Hej!

Jag har problem med fukt i vårt "nya" hus och hoppas någon vis och vänlig själ kan ge mig några goda råd.

Jag har tänkt åtgärda själva marken i krypgrunden och har grävt ut knappt 20 cm jord för att lägga på markväv och sedan makadam. Någon som har gjort något liknande och har tips på vad man bör/inte bör göra när man försöker åtgärda fuktproblemen som kommer från det organiska materialet under?

Jag ska också köpa en luftavfuktare är tanken. Vilken modell kan ni rekommendera? Grunden är ca 80 m[SUP]2[/SUP] stort.

Nedan kommer lite info som kanske underlättar.

• Huset står på en gammal torpargrund, där det översta jordskiktet nu är bortgrävt
  • Huset är byggt på 1920-talet
  • Marken är relativt torr runt omkring huset
  • Bjälklager och syll är endast lätt fuktdrabbat.
  • Det yttersta av materialen är angripet av något trä-ätande (pyttesmå hål ca 2 millimeter djupa).
  • Inget för ögat synligt mögel.

I övrigt misstänker jag att problemen uppstod när man byggde ut huset, första gången på norrsidan 1970, och senast på sydsidan för knappt 10 år sedan. Dessutom någonstans däremellan byggde man en altan på västsidan. Detta gjorde att luftgenomströmningen i grunden ströps allteftersom, och att fukten nu stannar i grunden.

Tacksam för svar!

Normalt brukar man lägga en åldersbeständig plast och inte markväv vilket kan sänka RF med 5-15%. Skarvar tejpas med åldersbeständig tejp.

Makadamen gör ingen skillnad men lecakulor är ett bra alternativ för att råda bot på fukten.

Tycker du ska börja med plasten och se hur mycket effekt det ger. En luftavfuktare är en dyr lösning då den kommer kosta pengar året runt.

Det finns oändligt med "goda råd" om hur man får en grund torr. Jag här läst rätt många rekommendationer och sedan prövat mig fram. Det viktiga är att det blir tillräckligt torrt för att du ska inte ska få mögel och röta. Att täcka marken med plast tycker jag är en bra ide. Det finns många beskrivningar hur det ska göras.

Jag har experimenterat med att få båtar, källare, vindar mm torra och förutom den fukt som kommer från marken är det säsongsvariationerna som tillför mest fukt. Jag utvecklar inte detta nu men jag delar gärna med mig av mina erfarenheter men behöver ställa några frågor först.

Hur öppen är torpargrunden? Är det tätat mellan "granitblocket" och ventiler eller hur ser det ut?
Vad står huset på för material? Äldre stod ofta på granit medans nyare tillbyggnader kan stå på betong. Hus som byggts till i olika omgångar kan ha en kombination av betong och och granit. Hur är det hos er?

Kan du göra en enkel skiss över hur grunden ser ut? Olika material, indelningar/sektioner, Ventiler etc, gammal/ny tillbyggnad.. Gör den för hand som en skiss och fota med mobilen och lägg upp en bild.

Att mäta för att få fakta brukar vara väldigt bra för att få fakta när du gör förändringar. Oregon har en klimatstation med 3 givare som gör att du i bostaden kan se hur temperaturen och relativa fuktigheten är på 3 platser i grunden. Den investeringen anser jag är värdefull oavsett hur er slutgiltiga lösning kommer se ut. Blir det utan avfuktare så ser du om värdena är i riskzon och blir det en avfuktare så ser du om avfuktaren fungerar eller inte. Sen finns det fuktkvotsmätare som inte är så dyra vilket kan visa om virket i grunden är för fuktigt.

Många tätar till grunden eftersom det förutom mark fukt tillkommer fukt utifrån. Grunder är oftast betydligt kallare än uteluft den tiden då uteluften innehåller mest gram vatten/m3 luft. När uteluften kommer in i grunden kyls den av och då blir det förhöjd fuktighet eller kondens. Luft med lägre temperatur orkar bära mindre vatten vilket gör att uteluft kan tillföra rätt mycket fukt.

Vi har ett antal avfuktare igång i olika miljöer så jag har använt fler än 10 olika modeller och därmed ett antal fabrikat som Munters, DST Seibu Giken, Acetec, Corroventa, Aerial, Trotec. Jag sköter servicen själv så jag vet en del om hur de fungerar.

Det viktiga är inte en avfuktare utan att du får en torr grund och undviker fuktskador som mögel och röta. Det är dyrt att åtgärda om det blir riktiga problem. Blandningen av byggteknik från olika "tidsepoker" gör att det kan vara viktigt att tänka till så det blir bra, Vi använder ju husen lite annorlunda nu jämfört med när tex mitt hus byggdes 1945.

Som sagt lägg gärna upp en skiss och svar på mina frågor så delar jag med mig av mina erfarenheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.