Vi har nytt badrum sen några dagar. Utfört av BKR plattsättare.
Problemet är att golvet torkar väldigt långsamt och kring själva brunnen torkar det inte mellan dagarna ens.

Ser inte så kul ut med mörka fogar kring brunn närbild har infällda dörrar till duschhörnan och använder detta som golv i vårt lilla badrum.
Varför blir det såhär?!
Vad kan man göra?

Det är helt nytt sen några dagar.

Det är ju svårt att svara på utan att ha sett det. Det kan ju vara fel på fallet så att vattnet samlas i stället för att rinna ut. Det behöver dock inte vara det. Även med korrekt fall rinner ju inte varje droppe ut i avloppet. Har du golvvärme? Om inte kanske det bara är så att hög luftfuktighet gör att det tar tid att torka och då hjälper det inte att det är nytt :( Hur är ventilationen? Stänger ni dörren? Kan luft komma in, under dörren troligen?

En bild skulle (kanske) hjälpa.

Det beror nog på att golvet inte hinner torka upp mellan dusch tillfällena. Jag har samma problem. Hemma hos mig beror det på att värmebehovet blir för litet på sommar halvåret. Och framför allt så blir temperaturen på golvet ojämnt över dygnet då jag värmer upp huset med värmepump.

Fallet är det inget fel på. Det enda vatten som
ligger kvar är pga ytspänningen. Det torkar sakta men säkert mot brunnen men på 24 timmar har det inte torkat.

Ingen golvvärme ( trodde inte man behövde det för att få torrt golv)
Vi har haft dörren mest öppen. Ventilation ned själ drag i lägenhet.
Kan man efteråt byta till mörkare fog? Då syns det inte lika tydligt.

du kanske kan låta det torka upp ordentligt och sen behandla med någon form av fogskydd eller vad det heter.
Vissa fogar är sämre än andra, helst dom grovkorniga tycker jag blir mörkare direkt dom blir blöta.
Själv använder jag en fog som blir helt slät när man fogat klart och den är även vatten och smutsavvisande, mycket dyrare än vanlig fog men det blir inte mer än 100-200:- dyrare på ett badrum

T
nino skrev:
du kanske kan låta det torka upp ordentligt och sen behandla med någon form av fogskydd eller vad det heter.
Vissa fogar är sämre än andra, helst dom grovkorniga tycker jag blir mörkare direkt dom blir blöta.
Själv använder jag en fog som blir helt slät när man fogat klart och den är även vatten och smutsavvisande, mycket dyrare än vanlig fog men det blir inte mer än 100-200:- dyrare på ett badrum

Är det Sopros fog?

Har du kollat att självdraget fungerar, att du verkligen har bra drag i ventilationen i badrummet?

Ja självdrag är ju tyvärr ofta inte mycket drag. Funkar bättre på vintern när temperaturskillnaderna är större. Kan du få ett A4-papper att sugas fast på utsuget? Vid mekanisk frånluft är det en indikation på att man har tillräcklig frånluft. Vet inte om man kan uppnå detta vid självdrag men du kan ju testa.

Alfredo skrev:
Ja självdrag är ju tyvärr ofta inte mycket drag. Funkar bättre på vintern när temperaturskillnaderna är större. Kan du få ett A4-papper att sugas fast på utsuget? Vid mekanisk frånluft är det en indikation på att man har tillräcklig frånluft. Vet inte om man kan uppnå detta vid självdrag men du kan ju testa.
Ja, funkar inte det kan man testa med ett lag av ett toalettpapper, eller hålla en rökelse intill utsuget. Då kan man få en uppfattning om hur mycket luft som sugs ut, om någon. Vem vet, kanske en fågel hittat en trevlig bostad i ventilationsröret ;)

ardex fg flex

ByggareBjarne skrev:
Fallet är det inget fel på. Det enda vatten som
ligger kvar är pga ytspänningen. Det torkar sakta men säkert mot brunnen men på 24 timmar har det inte torkat.

Ingen golvvärme ( trodde inte man behövde det för att få torrt golv)
Vi har haft dörren mest öppen. Ventilation ned själ drag i lägenhet.
Kan man efteråt byta till mörkare fog? Då syns det inte lika tydligt.
Uppe på plattorna torkar det relativt snabbt utan golvvärme. Men det är värre med vattnet som blir mellan plattorna och tätskiktet

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.