Skedde ett missöde vid blomvattning som gjorde att en ytterst liten mängd vatten trängde in i botten på en MDF-fönstersmyg.

Jag stör mig något enormt på det men att byta hela smygen är ett projekt jag helst undviker just nu.

Slipa ned borde gå men orolig för att det reser sig mer när man målar slipade utan? Förbehandling med någon spärrgräns kanske?

Bild underlättar.
Men annars är tipset att slipa och antingen spackla med snickerispackel eller ha på ett lager shellack eller två innan ommålningen

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Det går att försegla MDF med en blandning av trälim och vatten också sägs det. Jag hade nog slipat, förseglat, grundmålat, spacklat och sedan målat.

Så slipa, grunda med shellack och sedan snickerispackel är det allmänna rådet?

Har laddat upp lite bilder.

• Hörnet av en vägg och golv, smutsigt, med synliga lister och skuggor. Slitet utseende, vita nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterhörn inomhus med snöutsikt, vita väggar, och smuts eller mögel på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår att du vill göra något åt det om det stör dig, men det är absolut ingen fara att låta det vara som det är.

Jag hade eventuellt skurit med en vass brytbladskniv och sedan lagt en vit fog i skarven, mest för att förhindra ytterligare inträngning.

Absolut är det en rent estetisk fråga. Men likväl stör det mig. Dock var latexfogen en bra idé. Själva intrånget kommer nog bli mer eller mindre dold bakom fogen.

B bart112 skrev:
Absolut är det en rent estetisk fråga. Men likväl stör det mig. Dock var latexfogen en bra idé. Själva intrånget kommer nog bli mer eller mindre dold bakom fogen.
Med en tub Tec7 löser man de flesta problem i huset

• Gilla
Aegopodium
  • Laddar…
B bart112 skrev:
Gammal tråd, jag vet. En enkel idé är också att sätta dit en liten smyglist eller kvartslist. Går att klistra fast.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.