Hej! Jag och sambon byggde ihop en grillkåta från ”Arctic Finland House” för ca 2,5 år sedan. Kåtan används lite sporadiskt. När vi idag gick in dit för att grilla korv, fick vi se att det var alldeles blött på undersidan av taket. På något ställe har det tyvärr börjat mögla redan också. Kåtan är ju oisolerad och ouppvärmd, så som alla är. Vårt konstaterande är ju att det är för dålig ventilation. Hålen i golvet under eldstaden, och skorstenen verkar ju inte fungera som ventilation för fuktig luft. Tror ni att det blir bättre av att sätta i ventiler (självdrag) i två av väggarna?
Jag satte finmaskigt metallnät över skorstenen i höstas. Anledningen är att vi två gånger i somras fick in sädesärlor som inte hittade ut, och dog därinne. Men det verkar som att nätet sabbade ventilationen, eftersom problemet med fukt i hela taket inte funnits förut. Någon som vet och/eller kan komma med tips och funderingar?
Mvh Stefan
Jag satte finmaskigt metallnät över skorstenen i höstas. Anledningen är att vi två gånger i somras fick in sädesärlor som inte hittade ut, och dog därinne. Men det verkar som att nätet sabbade ventilationen, eftersom problemet med fukt i hela taket inte funnits förut. Någon som vet och/eller kan komma med tips och funderingar?
Mvh Stefan