Hej, Jag har en fuktmätare STANLEY STHT 77030 men fattar inte riktigt hur den funkar. Om jag vill kolla fuktighet i källarvägg och golv som är av betong och vägar är putsade, hur skall jag läsa av den?
Hur skall jag veta om jag har fukt i väggen och hur mycket isf?
 
  • Specifikationer för en LCD-enhet, inkluderar driftstemperatur, fuktighet, IP-grad, batterikrav och tillbehör med bärveska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell visar fuktighetskonvertering för material som trä och betong. "Stanley" varumärke, olika fuktighetsnivåer angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
högre %tal mer fukt i materialet du mäter :D närmare 0talet mer torrare och så vill vi ha det :D

Vänster är trämaterial och med tabellen markerad "våt" ska de inte vara när du mäter
Höger är byggmaterial som mursten-block/gips/betong m.m

bara titta på tabellen och jämnför mätvärden när testar :D







:D
 
Redigerat:
  • Gilla
Meman
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
högre %tal mer fukt i materialet du mäter :D närmare 0talet mer torrare och så vill vi ha det :D

Vänster är trämaterial och med tabellen markerad "våt" ska de inte vara när du mäter
Höger är byggmaterial som mursten-block/gips/betong m.m

bara titta på tabellen och jämnför mätvärden när testar :D







:D
Så pass har jag förstått , men hur skall jag veta om jag har eller inte har fukt i källargolv. ligger det på 9,5, är det tort då eftersom 9,5 i tabellen är inte gråmarkerad?
 
M Meman skrev:
Så pass har jag förstått , men hur skall jag veta om jag har eller inte har fukt i källargolv. ligger det på 9,5, är det tort då eftersom 9,5 i tabellen är inte gråmarkerad?
något sånt ja.. testa den på andra betonggolv du vet är torrar så du ser var just den mätare anser som "torrt"

MEN när det är källargolv kan man behöva testa mera saker. hydromätare så man ser var luftfuktigethen är och kanske tejpa genomskinligt plast på golvet lufttätt så ser man om det bildas kondens under ifrån
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.