Hej! Visste inte vilket forum jag skulle välja, admin får gärna flytta till mer lämpligt.

Upptäckte idag att putsen börjat släppa från en del av taket i källaren. Öppnade och hittade då nedan. Balken är rostig och det blev lite ”blött” på pappret jag höll emot.
Allt annat runt om är snustorrt och ingen indikation på läckage såsom fuktfläckar eller vatten utifrån.
Kan det vara kondens som bildats då det varit en spricka? Eller är det fukt som suger upp/ner hit?
Balken börjar mitt i trappan under dörröppningen.
Planen är att knacka ner, slipa och putsa upp. Men såklart vill jag motverka att det blir värre.

• Rostig balk i taket där putsen släppt, visar spricka och rostangrepp på konstruktionen i en källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pappershandduk med rostfläck håller mot en vägg vid källartaket, visar tecken på fukt från rostig balk.
    Skapa konto
  • En rostig balk vid en källaringång med en svart gummimatta och trasig yta avslöjas efter att putsen fallit av.
    Skapa konto
De kan vara så att stålet, kyls ner från utsidan och när de är varmt på insidan, så bildas de kondens.
Stålet drar med sig kyla in, de bästa är om de går att bryta den köldbryggan på något vis.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
T Timmermannen77 skrev:
De kan vara så att stålet, kyls ner från utsidan och när de är varmt på insidan, så bildas de kondens.
Stålet drar med sig kyla in, de bästa är om de går att bryta den köldbryggan på något vis.
Tack, låter vettigt att köldbryggan är boven. Dock lär det bli svårt att bryta denna utan att förlora takhöjd (1,9m idag). Kan det hjälpa att grunda med rostfärg innan putsning?

De hjälper kanske för stunden att den ser lite fräschare ut.Men de kommer tyvärr inte hjälpa de grundläggande prolemet. De kommer fortsätta leda kyla.😊

T Timmermannen77 skrev:
De hjälper kanske för stunden att den ser lite fräschare ut.Men de kommer tyvärr inte hjälpa de grundläggande prolemet. De kommer fortsätta leda kyla.😊
Då behöver jag inte lägga tid på det alltså. Kommer som sagt putsa om, och får fundera på om det är möjligt att isolera.

Troligen kondens, och någon spricka eller hålighet som blivit värre p.g.a sättningar.
Det kan också vara vatten som söker sig in genom någon spricka från yttervägg eller tak.

Jag hade puts som lossnade på en vägg i ett rum och efter ett par år började det bli fläck i taket. Det visade sig vara balkongen som är ca. 5 meter bort ovanför ett annat rum där det läckte in vatten som sökte sig till andra rummet.

anders07 anders07 skrev:
Troligen kondens, och någon spricka eller hålighet som blivit värre p.g.a sättningar.
Det kan också vara vatten som söker sig in genom någon spricka från yttervägg eller tak.

Jag hade puts som lossnade på en vägg i ett rum och efter ett par år började det bli fläck i taket. Det visade sig vara balkongen som är ca. 5 meter bort ovanför ett annat rum där det läckte in vatten som sökte sig till andra rummet.
Kan mycket väl vara fukt som letar sig in, dock så pass lite att det inte påverkar runt omkring. Utanför är en betongtrappa och ytterdörren. Här har varit sprickor som nu är åtgärdat och även tätat runt dörrkarmen, så jag ser det osannolikt att rinnande vatten tar sig in. Även gamla sättningar och sprickor på andra håll är åtgärdade. Den fuktiga betongtrappan är möjligtvis en bov i dramat. Vet inte om den är sammangjuten på något sätt med grundmur och balk.
När jag känner på balken är den kallare än taket bredvid så kondens känns mest troligt. Nytt lager puts och färg får duga, och så får jag hålla ett öga om något förvärras. Jag resonerar lite att om huset stått i 85 år lär det väl hålla sig uppe ett par år till 🙃

Absolut, och blött stål eller betong är i sig inget farligt och det växer inget mikrobiellt på det heller (dock är ju en för fuktig miljö inte hälsosam).

Tänk på att inte stänga inne fukten och använd material som "andas"

anders07 anders07 skrev:
Absolut, och blött stål eller betong är i sig inget farligt och det växer inget mikrobiellt på det heller (dock är ju en för fuktig miljö inte hälsosam).

Tänk på att inte stänga inne fukten och använd material som "andas"
Såklart, försöker hålla det så diffusionsöppet det går. Här är en del plastfärg och andra spännande lösningar i källaren som nu är påväg bort. I övrig en torr källare med bitvis fuktgenomslag på utsatta ställen.

• Gilla
anders07
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.