3 677 läst · 6 svar
4k läst
6 svar
Fuktproblem under golv
Hej,
Vi har ett garage och anslutande förråd som gjorts om till sovrum. För ca två år sedan bytte jag golv i förrådet och la då Cellplast som jag la laminat på. Det blev inte bra för golvet vart för mjukt och sprack. Nu ska skulle jag ta bort allt för att regla upp det ordentligt. Jag upptäckte då att det var jättefuktigt under cellplasten! Särskilt mot kanterna. Det ligger syll precis vid kanterna men fukten låg också över syllen. På vissa ställen var syllen pulveriserad.
Särskilt under tröskeln var det också mycket fuktigt eller vått till och med.
Min fråga, är det pga cellplasten som detta hänt? Att den blockerat luftcirkulationen? Vi har ingen källare men huset står på platta. Särskilt i förrådet ligger plattan lågt. Jag vet att betong suget fukt utifrån men kan detta lösas? Kan det vara så enkelt att jag använde glasull istället? Jag har tänkt på platonmatta men är orolig att det återigen isolerar fukten och bilder en pöl under istället.
Ska lägga golvet imorgon och vore jättetacksam för idéer.
Vi har ett garage och anslutande förråd som gjorts om till sovrum. För ca två år sedan bytte jag golv i förrådet och la då Cellplast som jag la laminat på. Det blev inte bra för golvet vart för mjukt och sprack. Nu ska skulle jag ta bort allt för att regla upp det ordentligt. Jag upptäckte då att det var jättefuktigt under cellplasten! Särskilt mot kanterna. Det ligger syll precis vid kanterna men fukten låg också över syllen. På vissa ställen var syllen pulveriserad.
Särskilt under tröskeln var det också mycket fuktigt eller vått till och med.
Min fråga, är det pga cellplasten som detta hänt? Att den blockerat luftcirkulationen? Vi har ingen källare men huset står på platta. Särskilt i förrådet ligger plattan lågt. Jag vet att betong suget fukt utifrån men kan detta lösas? Kan det vara så enkelt att jag använde glasull istället? Jag har tänkt på platonmatta men är orolig att det återigen isolerar fukten och bilder en pöl under istället.
Ska lägga golvet imorgon och vore jättetacksam för idéer.
Om inte betonggolvet är isolerat är det i princip alltid att rekommendera ett ventilerat golv. Särskilt i ditt fall med dessa problem, men du behöver också undersöka om det är fukt/vatten utifrån.
Det allra bästa är att lägg icke organiskt golvmaterial - alltså klinkers.
De pulvriserade syllarna måste du väl byta?
Det allra bästa är att lägg icke organiskt golvmaterial - alltså klinkers.
De pulvriserade syllarna måste du väl byta?
Ska du nu göra om golvet så gör det ordentligt med beprövade metoder. Allt annat är att be om problem om inte annat för att vi ska slippa en tråd om dolda fel pga felaktig golvkonstruktion när du sålt ditt husD Danii KD skrev:
Du måste ha en luftspalt mellan betonggolv och övergolv. Enklaste uppbyggnaden är platonmatta, golvspån och parkett/laminat och då med ventilerade golvsocklar.
Titta också på hur ett nivellgolv är uppbyggt med mekanisk ventilation. Det är också väl beprövat med isolering.
Tack för era synpunkter, då menar ni alltså att jag ska köra med platonmatta/reglar och utan isolering. Men en fråga, menar ni att det inte ska vara isolerat under golv alls om man inte har isolerad platta? Skulle det inte vara någon isolering i resten av huset under parketten? Eller är det så att man har tummare isolering så att det bildas en luftspalt?
Är betonggolvet så ojämnt att du måste regla upp det är det ett typ nivellsystem du ska gå på. I System Platon läggs golvspånskiva direkt på platonmattan och sedan golvet på detta, inga reglar. Men det kräver då att betonggolvet är plant.
Nivellsystemen kan du isolera, eventuell fukt som kommer ur plattan ventileras ut mekaniskt.
Fysiklaiskt ska isoleringen ligga under betonggolvet för att du inte ska få problem med fukt/kondens. Isolering direkt ovanpå är en riskkonstruktion som du själv märkt.
I och med att du i båda systemen får luft under golvet bryts köldbryggan och golvet blir varmare även utan isolering.
Nivellsystemen kan du isolera, eventuell fukt som kommer ur plattan ventileras ut mekaniskt.
Fysiklaiskt ska isoleringen ligga under betonggolvet för att du inte ska få problem med fukt/kondens. Isolering direkt ovanpå är en riskkonstruktion som du själv märkt.
I och med att du i båda systemen får luft under golvet bryts köldbryggan och golvet blir varmare även utan isolering.
Liknande trådar
-
Golvvärme i källaren - Bör man lägga in platonmatta under isolering?
Värme allmänt -
Korkunderlag eller Hunton Silencio 4mm på golvvärme på övervåning?
Golv -
Framtida reklamation undergolv och parkett
Juridik -
Badrum golv - underlag
Badrum -
Fråga till alla golvläggare! - undergolv i trä på betongbjälklag??
Golv