Jag och sambon var uppe på vinden och kikade och mätte fuktkvoter. Vi vet inte med säkerhet vad det är för typ av trä i råsponten. Det kan vara gran, men det kan också vara furu. Om det är gran är fuktkvoterna 15-16%, men är det furu är fuktkvoterna 17-18%. Vi är oroliga för mikrobakteriell påväxt - och funderar på att ta dit en yrkesman... vad tycker ni?
 
  • Vind med synliga takbjälkar och isoleringsskivor på golv, svag belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takpanel av trä i dåligt ljus, möjligtvis ett källarutrymme eller vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strålkastarbelysning mot trägolv i ett mörkt utrymme som visar träets textur och skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det ser bättre ut än de flesta gamla råvindar. fokusera på något annat.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
_Funderaren_ _Funderaren_ skrev:
Jag och sambon var uppe på vinden och kikade och mätte fuktkvoter. Vi vet inte med säkerhet vad det är för typ av trä i råsponten. Det kan vara gran, men det kan också vara furu. Om det är gran är fuktkvoterna 15-16%, men är det furu är fuktkvoterna 17-18%. Vi är oroliga för mikrobakteriell påväxt - och funderar på att ta dit en yrkesman... vad tycker ni?
Tokfint! Ta en fredagsöl direkt och var glad :)
 
Fuktkvoten i träet är mig veterligen ointressant (ur microbkteriell påväxt synvinkel) om jag förstått det rätt.
Detta för att det är hur fukten inne i träet man mäter.

Det som är intressant är den relativa fuktigheten i luften på kallvinden.
Det är den som möjliggör påväxt eller ej.

Och där bör man ligga under 70% då ska man tydligen vara säker oavsett temperatur

Diagram över mögelrisk i relation till relativ luftfuktighet och temperatur med färgkodade riskzoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
_Funderaren_ _Funderaren_ skrev:
Jag och sambon var uppe på vinden och kikade och mätte fuktkvoter. Vi vet inte med säkerhet vad det är för typ av trä i råsponten. Det kan vara gran, men det kan också vara furu. Om det är gran är fuktkvoterna 15-16%, men är det furu är fuktkvoterna 17-18%. Vi är oroliga för mikrobakteriell påväxt - och funderar på att ta dit en yrkesman... vad tycker ni?
Ser ju kanon ut det där !
Min ser mycket väre ut (men är dock 50 år gammal) - det är dock inget pågående (var inte ngt i höstas iaf) - skall kola till den nu i vår också (har lagt på exta isolering så den är "under granskning") :)

Skulle inte oroat mig för det där, om du nu inte har ngn lukt som sticker ut väldigt mkt?
Du har ju bilderna: Kolla igen om 6 mån och se så det inte sticker iväg bara
 
MrJay MrJay skrev:
Fel tråd.
Sorry, suck jag som skrev så mycket.
 
  • Gilla
_Funderaren_
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.