröna träd, skuggor, soligt, gräs, marksten, dagstid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Teknisk ritning av en byggnadsplan med måttangivelser, ramper och trappor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Enligt din skiss så kommer trallen att vara på rätt håll. Bärlinor längs huset och reglarna tvärs. Det med plint en bit ut, oroa dig inte, en plint kan stå upp till 30 cm från grunden, reglarna 45X95 stannar 3 cm från grunden och dom kommer att bära många kilo, så om dom hänger i luften sista biten gör ingenting på bärningen av trallen. Du kommer nog inte ställa något av tyngre grejer längs väggen Det med byggvinkel dom sätts i dom yttersta reglarna för att inte altanen ska rymma utåt, då har du en flytande altan som inte vrider till sig

EDIT, med så stora ytor skulle jag ha en diff på höjden av ca 1,5 - 2 cm så vatten kan rinna av, hade varit lite bättre med trallen rakt ut för avrinning, vänd trallen rätt så det inte blir en balja på mitten
 
J jonaserik skrev:
Enligt din skiss så kommer trallen att vara på rätt håll. Bärlinor längs huset och reglarna tvärs. Det med plint en bit ut, oroa dig inte, en plint kan stå upp till 30 cm från grunden, reglarna 45X95 stannar 3 cm från grunden och dom kommer att bära många kilo, så om dom hänger i luften sista biten gör ingenting på bärningen av trallen. Du kommer nog inte ställa något av tyngre grejer längs väggen Det med byggvinkel dom sätts i dom yttersta reglarna för att inte altanen ska rymma utåt, då har du en flytande altan som inte vrider till sig

EDIT, med så stora ytor skulle jag ha en diff på höjden av ca 1,5 - 2 cm så vatten kan rinna av, hade varit lite bättre med trallen rakt ut för avrinning, vänd trallen rätt så det inte blir en balja på mitten
Tack för dina förslag, men jag är fortfarande lite fundersam. Höjden räcker inte riktigt till för att lägga skruvreglarna ovanpå bärlinorna. Därför planerar jag att ha nedsänkta skruvreglar (ovankant i liv med bärlinorna), infästa i bägge ändar med balkskor på bärlinorna. Således kan jag inte ha något överhäng på skruvreglarna, som du föreslår (30 cm in mot husväggen). Dessutom vill jag av flera skäl slippa plintar närmast huset.

Din kommentar om vattenbalja och lutning på trallen förstår jag inte riktigt. Jag tänker ha 34 x 145 trall med 152 mm kant-till-kant avstånd. Räcker inte det för att regnvatten ska rinna ned genom springorna?

Jag envisas med att återgå till min ursprungliga fråga. Det måste ha byggts många trädäck med en bärlina fäst i husvägg av betong. Den innersta trallbrädan måste ligga en bit (ca 5 mm) ut från väggen så att den kan svälla. Då har man en upp till 5 mm bred "kanal" ovanpå bärlinan längs husväggen där regnvatten kan samlas. Vad har folk för erfarenhet av detta? Är det ett problem över huvud taget? Finns det någon smart sätt att dränera bort vattnet?
 
Det finns lika många sätt att bygga en altan som det snickare och folk på detta forum, alla har sin ide, även du som är på plats. Det med lut är för att vattnet ska rinna av när trallen kupar sig åt fel håll, då blir en lite balja. Jag har lite lut men får ändå en del ställen där vattnet stannar kvar. Så inget ont det ned din< tankar. Blir då en rackans massa hängslen, men vad gör man åt det ingenting utan jobbar på. Så lycka till med bygget
 
J jonaserik skrev:
Det finns lika många sätt att bygga en altan som det snickare och folk på detta forum, alla har sin ide, även du som är på plats. Det med lut är för att vattnet ska rinna av när trallen kupar sig åt fel håll, då blir en lite balja. Jag har lite lut men får ändå en del ställen där vattnet stannar kvar. Så inget ont det ned din< tankar. Blir då en rackans massa hängslen, men vad gör man åt det ingenting utan jobbar på. Så lycka till med bygget
Tack.
Efter att ha sovit på saken kom jag på en enkel lösning på problemet. Det är ju bara att sätta vägglinan 5 mm lägre än övriga bjälklaget så kan vattnet rinna ut under trallbrädan. Den innersta trallbrädan (34 x 145) får då ett längsgående överhäng på ca 40 mm. För att kunna skruva denna bräda på vanligt vis sätter jag distanser på den sänkta vägglinan med cc 600 (där skruvreglarna ansluter). Skulle inte det funka?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.