Hej!

Jag har efter en vattenskada från bevattning utav växter i mitt uterum upptäckt betydligt värre problem med vårat uterum.
Vi köpte huset för ungefär 2 år sen och uterummet är byggt 2009.

Krypgrunden under uterummet är ordentligt fuktigt och fukt och mögel har angripit blindbotten och bärande reglar, vad jag kan se så finns det ingen ventilation i krypgrunden och ingen ångspärr kan detta vara orsaken till problemet?

1. Hur åtgärdar jag detta på bästa sätt?
2. Vilka åtgärder tycker ni behövs för att problemet inte ska komma tillbaka?
3. Kan jag få hjälp av försäkringsbolag? Alternativt går detta som dolt fel?

Uterummet är ouppvärmt vintertid, men används vår/höst/sommar, skulle gärna vilja återställa det med golvspån sen vinylgolv.

Uterummet är uppbyggt med grusbädd trossbotten otryckta reglar isolering golvspån sen tidigare låg det ett parkettgolv där.

• Bild av ett uterum med stora glaspartier och skjutdörrar, omgiven av en träaltan med möbler. Solen lyser på uterummet och gör det väl upplyst inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnat golv i uterum som avslöjar fuktigt och mögelangripet trä i krypgrunden, isolering och verktyg ligger framme.
    Skapa konto
  • Fuktigt kryputrymme under uterum med grusbädd och betongväggar, visande tecken på mögelangrepp och mörka fläckar på överliggande träkonstruktion.
    Skapa konto
  • Upplyst krypgrund med fukt och mögel på blindbotten och bärande reglar under ett uterum. Grusbädd och betongpelare i bilden.
    Skapa konto
  • Krypgrund med fuktiga och mögliga reglar samt en blindbotten i dåligt skick, upplyst av en lampa placerad på en grusbädd.
    Skapa konto
  • Fuktig krypgrund under uterum visar mögelangripen blindbotten och bärande reglar samt grusbädd. Väggarna består av murade betongblock.
    Skapa konto
  • Bild av en fuktig krypgrund under ett uterum med en grusbädd. En hand håller en lampa som lyser upp fukt- och mögelskador på träreglar och blindbotten.
    Skapa konto
Är du säker på att fukten kommer från marken och inte från väggar eller golvet i huset ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är du säker på att fukten kommer från marken och inte från väggar eller golvet i huset ?
Ja det är jag 99% säker på, finns inga vattenrör i närheten och inte sett någonting uppifrån som skulle kunna orsakat detta.

robbeh89 robbeh89 skrev:
Ja det är jag 99% säker på, finns inga vattenrör i närheten och inte sett någonting uppifrån som skulle kunna orsakat detta.
Det verkar vara så stora mängder som gjort att det gått så snabbt. Bäst att en besiktningsman från ert f-bolag får kolla upp det där. Finns det ingen inspektionslucka i grunden?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det verkar vara så stora mängder som gjort att det gått så snabbt. Bäst att en besiktningsman från ert f-bolag får kolla upp det där. Finns det ingen inspektionslucka i grunden?
Alltså denna grunden är ju utanför huset och enbart gjord för uterummet så huset i sig är inte påverkat. Utan det är reglarna för golvet i uterummet som är påverkade. Jag misstänker att det är helt felbyggt från början då grunden har varit oventilerad och golvet byggts tätt iform av golvspån istället för t.ex trallgolv. Ska kontakta försäkringsbolaget imorgon så får vi se, men misstänker att eftersom de har med markfukt o göra så kommer jag troligtvis inte få någon hjälp men vi får se.

robbeh89 robbeh89 skrev:
Alltså denna grunden är ju utanför huset och enbart gjord för uterummet så huset i sig är inte påverkat. Utan det är reglarna för golvet i uterummet som är påverkade. Jag misstänker att det är helt felbyggt från början då grunden har varit oventilerad och golvet byggts tätt iform av golvspån istället för t.ex trallgolv. Ska kontakta försäkringsbolaget imorgon så får vi se, men misstänker att eftersom de har med markfukt o göra så kommer jag troligtvis inte få någon hjälp men vi får se.
Det behöver ju vara ventilation i grunden annars blir det garanterat fukt från grunden. Instängt och fuktigt helt enkelt

robbeh89 robbeh89 skrev:
OK, finns det någon lucka eller väg in i grunden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.