Hej
Jag bor just nu I en hyresrätt och hyresvärden har varit här och mätt och sett att det är en fuktskada.
Det jag såg var att mätaren stod på 50 men vad betyder det? Kan det handla om en allvarlig fuktskada då och mögel?
Jag bor just nu I en hyresrätt och hyresvärden har varit här och mätt och sett att det är en fuktskada.
Det jag såg var att mätaren stod på 50 men vad betyder det? Kan det handla om en allvarlig fuktskada då och mögel?
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 802 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 802 inlägg
Om det är mätt i vägg, golv eller tak så är det väldigt högt och genomdränkt med vatten i princip. Allt över 20 är risk för mögel och röta.
Samma värde gällande luftfuktighet är normalt, bara för att hålla isär. Man mäter på olika sätt.
Samma värde gällande luftfuktighet är normalt, bara för att hålla isär. Man mäter på olika sätt.
ojdå.. det låter ju inte bra..MultiMan skrev:
Hyresvärden mätte i golvet och en vägg.
Okay, då är det bara en indikerande mätning där man får inte ut ett mätvärde. Däremot finns det en skala för det instrumentet som visar vilken fuktnivå det är i materialet, skalorna brukar variera beroende på mätare och vilket material som det mäts i. Du råkade inte se vilket märke/modell det var på mätaren?
Nej jag såg tyvärr inte vilket märke det var. Hur mycket brukar det variera?Centano skrev:Okay, då är det bara en indikerande mätning där man får inte ut ett mätvärde. Däremot finns det en skala för det instrumentet som visar vilken fuktnivå det är i materialet, skalorna brukar variera beroende på mätare och vilket material som det mäts i. Du råkade inte se vilket märke/modell det var på mätaren?