Hej! Jag och sambon byggde ihop en grillkåta från ”Arctic Finland House” för ca 2,5 år sedan. Kåtan används lite sporadiskt. När vi idag gick in dit för att grilla korv, fick vi se att det var alldeles blött på undersidan av taket. På något ställe har det tyvärr börjat mögla redan också. Kåtan är ju oisolerad och ouppvärmd, så som alla är. Vårt konstaterande är ju att det är för dålig ventilation. Hålen i golvet under eldstaden, och skorstenen verkar ju inte fungera som ventilation för fuktig luft. Tror ni att det blir bättre av att sätta i ventiler (självdrag) i två av väggarna?
Jag satte finmaskigt metallnät över skorstenen i höstas. Anledningen är att vi två gånger i somras fick in sädesärlor som inte hittade ut, och dog därinne. Men det verkar som att nätet sabbade ventilationen, eftersom problemet med fukt i hela taket inte funnits förut. Någon som vet och/eller kan komma med tips och funderingar?

Mvh Stefan

• Trätak i grillkåta med fuktfläckar och mögel, problem med ventilation och kondens.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Du behöver behandla virket med tex, tjära eller liknande annars suger det obehandlade virket fukt..

Redigerat:
Du har samma problem som på en vind. Eftersom jag inte vet var i landet du bor så är det svårare att ge ett svar.

R Rejäl skrev:
Du behöver behandla virket med tex, tjära eller liknande annars suger det obehandlade virket fukt..
Aha okej.

Matti_75 Matti_75 skrev:
Du har samma problem som på en vind. Eftersom jag inte vet var i landet du bor så är det svårare att ge ett svar.
Ja tyvärr verkar det vara så.
I Valbo/Gästrikland bor vi.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.