Var idag nere i krypgrunden på mitt Älvsbyhus byggt 2019, i krypgrundens västra del så finns två stycken igensatta ventiler vilket är så Älvsbyhus gör i nyare hus.
Vad jag noterade var att det dels hade växt in del rötter in i krypgrunden, dessa kom under materialet som ligger på marken som är av materialet som påminner om ett vanligt liggunderlag.
Dom igensatta ventilerna släpper igenom en hel del ljus utifrån, så dom är absolut inte täta på något sätt. Hur täta ska dom vara?
Runt dessa ventiler härjade en hel del spindelnät och spindlar.
Vad jag funderar på är om det är fuktigt i västra delen av krypgrunden? Varför trivs spindlarna just här, varför växer det in rötter just här? I andra delar av krypgrunden noterar jag inte detta.
Kan inte okulärt med mina "lekmannaögon" se att det är fuktigt i virket.
Krypgrunden har en avfuktare och som varnar om luftfuktigheten är hög vilket aldrig har hänt, men den mäter ju endast där den står vilket är i krypgrundens nordöstra del.
Bifogar bild från krypgrunden där jag lyfter på "liggunderlaget" där man ser rötterna, i hörnet ser ni även ventilen och att denna släpper in en hel del ljus i hörnen. Sen ser ni spindelnätet i hörnet också.
Är detta något att oroa sig för?
Vad jag noterade var att det dels hade växt in del rötter in i krypgrunden, dessa kom under materialet som ligger på marken som är av materialet som påminner om ett vanligt liggunderlag.
Dom igensatta ventilerna släpper igenom en hel del ljus utifrån, så dom är absolut inte täta på något sätt. Hur täta ska dom vara?
Runt dessa ventiler härjade en hel del spindelnät och spindlar.
Vad jag funderar på är om det är fuktigt i västra delen av krypgrunden? Varför trivs spindlarna just här, varför växer det in rötter just här? I andra delar av krypgrunden noterar jag inte detta.
Kan inte okulärt med mina "lekmannaögon" se att det är fuktigt i virket.
Krypgrunden har en avfuktare och som varnar om luftfuktigheten är hög vilket aldrig har hänt, men den mäter ju endast där den står vilket är i krypgrundens nordöstra del.
Bifogar bild från krypgrunden där jag lyfter på "liggunderlaget" där man ser rötterna, i hörnet ser ni även ventilen och att denna släpper in en hel del ljus i hörnen. Sen ser ni spindelnätet i hörnet också.
Är detta något att oroa sig för?
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Visst, blir det för torrt så drar spindlarna. Men spindlar är inte i sig en indikation på att det är för fuktigt. Köp en fuktmätare och mät fukthalten i trät. Då vet du om det är för fuktigt eller inte över tid eftersom fukthalten i trät är väldigt trög.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
En riktigt exakt fuktmätare är dyr. För att bara få en indikation över om det är för fuktigt eller om det är ok så kan du köpa i princip vilken som helst på bauhaus eller jula eller nåt. Köp en sådan med två spetsar (inte boll) och var inte rädd för att hugga in spetsarna ordentligt i trät.
Nu har jag varit och köpt en billig fuktmätare med två spetsar enligt din rekommendation.Düsseldorff skrev:
Har valt "soft wood" på fuktmätaren vilket jag antar måste vara rätt, då har fuktmätaren gett mig följande mätvärden när jag mätt på 4 olika ställen i krypgrunden på reglarna:
12,1 %
15,2 %
12,4 %
14,9 %
Som jag förstår det innebär ett värde över 17 % risk för mikrobiell tillväxt. Men vad innebär då mina värden? Är det bra värden? Eller är det väldigt nära risk för mikrobiell tillväxt? Hur ska jag tolka värdena?
Passade även på att installera en billig fjärrhydrometer till krypgrunden som just nu visar fina 51 %, ordning och reda.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 973 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 973 inlägg
I och med att det finns en avfuktare där så ska de vara täta för annars så kommer det ju hela tiden in ny fuktig luft som avfuktaren måste avfukta.Ä Älvsbyn28624 skrev:
Har Älvsbyhus då gjort fel när huset uppfördes 2019? Samtliga ventiler till krypgrunden är gjorda på samma sätt på huset.BirgitS skrev:
Detta fick ingen anmärkning vid överlåtelsebesiktningen från besiktningsmannen.
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 538 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 538 inlägg
Det är bra värden.Ä Älvsbyn28624 skrev:Nu har jag varit och köpt en billig fuktmätare med två spetsar enligt din rekommendation.
Har valt "soft wood" på fuktmätaren vilket jag antar måste vara rätt, då har fuktmätaren gett mig följande mätvärden när jag mätt på 4 olika ställen i krypgrunden på reglarna:
12,1 %
15,2 %
12,4 %
14,9 %
Som jag förstår det innebär ett värde över 17 % risk för mikrobiell tillväxt. Men vad innebär då mina värden? Är det bra värden? Eller är det väldigt nära risk för mikrobiell tillväxt? Hur ska jag tolka värdena?
Passade även på att installera en billig fjärrhydrometer till krypgrunden som just nu visar fina 51 %, ordning och reda.
Produkter som diskuteras i tråden