Hej.

Bor i en 1plans villa från 90 med krypgrund. När vi köpte huset så besiktigades det där det uppdagades att det var förhöjd fuktnivå i krypgrunden. Sedan dess har jag lagt ut ny plast på marken, tejpat alla skarvar samt tejpat upp plasten så gott jag kunnat mot väggen. Jag har även rensat bort det skräpet som legat i krypgrunden. Idag när det är 68% luftfuktighet och 14 grader varmt i krypgrunden. Som värst har det varit en bit över 90% (typ när det regnat och vart varmt)

Är osäker om det är vitmögel på brädorna, någon som kan se? Jag testade att ta lite vatten och torka och då försvann allt.

Utöver plasten så har jag gjort rent luftspjällen som var fulla med skräp.

Vad hade ni gjort?

• Bild på krypgrunds vägg med misstänkt vitmögel och tejpade skarvar av plast som fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Krypgrund med ny utlagd plast och tejpade skarvar, rensade luftspjäll syns i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Fuktmätare och mögel på krypgrundens vägg med tejpade skarvar av tätskiktsmembran.
    Skapa konto
Finns väl fläktar att montera idag som är fuktstyrda det kanske hade varit en lösning.

borre112 borre112 skrev:
Finns väl fläktar att montera idag som är fuktstyrda det kanske hade varit en lösning.
Jo, det har jag fått offerter på men de landar ju på cirka 30-40tkr, hade varit fint att slippa.

harry73
Köp en kondensavfuktare för några tusenlappar och ställ den in på t ex 75%
Vattnet kan ledas bort under plasten

• Gilla
Conqvist
  • Laddar…
Japp, en Woods avfuktare fixar saken lätt, Ds15 tror jag min heter, och är billig jämfört alla "professionella" lösningar.
Den funkar kanon i krypgrunden, har väl kört så i 5-6 år nu.
Glöm inte att täta alla ventiler, du vill inte avfukta hela världen;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.