Efter förra natten regnväder när det kom ca 55 mm på kort tid upptäckte vi fuktfläckar på golvet i källaren. Dom syntes bara i sprickorna i flytspacklet som har blivit där avloppsledningarna går under golvet. Jag ställde dit avfuktaren från tvättstugan och efter ca 12h syntes dom inte längre.

Vi har bott i huset som är byggt på 60-talet i 3 år, men avloppet gjordes om av tidigare ägarna 2014 och dom dränerade om 2018.

Är det här något vi bör vara oroliga över? Vad kan det bero på att det syns just där?

• Golvet i en källare med sprickor, vissa mörka och fuktiga, synliga i flytspacklet. Det ligger en blå matta med våta fläckar på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
En gissning är att vattnet har stigit runt huset av regnandet och ni ser det där betonggjutningen på golvet inte är helt tät p g a sprickbildningen. Man har nog också lagt de nya avloppsledningarna i makadam, d v s vatten som stiger i marken runt huset kan rinna in längs dessa "grusrännor" som avloppsrören är lagda i.

Så kanske dags att kolla att husets dränering fungerar även vid mer regn? Leds takets vatten bort via samma eller ett annat system än dräneringen? Är det samma system så kan det ha svämmat över så att takvattnet fyllde dräneringen runt huset tillfälligt.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En gissning är att vattnet har stigit runt huset av regnandet och ni ser det där betonggjutningen på golvet inte är helt tät p g a sprickbildningen. Man har nog också lagt de nya avloppsledningarna i makadam, d v s vatten som stiger i marken runt huset kan rinna in längs dessa "grusrännor" som avloppsrören är lagda i.

Så kanske dags att kolla att husets dränering fungerar även vid mer regn? Leds takets vatten bort via samma eller ett annat system än dräneringen? Är det samma system så kan det ha svämmat över så att takvattnet fyllde dräneringen runt huset tillfälligt.
Tack för svaret! Låter väldigt rimligt och det gör mig lite lugnare att veta varför vi såg vattnet just där.

Jag vet inte exakt hur takavvattningen och dräneringen ser ut under mark men det är två rör som slutar i diket vid vägen. Det har varit dålig avrinning från diket just utanför oss ett tag och det var extra tydligt sist det regnade då vattnet nästan steg till samma nivå som själva vägen. Jag fick dock en trevlig överraskning idag när jag kom hem och såg att dikena längs hela vägen höll på att rensas! Jag hoppas nu att det löser problemet, annars om vi ser fukten igen får vi vundersöka vidare...

• Ett dike längs en asfalterad väg, med några små pölar i diket. Grönska på båda sidor av vägen och en skog i bakgrunden. Klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.