547 läst · 8 svar
547 läst
8 svar
Fuktskada under laminatbänkskiva, förstår inte hur detta ska funka?
Vi lät uppgradera vårt kök år 2022, stommarna skickades på målning och bänkskivan byttes ut av en snickare. Bänkskivan är i laminat (från Culimar).
Idag spilldes det så mycket vatten bredvid diskhon så att rann ned lite längs lådorna på framsidan. Jag upptäckte det dock snabbt så det har inte stått länge. Nu ser jag att det har blivit en vattenskada under bänkskivan. Själva träskivan har svullnat ganska mycket. Jag tänker inte att vi brukar spilla så mycket så att det rinner på sidan, ibland kanske man missar att torka av allt vatten på ovansidan så att det står ett tag och jag tror inte att skadan har blivit bara av incidenten idag.
Jag vet att jag tänkte att jag egentligen ville ha en klassisk diskbänk i rostfritt material eftersom jag var orolig för att man skulle få skador om man inte torkade av. Men den här skadan verkar ju ha blivit för att vatten ha runnit längs med skivan och under.
Min fråga är egentligen hur detta är tänkt att funka? Varför är det inte laminat på alla sidor så att skivan är skyddad från alla håll? Det är ju inte otänkbart att det kan rinna ned vatten längs kanten ibland? Det verkar bara finnas någon slags papp på undersidan som ska skydda men som ni kan se så verkar den släppa. Särskilt vid den delen där diskhon är, vet inte om det är p.g.a. att man rafsar med händerna för att öppna luckorna för att slänga skräp. Bakom den pappen ser man själva spånskivan.
Som sagt, min fråga är hur detta är tänkt att funka? Vi är inte superpedantiska men känns som att vi ändå är ganska bra på att hålla efter.
EDIT: de två första bilderna är på samma ställe där skadan är. Dom två sista bilderna är från andra ställen där det ser bättre ut.
Idag spilldes det så mycket vatten bredvid diskhon så att rann ned lite längs lådorna på framsidan. Jag upptäckte det dock snabbt så det har inte stått länge. Nu ser jag att det har blivit en vattenskada under bänkskivan. Själva träskivan har svullnat ganska mycket. Jag tänker inte att vi brukar spilla så mycket så att det rinner på sidan, ibland kanske man missar att torka av allt vatten på ovansidan så att det står ett tag och jag tror inte att skadan har blivit bara av incidenten idag.
Jag vet att jag tänkte att jag egentligen ville ha en klassisk diskbänk i rostfritt material eftersom jag var orolig för att man skulle få skador om man inte torkade av. Men den här skadan verkar ju ha blivit för att vatten ha runnit längs med skivan och under.
Min fråga är egentligen hur detta är tänkt att funka? Varför är det inte laminat på alla sidor så att skivan är skyddad från alla håll? Det är ju inte otänkbart att det kan rinna ned vatten längs kanten ibland? Det verkar bara finnas någon slags papp på undersidan som ska skydda men som ni kan se så verkar den släppa. Särskilt vid den delen där diskhon är, vet inte om det är p.g.a. att man rafsar med händerna för att öppna luckorna för att slänga skräp. Bakom den pappen ser man själva spånskivan.
Som sagt, min fråga är hur detta är tänkt att funka? Vi är inte superpedantiska men känns som att vi ändå är ganska bra på att hålla efter.
EDIT: de två första bilderna är på samma ställe där skadan är. Dom två sista bilderna är från andra ställen där det ser bättre ut.
Produkter som diskuteras: "aluminiumtejp"
Aluminiumtejp
Aluminiumtejp är en robust och flexibel lösning för olika projekt. Den är idealisk för att fästa, reparera och försegla metallytor och värmekänslig elektronik. Den är också vädertålig, vilket gör den lämplig för både inomhus- och
Läs mer
Menar du att det syns på mina bilder att ett skydd saknas?D Drburr skrev:
Edit: när jag söker på nätet på aluminiumtejp+bänkskiva verkar det som om man bara gör det på det stället där diskmaskinen sitter. På det här stället där skadan uppstått är under diskbänken där man har återvinning/sopor.
Redigerat:
Hej, fuktskadan beror på en dålig utformning och låg kvalitet av skivans framkant, en postformad (laminatet går runt framkanten och en liten bit inunder) skiva håller mycket bättre. Försök reklamera, annars så kan man tillfälligt reparera skivan genom att skära bort pappen som släppt, sedan putsa och lacka den.M mrgert skrev:
Bästa svaret
Hej, marknads andelarna för de olika skivorna kan jag ej, jag har lärt mig den hårda vägen, i min ungdom monterade jag en skiva lika er i konstruktionen, den höll i ca 3-4 år och lite till efter en reparation. Nu har jag monterat 3 st skivor( hos mig,min son och dotter) med postform kant och de är fortfarande i fint skick efter ca 10 årM mrgert skrev:
Det enda extra jag gjort med dem är att lacka under i facket där diskmaskinen står.
Ps en del diskmaskiner har funktionen öppna luckan för rest torkning, mycket olämpligt att släppa ut ånga under en laminat bänkskiva. Stäng av den funktionen i menyerna
När min sattes gällde det vid diskbänk och diskmaskin. Ballingslöv sa även att det var anledningen att skivan svälde där.M mrgert skrev:
Ja, tejpen ”ska” synas underifrån som jag förstod det.
Produkter som diskuteras i tråden