Hej,
Ska kika på ett hus ikväll där besiktningsprotokollet säger såhär om krypgrunden:

"Golvbjälklagets undersida har isolering av s.k.heraklit. Relativ luftfuktighet i utrymmet 70-72%.
Fuktkvot i byggspill och trärester på mark över 18%, mikrobiell påväxt och rötskador förekommer på materialet.
Kondensskydd saknas på mark."

Något att oroa sig för? Fuktkvoten är ju mätt i byggspill och träresten på marken i krypgrunden. Jag har förstått det som att man kan fixa till fuktighetshalten med mer ventilation eller avfuktare. Någon som har bra tips på hur vi ska tänka?

Det finns även en del av krypgrunden där det inte finns någon lucka, så besiktning är inte gjort. Är det ett stort och kostsamt ingrepp att göra en lucka dit för framtida kontroller?

Jag är nybörjare på områden, tacksamför svar!
 
Ta med dig en overall så att du kan krypa in i krypgrunden och se dig om. Värdena låter inte onormala men på gränsen. Mikrobiell påväxt förekommer på många ställen men däremot rötskador måste undersökas noga. Troligen går det att byta virket. Man lägger sedan in plast eller isolering på marken och sätter in en avfuktare. Att det inte går att besiktiga en del av krypgrunden är ett stort minus.
 
K Kane skrev:
Alltid stökigt med flera trådar med samma fråga, [länk]
Ja sorry! Jag förstod inte att den hade publicerats två gången, trodde att jag hade raderat den ena. Inte meningen att röra till det såklart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.