Hej!
Har nyligen köpt och flyttat in i ett trähus byggt på 20-talet. Tidigare uppvärmt med oljepanna men nu har jag bytt till luft-vattenpump. Tilläggsisolerat på 80-talet. Ingen värme i skorstenen nu i vinter pga obesiktigade kakelugnar.
Till problemet:
Har nu i vinter upptäckt att det är en hel del kondens i taket på kallvinden, allt är ganska blött. Enstaka fläckar vitmögel, dessa fanns dock sedan tidigare.
Har precis satt in kontinuerligt snurrande fläktar i badrummet och tvättstugan på övervåningen. Planerar däröver att fixa spaltventiler i sovrum och täta+isolera vindsluckan.
Räcker detta i nuläget, eller borde ytterligare åtgärder vidtagas?
Kan sk ”mögelstoppers” vara en idé för att ventilera vinden?
tacksam för hjälp!
Har nyligen köpt och flyttat in i ett trähus byggt på 20-talet. Tidigare uppvärmt med oljepanna men nu har jag bytt till luft-vattenpump. Tilläggsisolerat på 80-talet. Ingen värme i skorstenen nu i vinter pga obesiktigade kakelugnar.
Till problemet:
Har nu i vinter upptäckt att det är en hel del kondens i taket på kallvinden, allt är ganska blött. Enstaka fläckar vitmögel, dessa fanns dock sedan tidigare.
Har precis satt in kontinuerligt snurrande fläktar i badrummet och tvättstugan på övervåningen. Planerar däröver att fixa spaltventiler i sovrum och täta+isolera vindsluckan.
Räcker detta i nuläget, eller borde ytterligare åtgärder vidtagas?
Kan sk ”mögelstoppers” vara en idé för att ventilera vinden?
tacksam för hjälp!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kompletterar med lite bilder. det silvriga/vita på på en av bilderna är kondens. Det är ganska mycket på en del ställen, mer än vad jag lyckats fånga på bilden. Hade en besiktningsman här för ett par dagar sedan som blev ganska förskräckt hehe
Hej, tråkigt, men tyvärr en klassiker.
Jag skulle vilja säga att du borde göra varmvind, dvs luftspalt med ventilation och isolera mot taket. Du får då dessutom bättre isolerat hus och ett bra förvaringsutrymme på vinden. Men mät först. Sätt ut en eller två hygrometer som mäter fuktighet o temp över tid så vet du, samt så märker du skillnaden sedan oavsett hur du åtgärdar det. Kostar inte många kronor.
Jag skulle vilja säga att du borde göra varmvind, dvs luftspalt med ventilation och isolera mot taket. Du får då dessutom bättre isolerat hus och ett bra förvaringsutrymme på vinden. Men mät först. Sätt ut en eller två hygrometer som mäter fuktighet o temp över tid så vet du, samt så märker du skillnaden sedan oavsett hur du åtgärdar det. Kostar inte många kronor.
Det här med fukt på vinden är svårt. Eftersom du inte har en plast i taket så läcker fuktig luft upp på vinden. När du tilläggsisolerade så läcker det upp mindre luft. Du kan då försöka öka ventilationen på vinden genom att sätta ventiler i gavlarna och helst även vid takfoten. Men nu till det svåra. Det kan bli för mycket ventilation så det blir sämre. Jag skulle satsa på gavlarna och öppna upp takfoten på mitten av huset kanske 1/3 -1/4 av husets längd. Sen skulle jag fundera på en avfuktare alternativt fuktstyrd fläkt. Men Prio 1 är att se till att taket är tätt uppifrån såklart.O Ove Sundberg skrev:[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Huset är tilläggsisolerat genom att man lagt isolering och ny fasad utanpå den gamla fasaden. Jag antar att man gjort detta ända upp till nock. ”Golvet” på vinden är isolerat med sågspån och ett lager isolering. Vinden är helt oventilerad.
Kompletterar med lite bilder. det silvriga/vita på på en av bilderna är kondens. Det är ganska mycket på en del ställen, mer än vad jag lyckats fånga på bilden. Hade en besiktningsman här för ett par dagar sedan som blev ganska förskräckt hehe
Tiden är en faktor. Om det är tilläggsisolerat för 30 år sedan tycker jag inte det ser så farligt ut. Är det gjort förra året så är det värre.
Det är lurigt med avfuktare om du öppnar ventiler vid takfoten för då får vafuktaren oändligt med fuktig luft att ta hand om. Kanske räcker med justerbara gavelventiler och bevakning, efter att kontrollerat allt.
Tack för era tankar. Verkar ju inte finnas någon självklar lösning på detta. Skulle det kunna räcka med två badrumsfläktar + isolering av vindsluckan räcka som första åtgärder? Det har alltså inte funnits fläktar i huset innan. Hur ”bråttom” är det?
Angående taket: jag har ju okulärbesiktat pannorna och alla är hela. Något mer jag ska göra?
Angående taket: jag har ju okulärbesiktat pannorna och alla är hela. Något mer jag ska göra?
Produkter som diskuteras: "badrumsfläktar"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Du ska gå upp på vinden någon regnig dag och titta ifall det droppar in någonstans. Titta noga vid synliga spikar. Sen ska du upp på taket och lyfta på några pannor för att kontrollera takpappen och ifall du har fullt med skit på takpappen. Du ska absolut satsa på badrumsfläktar och isolera vindsluckan. Men jag tror tyvärr inte det räcker. Minsta åtgärd borde vara ventiler på gavlarna och helst också öppna upp runt takfötter i mitten på huset minst 1/3 av husets längd. Kolla också så ventgenomföringar på vinden är isolerade. (Köksfläkten).O Ove Sundberg skrev:Tack för era tankar. Verkar ju inte finnas någon självklar lösning på detta. Skulle det kunna räcka med två badrumsfläktar + isolering av vindsluckan räcka som första åtgärder? Det har alltså inte funnits fläktar i huset innan. Hur ”bråttom” är det?
Lycka till!