Efter att vi för bara några månader sedan varmbonat vindsvåningen gjorde jag nyligen denna jobbiga upptäckt. Något form av läckage av fukt som syns i ångbromsen i taket på vindsvåningen, precis i anslutning till skorstenen.

Runt skorstenen är det ju svårare att få tätt men vi har nyss låtit mura om skorstenen och sätta plåtinfattning runt, och det ser väldigt bra utfört ut, kan inte se några tecken på direkta glipor utifrån, så jag tvivlar på att det är det som är problemet. Det enda är om det möjligen skulle kunna blåsa in snö under plåten, som var svår att få helt kloss an mot taket pga. pannplåten vi har som takbeklädnad. Jag har varit uppe och känt på isoleringen på vinden, och den känns just nu iallafall torr på ytan och det syns inget ovanligt..

Imkanalen från spisfläkten ansluter i den kanal som ligger närmast fuktfläcken, nu har jag börjat tänka att det kanske är (kondens)fukt från den? Vet inte hur det är tätat runt men misstänker att röret bara är instucket i skorstenen.

En annan teori är att det skulle kunna vara ett musbo där..

Vad känns troligast?
Och vilken hjälp, om någon, tror ni vi kan få av tex. försäkringsbolaget?

• Takstolar, vattenskada, plastfolie, träreglar, isolering. Oavslutat byggnadsarbete eller renovering med fuktskador synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Försäkringsbolag brukar sällan (aldrig?) ersätta för vatten som kommer utifrån.
Går det inte att skära upp ångbromsen och försöka känna varifrån fukten kommit?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.