B
Har lite problem med en kallvind där det blivit ganska hög luftfuktighet efter tillägsisolering. Har legat runt 75-85 under vinterhalvåret när det varir kallt och nu är det runt 60-65 rf.

Om jag förstått det rätt så är problem med mögeltilväxt liten då det är runt 0 grader. Betyder det att jag inte behöver göra någon åtgärd nu när rf sjunker tack vare den högre temperaturen?

Du får främst kolla hur det ser ut på vinden idag. Det är mer än RF som spelar roll. Hur mkt näring finns för mögel, om luften står stilla eller ej. Sen visar RF inte om de sker kondensering mot kallare ytor, om du ex har läckage av varm fuktig luft upp från bostadsytan.

B
Ok, bra synpunkter. Jag ser ju att det blivit en vit beläggning som jag gissar är mögel. Det är ett gamalt hus där det ligger någon form av svart papp som ångspärr upp till vinden. Jag gissar att den släpper genom en del fukt. Sedan finns det ett par gavelventiler som ger visst luftflöde. Det är mansardtak utan luftad takfot.

Tilläggsisoleringen är gjord med cellulosa som jag hoppas hjälper till att buffra en del av fukten då det är som högst rf.

Har en woods luftavfuktare som jag kan ställa upp där, men den klarar inte temperaturer under 5 grader, där av min fråga om man behöver vara orolig för mögeltillväxt när det är kallt.

Man behöver normalt sett inte vara orolig för tillväxt när det är kallt, men det gäller inte om du har läckage av varm fuktig luft upp till vinden eftersom det blir enorm kondensering mot kallare ytor. Notera att det är läckage av luft som är boven, inte värmen i sig, den är snarare positiv.

Hur ser det ut med ventilationen? Har du någon lucka upp på vinden, är den tät?

S
Ett vanligt problem när man tilläggsisolerar vinden i gamla hus.
Kan rekommendera Trygghetsvaktens lösning med fläkt och värmeslinga. https://www.trygghetsvakten.se/
Fick själv samma problem efter tilläggsisoleringen, men efter installation av Trygghetsvakten syns ingen mögeltillväxt.

Bra om det finns en frånluftsfläkt för badrum mm. som kan hålla ett undertryck i lägenheten gentemot vinden.
Förse ev. vindslucka med tätningslist.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.